گیلانیان
چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ Wednesday, 30 November , 2022
آگوست 1, 2015 کد خبر : 39449 خبر ها

به بهانه مصاحبه موسوی روزان با دیار میرزا :

آقای موسوی ! پیاده راه و خط ویژه لازم است ولی واجب نیست

آقای موسوی ! پیاده راه و خط ویژه لازم است ولی واجب نیست

اختصاصی گیلانیان : بنظر می رسد دعوای حیدری ، نعمتی شورای اسلامی شهر رشت نه اتفاق تازه ای است و نه به شورای اسلامی دوره چهارم اختصاص دارد بلکه خوره ای است که به جان شورا افتاده که عزل و نصب ۱۵، ۱۶ شهردار نتیجه این بیماریست .

از این رو موضع گیری له یا علیه هر یک از طرفین دعوا حتی نمی تواند دل صاحب رستوران … را که پاتوق برخی هاست ( ! ) به اندازه یک نهار و شام کذا و کذا نرم نماید!!

بگذریم از اینکه دعوای بی حاصل شورا ئیان همچنین هم بی حاصل بی حاصل نیست و اگر برای شهروندان آب ندارد ولی برای بعضی ها نان دارد که کفایت به مقصود کند .

آقای موسوی ! با تمام احترامی که برای جنابعالی بعنوان یک شخصیت وارسته قائلم باید بگویم برخی از سخنان شما در مصاحبه دارای اما و اگر های سوال برانگیزی است که نباید به آسانی از کنارش گذشت از این رو لازم دیده شد به برخی از آنها اشاره شود :

۱ براستی احداث پیاده راه حیاتی است ؟!

معلوم نیست چرا شهرداری در گذشته و حال سعی دارد همه توان و هنر مدیریت شهری خود را در پیشانی شهر به نمایش بگذارد ؟ آیا شهر فقط همین چهارتا خیابانی است که یا نیاز به پیاده راه دارد و یا (BRT) ؟ و یا اینکه این شهر خیابان های دیگری هم دارد که فاقد امکانات اولیه است از قبیل آسفالت و پیاده رو و غیره است ؟

آقای روزان ! در بسیاری از محلات شهر حاشیه خیابان ها پارکینگ خودروها حتی بصورت دوبله است و تنها یک راه عبور مشترک برای عابر پیاده و خودروهای عبوری باقی می ماند که آنهم در بعضی از مکان ها این دو رونده ناگزیرند بدون چراغ راهنما به نوبت تردد نمایند!

باعتبار اینکه “سواره به فکر پیاده نیست و سیر به فکر نیم شکم” تصور می رود چون اکثر شورائیان با حشمت و جلال و با خودرو و راننده باصطلاح دولتی تردد می کنند از حال شهر و شهروندان خبر چندانی ندارند و کاری هم ندارند که بدانند شهروندان ساکن یخسازی و انتظام و حمیدیان و رشتیان و غیره برای ورود به مرکز اقتصادی شهر به دلیل وجود پیاده راه علم الهدا چه مصیبتی را تحمل می کنند و از چه گذرها پر پیچ و خم و خیابان های حادثه خیزی فاقد پیاده رو باید عبور نمایند ؟

حتما جنابعالی می دانید پیاده راه فکر تازه ای نیست و در دهه ۷۰ برای این طرح اقداماتی صورت گرفته بود که رینگ اول شهر یعنی : خیابان امام از اول حاجی آباد ، علم الهدی ، سعدی از اول معلم و شریعتی از اول تختی تحت عنوان (مبلمان شهری) به قول امروزی ها به پیاده راه تبدیل شود و ظاهرا مطالعاتی هم صورت گرفته بود .

حتما استحضار دارید اجرای آن پروژه بدلیل عدم امکان تهیه پارکینگ از سوی مجری طرح (شهرداری) در ابتدای پیاده راهها ، بمنظور تامین رفاه شهروندان فراهم نشد که این پروژه به دست فراموشی سپرده شد .

امروزه شهرداری پیاده راه علم الهدی را ساخت ولی فکر نکرد عابرین از ان مسیر خودروهای خودشان را باید در کجا مستقر نمایند ؟ افراد کهنسال و ناتوان چگونه از بازار شهر تا ابتدای خیابان های طالقانی و لاکانی باید طی طریق نمایند تا به اصطلاح به نقلیه عمومی دسترسی پیدا کند ؟ با توجه به انبوه خودرو در اطراف سبزه میدان و ورودی لاکانی به سبزه میدان آیا سالم به مقصد برسد یا نرسد ! مثل اینکه این موارد برای شورائیان و شهرداری نشین ها مهم نیست !

هیچ بررسی شد تا دانسته شود با احداث پیاده راه علم الهدی چه ترافیک سنگینی در لاکانی و طالقانی و استاد سرا و سایر خیابان ها و محلات این منطق ایجاد می شود و صرفنظر از عابرین از گذرها چه آسایشی از ساکنان این مناطق سلب می شود ؟

این یعنی به فکر شهروند نبودن و به حقوق شهروندی احترام نگذاشتن ولینعمتی مردم در شعار نیست که باید در عمل به این واژه نغز و پرمعنی مصداق بخشید !؟

وقتی شهر به دلیل قدیمی بودن خیابان ها و کثرت خود رو ها در حال انفجار است خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس چه دردی را می تواند دوا نماید ؟ البته نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری لازم است ولی با کدام خیابان ؟ ممکن است با خط ویژه خیابان امام بخشی از مشکل را حل نمایید در سایر خیابان ها چه می کنید ؟

از هر چه که بگذریم از این سوال نمی توان گذشت : آیا علم الهدا گاراژ جفرودی داشت که با خرید آن پیاده راه ساخته شد ؟ و اگر این مکان در شریعتی خریداری نشود چه اتفاقی می افتد ؟ نمی توان پیاره راه را ساخت ؟ چه اصراری به خرید این مکان وجود دارد ؟ چه اصراری در ایجاد شک و شبهه در اذهان وجود دارد ؟ چرا اول اصرار می شود و بعد یکی از اعضای شورا خرید گاراژ جفرودی را منتفی اعلام می نماید ؟!

فراموش نکنید همانطوریکه پیاده راه علم الهدی غروب های ترافیک طالقانی و لاکانی اطراف را وحشتناک می کند پیاده را شریعتی نیز با توجه به استقرار ایستگاههای محلات غرب و حتی برخی از شهرهای غرب و شمال شهر در خیابان تختی همین ترافیک را در تختی و مطهری و ادامه شریعتی ایجاد خواهد کرد مگر اینکه پروژه مطهری به معلم و همچنین تعریض خیابان شهدا تا حد اقل صیقلان اجرائی شود .

۲ – احداث خط ویژه اتوبوس مصوبه سال ۹۲ شورا است

آیا تصویب خط ویژه اتوبوس در سال ۹۲ وحی منزل است که نمی توان در اجرای آن تاخیر و یا تمهید مقدمات کرد ؟

اگر این ادعا صحت داشته باشد که این پروژه در شورای سوم بصورت مشروط تصویب شده بود چگونه در و با چه شرایطی در سال ۹۲ به تصویب رسید ؟

آیا اولویت اول شهر همین (BRT) یا خط ویژه اتوبوس است ؟ آیا تمام بودجه شهر باید صرف چهار خیابان اصلی شهر شود ؟

وقتی جنابعالی و شهردار بطور هماهنگ اعلام می کنید دو برابر درختان قطع شده درخت کاشته می شود !؟ جا دارد این سوال مطرح شود :

اولا : برخی از حضرات قطع درختان را قانونی اعلام کردند چه اتفاقی افتاد از سوی سخنگوی و یکی دیگر از اعضا این مهم تکذیب شد ؟

ثانیا : اگر شهرداری چند درخت بکارد عمل شاقی انجام می دهد یا اینکه درختکاری یکی از راههای افزایش سرانه فضای سبز شهری است که جزء وظایف لاینفک شهرداری است نمی تواند منتی بر شهروندان و یا عملی برای جبران مافات باشد !

اما آقای روزان ! درست است که جنابعالی معتقدید “برای توسعه باید هزینه داد” و بعبارت دیگر هر عمرانی ممکن است یک خرابی ای در پی داشته باشد اما حتما واقفید که “این حسن تا آن حسن ، فاصله هست صد رسن“.

از یک سو شهرداری با توسط به قانون قطع درختان را قانونی می داند ، از سوی دیگر دو نفر از اعضای شورای شهر قانونی بودن قطع درختان را تکذیب می کنند و جنابعالی معتقدید با کاشت درختان بیشتر می توان جبران مافات کرد در حالیکه شهرداری چند برابر درختان قطع شده اگر درخت بکارد حد اقل۴۰ تا ۵۰ سال زمان نیاز دارد تا درختان کاشته شده به اندازه درختان قطع شده رشد کنند که این زمان ممکن است به عمر خیلی ها قد ندهد

از سوی دیگر در این مدت زمانی به جمعیت شهری افزوده می شود و سرانه فضای سبز هم به تناسب جمعیت افزایش می یابد و در واقع زیان عملکرد شهرداری همیشه پابرجا و جبران ناپذیر خواهد بود .

و صد البته قطع درختان منحصر به خیابان امام نخواهد شد کما اینکه خط ویژه نباید مختص خیابان امام باشد بلکه در سایر خیابان ها هم باید تسری داده شود و بالطبع درختان بیشتری باید قطع گردد !

اولا ، شهرداری از مدت ها قبل باید در فکر جایگزینی درختان صنوبر حاشیه خیابان ها می شد ، زیرا این درختان به دلیل داشتن ریشه افشان و سطحی و خزنده با نفوذ در تاسیسات عمومی و خصوصی شهری باعث ایراد خسارت می شود ،

 ثانیا از خاک خارج شدن ریشه های کته کلفت باعث خرابی پیاده روها و مزاحمت عابران پیاده می شود ، ثالثا ، به دلیل قطع ریشه های اصلی در پیاده رو سازی ها توسط پیمانکار مقاومت ایستادگی آنها کاهش می یابد و با وزش هر باد تند خساراتی به اموال عمومی وارد می نماید کما اینکه در خیابان امام ، نزدیک حاجی آباد این اتفاق افتاد و پرایدی را از حیز انتفاع ساقط کرد .

برخلاف اعلام بنظر می رسد اراده بر این بود شهروندان را در مقابل کار انجام شده قرار دهند که دادند ، و یا هدف دیگری در نظر بود که معلوم نیست حاصل آمده باشد یا خیر؛ ولی آنچه مسلم است می توانستید قبل از هر اقدام در این مورد که حساسیت ویژه ای وجود دارد با کار فرهنگی و اطلاع رسانی اذهان را برای قطع درختان آماده می کردید . مگر اینکه گفته در برنامه شهری احترامی برای شهروندان قائل نیستند!! که در صورت نیاز می توانم حد اقل یک مستند این ادعا را اعلام نمایم .

اصلا چرا این پروژه را از میدان گیل تا فرهنگ که دارای پیاده روهای عریضی است اجرا ننمی شود تا نمایش محاسن پروژه حساسیت قطع درختان فرهنگ تا بانک ملی را کاهش دهد ؟ حالا که این شیر شما یال و دم ندارد چه اشکالی دارد (اشکم) هم نداشته باشد؟

مگر اینکه گفته شود مردم ساکن حد فواصل میدان های مصلی و گیل مثل سایر مردم محلات فاقد سند شهروندی هستند و یا برای مجموعه شورا و شهرداری در اولویت دوم قرار دارند !!

آقای روزان ! حتما طبق ادعای خودتان با “حضور میدانی حجم بالای ترافیک از میدان فرهنگ تا چهار راه را مشاهده کردید ، وقتی در وسط خیابان دو باند رفت و برگشت با ایجاد موانع طرفینی که به سه باند افزایش خواهد یافت به اتوبوس اختصاص داده شود درست است که بخشی از پیاده رو را ضمیمه خیابان می کنید ولی توفیری در ایجاد مضیقه برای شهروندان نمی کند و تردد خودرو ها و هم ایاب و ذهاب عابر با مشکل مواجه می شود .

با توجه به فرهنگ ماشین داری بویژه بی قانونی مسافرکش های شهری که هر جا اراده کنند توقف و یا پارک می کنند در حقیقت این پروژه شما بجای (قاتق نان، قاتل جان) خواهد شد !

از این دو نکته که بگذریم با توجه به شواهد و قرائن این سوال مطرح است : براستی چه حکمتی دارد که شورا و شهرداری توجه ویژه ، آنهم نصف و نیمه به مرکز شهر دارند ؟!

از اینکه گفته شد پیاده راه و بی آر تی (خط ویژه) لازم است ولی واجب نیست به دلایلی است که به برخی از آنها اشاره می شود :

الف – سرویس بهداشتی و نمازخانه

آقای روزان ! آیا تا کنون شده صبح زود سری به کوچه های اطراف میدان شهرداری و خیابان شیک زده باشید تا بوی تند آمونیاک شما را فراری داده باشد ؟

مرکز این شهری بعنوان قلب طپنده شهر و استان است که تحت سیطره شماست فاقد یک دستشوئی برای شهروندان و مسافران است و مساجد هم نه جای این کار است و نه تمام وقت باز است تا مشکلی را حل نماید و اگر مسجد خورگامی در سبزمیدان نبود در طول روز ادای فریضه برای مهمان و میزبان هم به دلیل تعطیلی مساجد غیر ممکن است .

امیدوارم مدعی نشوید اگر بچه ای در خیابان شیک نیاز به دستشوئی پیدا کرد به امکنی مثل پل تختی مراجعه نماید که این خود خود نیاز به صرف هزینه و زمان طی یک دور قمری دارد و می تواند امان بچه که سهل است آدم های بزرگ را بریده نماید !!

ب پیاده رو خیابان های محلات  

طی چندین سال گذشته با توجه به افزایش روز افزون خودروها و مسافر پذیر بودن مرکز استان خیابانی به مجموع خیابان های شهر اضافه نشد .

برخی از گریز گاهها و خیابان های موازی که می تواند باعث توزیع ترافیک در شهر شود مورد بی مهری شهرداری است .

مسیر های مذکور در سال های اخیر در حالی پرتردد شده که فاقد آسفالت مطلوب و پیاده رو هست و در اغلب مسیرها نیز به دلیل عدم رعایت مالکان خودروها در برخی موارد تردد برای عابر و خودرو بطور همزمانی غیرممکن می شود ، بنابراین اگر این مسیرها مشمول نهضت آسفالت ( ! ) قرار گیرد و دارای پیاده رو شود حد اقلش این است که ضمن تسهیل در تردد خودروها و کاهش بار ترافیک از مسیر اصلی امنیت جانی عابران فراهم می شود و معمولا آنانی که عوارض پرداخت می کنند انتظاری هم بیش از این ندارند .

آقای موسوی ! قضاوت با شما ترمیم ، اصلاح و ایجاد پیاده اهها محلات مهم است یا خط ویژه نصف و نیمه خیابان امام ؟

ج ساماندهی دستفروشان

ابطال ستاد رفع سد معبر و ادغام نیروهای مربوطه در سایر واحد ها در دوره مسئولیت قبلی آقای شهردار سبب شد دستفروشانی که قبلا در پیاده روها با ترس و لرز و در دست داشتن متاع قابل عرضه خود اقدام به دستفروشی می کردند جرات و جسارت بیشتری پیدا کنند و  امروه پیاده روهای شهر را به بازار مکاره و محلی تبدیل کنند و با پهن کردن بساط در بخش وسیعی از پیاده رو عملا تردد خانواده ها را غیر ممکن نمایند .

آیا این معضل شهری نباید از برنامه های اولویت دار شهرداری قرار گیرد و با ساماندهی دستفروشان شهروند و مهمان با آرامش و آسایش در پیاده روهای شهر تردد نماید ؟

د پل های عابر پیاده

شهرداری که برای کسب درآمد پل های عابر پیاده را دربست در اختیار شرکت های تبلیغاتی قرارداد باید توجه داشته باشد که امروز این پل ها به دلیل نصب تابلوهای تبلیغاتی در دو طرف تبدیل به تونل وحشت و میعادگاه عاشقان و معتادان شده و هر از گاهی هرزه هائی در تونل این پل ها در کمین ناموس مردم می نشینند . البته سند این مورد اخییر قابل اعلام است .

وقتی پل عابر پیاده شهید قلی پور کلنگ زنی می شد قرار بود تابلوهای تبلیغاتی در تاج پل نصب شود نه اینکه پل را به تونل وحشت تبدیل شود .

شهرداری که اینقدر دلش برای شهر می سوزد البته فقط برای چهار مسیر اصلی ! اگر کمی هم بفکر این مورد باشد بد نیست و حد اقل مثل پل های عابر پیاده تهران تابلوهای تبلیغاتی را به بدنه پل نصب نمایند تا بدینوسیله جلوی هرزگی برخی گرفته شود .

و مواردی دیگر …

اخبار مرتبط

نظرات

  • احسنت بر نویسنده آقای موسوی روزان گویا سابقه خود را فراموش نموده اند و در نقش وکیل شخص شهردار در حال ایفای نقش می باشند.
    ذکر چند نکته دیگر :
    ۱- آقای روزان و شهردار بفرمایند چند نفر از مبدا بی آر تی به مقصد نهایی خود خواهند رسید؟ شخصی که قصد رسیدن به خیابان فلسطین دارد چطور این خط بی آرتی مشکل گشایش خواهد بود؟
    ۲- آقای روزان که حامی شهروندان است باخبرند در بعضی کوچه های صفاری دوم شهرداری اقدام به لایروبی هرچند با بی نظمی و کندی فاضلابها نموده اما ۲ ماه است که دربهای فاضلاب درست جا نخورده و به خودرور شهروندان و پای شهروندان آسیب وارد میکند، ضمن اینکه در روز جمعه ۸ مرداد میلگرد موجود در درب یکی از فاضلابها سبب سوراخ شدن لاستیک ۲۵۰ هزارتومانی بنده شده و شهرداری منطقه اعلام نموده شما بعنوان شهروند باید میلگرد را می دیدید.
    ۳- مردم انتهای جماران شهروند نیستند تا بحال چند بار از آن منطقه که شبیه افغانستان شده عبور فرموده اید؟
    ۴-به شما چه از مراجع قضایی درخواست کنید اظهارات عضو دیگر شورا را مورد بررسی قرار دهد، چرا نخواستید با برخی مدیران بی ادب و مغرور که با ادعای حمایت شهردار به خود اجازه اهانت به ارباب رجوع را میدهند برخورد نمایند؟
    ۵- آیا اطلاع دارید قطع درختان چند ده ساله قلب برخی افراد کهنسال این شهر را شکسته؟ به خود زحمت بدهید و قدمی در محل جنایت زیست محیطی بزنید و با همین شهرواندان دیداری داشته باشید بد نیست.
    ۶- شما بفرمایید چرا در سطح شهر کار فرهنگی انجام نمیشود وظیفه سازمان فرهنگی فقط نمایش در اعیاد است؟
    ۷-چرا نصب بیلبورد های بزرگراهی در خیابانهای کم عرض مورد استفاد شما نیست؟
    ۸-چرا زباله های سراوان و سلامتی شهروندان به اندازه بی آر تی و پیاده راه برای شما مهم نیست؟
    ۹- به قول نویسنده کهنسالی که در مرکز شهر قصد تردد دارد و توان پیاده روی ندارد چه باید بکند؟؟ لطفا کمی پیاده روی کنید تا نفرین برخی شهروندان را برای به زحمت انداختن مردم بشنوید.
    ۱۰-چرا به تاریکی شهر در شب اعتراض ندارید؟ به نبود پارکینگ! نبود سرویس بهداشتی! نبود نمازخانه! عدم شفافیت اطلاعات قراردادها،چرا به عزل و نصبهای شهردار که به سفارش یک عضو جوان شورا صورت پذیرفته اعتراض ندارید، چرا به جو غیر اخلاقی سازمان زیباسازی پس از نصب جدید اعتراض نمیکنید؟ تنها تمایل به وکالت شهردار دربرابر دیگر شورانشینان نظیر باقری و رفیعی و کاظمی دارید.
    سخن پایانی : جناب روزان و هم کیشان شهردار چه یکسال چه ده سال یه یک ماه دیگر رفتنی است، مردم در مورد شما قضاوت میکنند. مواظب باشبد

*

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

تولیدکنندگان استان در صف اول قطع برق؛

کریم خرسندی مژدهی

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت:

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

متاسفم مطلبی برای نمایش وجود ندارد