گیلانیان
دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ Monday, 15 August , 2022
نوامبر 27, 2011 کد خبر : 4375 دسته‌بندی نشده

بازار داغ سایت ها و وبلاگ ها :

تأملی بر رویکرد پایگاه های خبری – تحلیلی شمال کشور

تأملی بر رویکرد پایگاه های  خبری – تحلیلی شمال کشور

*اختصاصی گیلانیان* : طی سالیان اخیر با توجه به روند رو به رشد فن آوری های نوین در عرصه ارتباطی به سرعت شاهد گسترده شدن امکان دستیابی عموم مردم به ابزار متنوع اطلاع رسانی هستیم . از اینرو سایت ها ، وبلاگ ها ، شبکه های اجتماعی و … بخش مهمی از فضای مجازی را به خود اختصاص داده اند که تجمع بسیاری از این رسانه های شخصی تحت لینک های در هم تنیده مجازی ، شبکه ارتباطی گسترده ای را شکل داده که در بسیاری از مواقع امکان رسیدن به انتهای این مسیرهای جذاب مجازی  به راحتی ممکن نیست .اما آنچه بیش از همه در این یادداشت مدنظر قرار خواهد گرفت ، اشاره ای است به پایگاه های نوین خبری – تحلیلی که عموماً با حال و هوای متفاوت و البته با حواشی گوناگون مدتیست که بیش از گذشته در شمال ایران اسلامی خودنمایی می کند !

راه اندازی پایگاه های خبری – تحلیلی با استقبال چشمگیر ، تصاعدی و در عین حال متفاوت کاربران اینترنت روبرو بوده که تمایزات زیادی نیز از لحاظ گرایش های فکری با یکدیگر دارند . عموماً نبود بسیاری از قیود و محدودیت ها برای شفاف سازی و بیان حقایق در فضای مجازی ، عامل مهمی برای این استقبال مردمی تلقی می شود .

اما اثرگذاری بر عقاید و ذهنیات درونی مخاطبان ، امری نیست که به ساده گی اتفاق بیافتد . زیرا اثرگذاری مستلزم داشتن یک منشور و چشم انداز روشن برای هریک از این پایگاه هاست تا بر مبنای دقت ، صداقت ، شجاعت و در نهایت با داشتن تیمی متخصص و قوی بتوانند در جهت تنویر افکار عمومی به شایستگی گام بردارند ! نه اینکه در راستای تناقض گویی ها ، ترور شخصیت ها ، تخریب های پی در پی و . . . بر دریای پرتلاطم رسانه موج سواری کنند و تنها به این موضوع ببالند که در سایت هایی مانند آلکسا میزان بازدید از پایگاه هایشان رشدی صعودی داشته و به نوعی در محافل عمومی و خصوصی با چنین شگردهایی ابراز خوشحالی نمایند  و خود را برتر و بهتر از رقیبانشان بدانند ! حال آنکه مخاطب امروزی به راحتی تشخیص می دهدکه دست اندرکاران پایگاه های خبری – تحلیلی فعلی چه انگیزه و هدفی دارند و در یک کلام  :  تشنگان قدرتند یا واسطه ای هستند بین مردم و مسئولین برای خدمت رسانی و حل مشکلات ؟ هرچند که مدیران مسئول پایگاه های خبری – تحلیلی  مشخص باشد یا نباشد !

بنابراین رسانه ای می تواند در زمینه جلب اعتماد عمومی نقش ایفا کند که در جهت دفاع ازخواسته های بحق مردم گزارش ، تحلیل های منصفانه و مستدل ارائه کند تا مسئولین میزان اثربخشی کار خود را از زبان مردم بشنوند و نه از زبان مشاورانشان !  از طرفی با بالارفتن آستانه تحمل مدیران ارشد در برابر انتقاد ها ، برقراری و ایجاد وحدت و تعامل با رسانه هایی که با تحلیل های درست ، سره را از ناسره بازمی شناسند ، می تواند با از بین فضای تعریف وتمجیدهای کورکورانه نسبت به جذب نخبگان بومی در جهت توسعه و پیشرفت استان فعال باشند و تا این اندازه شاهد گوشه نشینی متخصصان بومی خویش نباشیم و غیر بومی ها را بر کرسی های مهم استانمان یکی پس از دیگری ننشانیم !

از طرفی ایجاد نگرش قوام یافته نسبت به ارزش های اجتماعی و احترام به شأن و منزلت اجتماعی از جمله حلقه هایی هستند که نباید هیچگاه در اطلاع رسانی به وادی فراموشی سپرده شود . زیرا بازخوردهای اجتماعی غالباً ذائقه های مردم را هدف قرار می دهند. از اینرو رمز ماندگاری و جذب مخاطب ، استمرار تحلیل ها و صحت نوشتاری است که ادامه دار باشد و تنها موقتی و زودگذر  نباشد . اینجاست که جذب مخاطب فقط به خبر رسانی محدود نمی شود ، بلکه مردم به سراغ پایگاه هایی می روند که عنصر چگونگی ، تشریح و تحلیل خبرها از ارزش و جایگاه مناسبی برخوردار است و لذا شناخت و اشراف بر موضوعات در کنار هنر صاحبان قلم می تواند نیاز مخاطب را تأمین کند ، نه اینکه نگارنده  یادداشت بیش از هر موضوعی به جنبه تبلیغاتی و عناوین خویش تمرکز نماید !

اما ناشناس ماندن گردانندگان و هیئت تحریریه در کنار عدم رعایت رسالت حرفه ای (نظیر : لینک دادن مسلسل وار سایتها به یک مطلب اختصاصی بدون ذکر منبع ) سبب منزوی شدن برخی پایگاه های خبری- تحلیلی گردیده که آنها نیز برای عقب نماندن از میدان رقابت در انتهای هر خبر و مطلب ، دارای بخش نظراتی داغ و البته خودجوش می باشند !!! نظراتی که عمدتاً به صورت کاملاً مشخص و هدایت شده ، خط و مشی معناداری را دنبال می کنند و گاهاً معروف شدنشان ( چه از لحاظ قدمت و چه از لحاظ نوع مطالب)به بخش نظرات کاربران برمی گردد! زیرا هر آنچه را که می خواهند ، چشم بسته می گویند و اغراض مدیرانشان  در بخش فوق به صورت آشکارا قابل ملاحضه است ! و این امر یکی از آسیب های اساسی برخی از پایگاه های خبری – تحلیلی است که اینگونه  خود را با فعالیت در سه  استان گیلان ، مازندران و گلستان برتر و موفق تر می دانند که امیدواریم بنا به اصول حرفه ای و با تغییر پاره ای رویکردها  ، دست اندرکاران چنین پایگاه هایی به سوی افق های جدید حرکت نموده و احترام ها متقابلاً حفظ گردد. حقیقتاً پیشگامان و فعالان رسانه های مجازی همچون فرمانده هانی هستند که قادرند به صورت خداپسندانه با بستر سازی های اولیه و بهره گیری از کارشناسان سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و … نقش کلیدی در رفع تعارضات ساختاری ، دوگانگی ها ، شکاف میان نیروهای بومی و .. بازی کنند و این طور نباشد که قداست قلم به راحتی نادیده گرفته شود و نظاره گر سکوت معنادار مبتنی بر لابی های سیاسی در هنگام بروز مشکلات باشیم ، در حالی که شعار حمایت از مردم و اقشار ضعیف جامعه را سر می دهیم ! و خدایی نخواسته شاهد رفتارهایی نباشیم که جنبه سودجویی و تصاحب  سهم و سهم خواهی در فلان نهاد یا فلان ارگان  باشد !

به هر تقدیر بسیاری از پایگاه های خبری – تحلیلی شمال کشور در ابتدای راه هستند و به مرور زمان اثرگذاری و نیت هریک به وضوح هرچه تمامتر روشن خواهد شد و در انتظار آن خواهیم بود که : این فضای نوین رسانه ای ، قربانی نصایح سیاست مداران  موقتی نگردد و همانا با مشارکت همه جانبه به فکر برطرف نمودن کاستی ها با اجماع مثال زدنی باشیم و در تحکیم بنیان فرهنگی خویش در چارچوب اهدف ایران اسلامی از هیچ کوششی دریغ ننماییم

مطلب رسیده به قلم امین پرتوی

اخبار مرتبط

نظرات

بدون نظر

*

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

تولیدکنندگان استان در صف اول قطع برق؛

کریم خرسندی مژدهی

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت:

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی