گیلانیان
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ Wednesday, 10 August , 2022
نوامبر 11, 2012 کد خبر : 14760 خبر ها

44 درصد ترانزیت کالای گمرکات گیلان

از کریدور شمال – جنوب صورت می گیرد

از کریدور شمال – جنوب صورت می گیرد

اختصاصی گیلانیان : در دنیای امروزه از حمل ونقل بعنوان صنعت یاد می شود و پیشتازی در این صنعت علاوه بر تکنولوژی و تجهیزات و وسایل حمل و نقل به محلی برای عبور نیز نیاز دارد. پیدا کردن بهترین مسیراز مبدا تا مقصد با حداقل هزینه همیشه مورد توجه بازرگانان بوده و شهرستان بندرانزلی از دیرباز به دلیل موقعیت استراتژیک خود همیشه مورد توجه بازرگانان ومعبری مطمئن برای این منظور بوده است .
به گزارش روابط عمومی ستاد نظارت گمرکات گیلان پرویز تقوی ، ناظرگمرکات گیلان ومدیرکل گمرک انزلی با بیان این مطلب ادامه داد: کریدور شمال- جنوب برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ در نشست کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در هلسینکی به عنوان شاهراه ترانزیتی شماره۹ به تصویب رسید.
وی افزود : توافقنامه این کریدور در سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی در سنت پترزبورگ میان سه کشور ایران، روسیه و هند به امضاء رسید. در واقع این سه کشور موسس کریدورشمال- جنوب محسوب می شوند و دبیرخانه کریدور نیز در ایران است بعدها کشورهای قزاقستان، تاجیکستان، بلاروس، عمان، سوریه، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، اکراین، بلغارستان، و قرقیزستان به آن پیوستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر گمرکات گیلان با ترانزیت ۳۵۶هزار و ۷۳۶ تن کالا به ارزش ۴۳۷ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۷۸۵ دلار بالغ بر ۴۴ درصد از کالاهای ترانزیت خارجی خود را از کریدور شمال ـ جنوب حمل می نماید .
ناظرگمرکات گیلان تصریح کرد: این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا وروسیه از طریق دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا را برقرار می سازد که در ابتدا محور ترانزیتی شمال- جنوب در مسیر هلیسنکی- جلفا واقع شده بودکه پس از وقوع جنگ در قره باغ این محور عملا متروکه شد و ایران محور سرخس، مسکو، بندر ماخاچ قلعه درداغستان را پیشنهاد نمود که بعد از مدتی به علت ناامنی و تشنج در ماخاچ قلعه داغستان، محور بندرعباس و بنادر امیرآباد و انزلی در جنوب دریای خزر و بنادر آستراخان و لاگان (شمال دریای خزر) پیشنهاد شد .
وی ادامه داد : این کریدوردر حال حاضر از حوزه اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و ازطریق دریا به بندرعباس در جنوب ایران متصل میشود در داخل خاک ایران کالا بوسیله حمل و نقل جاده ای یا ریلی به بنادر شمال کشور (انزلی و امیرآباد) انتقال می یابد سپس از طریق دریای خزر به آستراخان و لاگان روسیه حمل می شوند.
تقوی با اشاره به اینکه عمده کالاهای ترانزیتی از گمرکات گیلان شامل: آهن، گازوئیل، بنزین، تخته نراد، لوازم بهداشتی و آرایشی و … بوده و از کشورهای روسیه و آذربایجان به امارت متحده عربی ترانزیت شده است، افزود: کشورهای آسیایی و اروپایی با قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب کالای خودرا با سرعتی حدود دو برابر در مقایسه با مسیر کانال سوئز مبادله میکنند و طبق گفته کارشناسان حمل و نقل کالا از طریق کریدور شمال- جنوب حدود ۴۰% کوتاهتر و۳۰% ارزانتر است.
 وی تصریح کرد: علاوه  بر ترانزیت ۳۵ درصد کالاهای وارداتی ۹۹ درصد کالاهای صادراتی نیز از کریدور شمال و جنوب حمل می شود.
وی تصریح کرد:کریدورشمال-جنوب دارای مزایای متعددی بوده وبا برنامه ریزی وهدف گذاری دقیق وکارشناسی شده می توان به بسیاری از اهداف دیگر از قبیل : تسریع وتسهیل تجارت وترانزیت –   افزایش حجم مبادلات کالا بین هند و پاکستان و کشورهای حاشیه اقیانوس هند با روسیه وآسیای مرکزی – بهبود وضعیت معیشتی مردم در شهرهای مسیر کریدور شمال- جنوب –   افزایش همکاری وتعامل بنادر وگمرک کشورهای عضو کریدورشمال- جنوب – ایجاد دروازه مشترک تجاری با کشورهای مجاور عضو کریدور شمال- جنوب – توسعه کریدور شمال- جنوب باکاهش هزینه ها و تسهیل وتسریع در امر انتقال و کسب درآمد قابل توجه برای کشور دسترسی پیدا کرد .
ناظرگمرکات گیلان ادامه داد: گمرک در این خصوص می تواند با اتکا به دانش فنی پرسنل و درصورت تجهیز به تکنولوژی پیشرفته و روزآمد نقش برجسته ای ایفا نماید .

اخبار مرتبط

نظرات

بدون نظر

*

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

تولیدکنندگان استان در صف اول قطع برق؛

کریم خرسندی مژدهی

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت:

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

متاسفم مطلبی برای نمایش وجود ندارد