گیلانیان
سه شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ Tuesday, 27 September , 2022
آوریل 20, 2013 کد خبر : 18311 دسته‌بندی نشده

انتخابات شورای شهر و اهمیت آن

انتخابات شورای شهر و اهمیت آن

اختصاصی گیلانیان : تا انجام انتخابات شورای شهر که هم زمان با انتخابات ریاست جمهوری صورت می گیرد، مدت زیادی باقی نمانده است. امروزه هر کسی به خوبی می داند که عضویت در «شورای شهر» با «شورای اسلامی» تفاوت زیادی دارد زیرا این دو نهاد اجتماعی و سیاسی، از کارکردهای مختلفی برخوردارند.

برخی از وظایف شورای شهر عبارت است از :

۱ـ انتخاب شهردار.

۲ـ بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حل های کاربردی در این زمینه ها، جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط.

۳ـ همکاری با مسئولین اجرایی و نهادها و سازمان های مملکتی در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی وعمرانی بنا به درخواست آنان.

۴- برنامه ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاههای ذیربط.

۵- تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراکز تفریحی، ورزشی و فرهنگی با هماهنگی دستگاههای ذیربط.

۶- اقدام در خصوص تشکیل انجمن ها و نهاد های اجتماعی، امدادی، ارشادی و تاسیس تعاونی های تولید و توزیع و مصرف، نیز انجام آمارگیری، تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاههای ذیربط.

۷- نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارایی های نقدی جنسی و اموال منقول وغیرمنقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آن ها به گونه ای که مخل جریان عادی امور شهرداری نباشد.

۸- تصویب آیین نامه پیشنهادی شهرداری پس از رسیدگی به آن ها با رعایت دستورالعمل های وزارت کشور.

۹- تایید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر شش ماه یک بار توسط شهرداری تهیه می شود و انتشار آن برای اطلاع عموم و ارسال نسخه ای از آن به وزارت کشور.

۱۰- همکاری با شهرداری جهت تصویب طرح حدود شهر با رعایت طرح های هادی و جامع شهرسازی پس از تهیه آن توسط شهرداری با تایید وزارت کشور و وزارت مسکن و شهرسازی.

۱۱- تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه سالانه شهرداری و موسسات و شرکت های وابسته به شهرداری با رعایت آیین نامه مالی شهرداری ها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر.

۱۲- تصویب وام های پیشنهادی شهرداری پس از بررسی دقیق نسبت به مبلغ مدت و میزان کارمزد.

۱۳- تصویب معاملات و نظارت بر آن ها اعم از خرید، فروش، مقاطعه، اجاره و استیجاری، که به نام شهر و شهرداری صورت پذیرد با در نظر گرفتن صرفه و صلاح و با رعایت مقررات آیین نامه مالی و معاملات شهرداری.

۱۴- تصویب اساسنامه موسسات و شرکت های وابسته به شهرداری با تایید و موافقت وزارت کشور.

۱۵- تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می شود.

۱۶- نظارت بر حسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری.

۱۷- نظارت بر امور بهداشت نظارت شهر.

۱۸- نظارت بر امور تماشاخانه ها، سینماها و دیگر اماکن عمومی که توسط بخش خصوصی تعاونی و یا دولتی اداره می شود.

۱۹- وضع و تدوین مقررات خاص برای حسن ترتیب، نظافت و بهداشت این قبیل موسسات بر طبق پیشنهاد شهرداری و اتخاذ تدابیر احتیاطی جهت جلوگیری از خطر آتش سوزی و مانند آن.

۲۰- تصویب مقررات لازم جهت اراضی غیرمحصور شهری از نظر بهداشت و آسایش عمومی وعمران و زیبایی شهر.

۲۱- نظارت بر ایجاد گورستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر.

۲۲- وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاری و مسیر های تاسیسات شهری.

۲۳- نظارت بر اجرای طرح های مربوطه به ایجاد و توسعه معابر، خیابان ها، میادین فضاهای سبز و تاسیسات عمومی شهر بر طبق مقررات موضوعه.

۲۴- تصویب نامگذاری معابر، میادین، خیابان ها، کوچه و کوی در حوزه شهری و همچنین تغییر نام آن ها.

۲۵- تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهری با رعایت مقررات موضوعه و انتشار آن برای عموم.

۲۶- تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان های وابسته با رعایت آیین نامه مالی و معاملات شهرداری ها.

۲۷- تصویب نرخ کرایه وسایل نقلیه درون شهری.

۲۸- وضع مقررات مربوط به ایجاد و اداره میدان های عمومی توسط شهرداری، برای خرید و فروش مایحتاج عمومی با رعایت مقررات موضوعه.

۲۹- وضع مقررات لازم در مورد تشریک مساعی شهرداری با ادارات و بنگاه های ذیربط، برای دایر کردن نمایشگاههای کشاورزی، هنری، و…

با توجه به نکات بالا، شورای شهر، به کسانی نیازمند است که از تبحر و تخصص های میدانی و عملیاتی مناسبی بهره مند باشد تا در اداره فنی شهر و ارایه خدمات مناسب به شهروندان و آبادانی آن، شهردار را یاری داده و حمایت نمایند.

بدین خاطر وجود افراد فاقد تخصص های فنی و صرفا با گرایش های سیاسی در این عرصه ، چندان موضوعیت نداشته و موجب درجا زدن مدیریت شهری و گرفتار شدن در گرداب بحث های سیاسی روزمره و اختلافات گروههای مختلف می شود که ضمن تضییع حقوق شهروندان، موجبات نارضایتی مردم را فراهم می سازند.

با توجه به ضعف اصلی یاد شده، می توان به این نکته بسیار مهم پی برد که چرا شهر رشت، به عنوان یکی از شهرهای تاریخی کشور که به ظاهر نام «کلانشهر» را نیز یدک می کشد، در زمره ی عقب مانده ترین مراکز استانی، باقی مانده است؟

جریان دستگیری برخی اعضای شورای شهر رشت و روشن نبودن وضعیت آنان نیز به مسایل یاد شده، دامن زده و جو اعتماد عمومی نسبت به منتخبین آینده، کم رنگ نموده است و مردم از خود می پرسند که چه تضمینی وجود دارند نمایندگان دوره جدید، مرتکب تخلفات برخی پیشینیان خود نشوند؟. در نتیجه انتخابات شورای شهر در دوره جدید، از حساسیت زیادی برخوردار است. زیرا علاوه بر کسب مجدد اعتماد عمومی، کارهای زیادی در زمینه های مختلف شهری بر زمین مانده است که باید توسط اعضای تازه وارد، به سرانجام مطلوبی برسد.

اخبار مرتبط

نظرات

بدون نظر

*

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

تولیدکنندگان استان در صف اول قطع برق؛

کریم خرسندی مژدهی

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت:

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی