گیلانیان
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ Wednesday, 7 December , 2022
اکتبر 29, 2015 کد خبر : 42377 خبر ها

حمایت از شهردار نباید به قیمت اهانت به شعور مردم باشد ؟!

حمایت از شهردار نباید به قیمت اهانت به شعور مردم باشد ؟!

اختصاصی گیلانیان : شهردار رشت اولین مدیری است که با درک صحیح از قدرت تاثیر گذاری رسانه توانسته بطرق مختلف حمایت تعداد قابل توجهی از رسانه ها را به خود و پروژه هایش جلب نماید .

وی در تلاش است با استفاده از ابزار رسانه  ضمن جهت بخشیدن به افکار عمومی مخالفت های برخی از شهروندان و اعضای شورای اسلامی شهر را تعدیل نماید و در این راستا نیز تا حدود زیادی موفق هم هم شد .

با کمال تاسف برخی از رسانه های حامی برای اثبات وفاداری به شهردار گاهی دچار افراط و تفریط می شوند و منتقدان شهردار را که مخاطبان این رسانه ها هم محسوب می شوند مورد اهانت قرار می دهند که در صورت تلاش شهردار می تواند به ضد تبلیغ تبدیل شود و هزینه های سنگینش را بی اثر نماید .

نمونه بارز این مهم مطلب یکی از رسانه های حامی شهردار رشت است که طی مقاله ای با عنوان “طرحی بزرگ برای شهری که می‌خواهد «بزرگ» شود ” به شعور منتقدان شهردار اهانت کرد .

شاید نویسنده محترم فراموش کرده باشد که (بزرگ شدن) شدن نیاز به الزاماتی دارد  تا فراهم نشود بزرگی هم حاصل نخواهد شد ، بهمین دلیل قدما گفته اند:  ” … مگر اسباب بزرگی همه آماده شود” که با کمال تاسف رشت فاقد این الزامات و مقدمات هست !

متاسفانه نویسنده مقاله مذکور به بهانه انتقاد از خودی منتقدان پروژه های شهردار رشت را به مردمانی جاهل و ساده لوح عصر قاجار تشبیه کرد که وقتی اولین قطار تهران – شاه عبدالعظیم را دیدند بسبب هیبت بیگانه و عجیب و غریبش از آن (هیولای آهنین) یا (آهن آتشخوار) تصور می کردند و خواستند با چوب و چماق دفع شرّ نمایند !

این تعبیر در زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که از دنیا به عنوان (دهکده جهانی) تعبیر می شود و انفجار اطلاعات مرزها را در نوردیده و در تمام خانه های روستا های دوردست و صعب العبور راه پیدا کرده و کم و بیش مردم زمان با بسیاری از پدیده های نوظهور دنیا هنوز ارائه نشده آشنائی دارند .

بنابراین همسان پنداشتن مردم این زمان با آن سابقه درخشان جهانی با مردم عصر قاجار نه تنها قیاس مع الفارق بلکه اهانت محض و آشکار است !

چه خوب بود نویسنده محترم قبل از این تشبیه موهن با استفاده از یکی از ابزار های دهکده جهانیسیری در سابقه و تاریخچه ماشین دودی می کردند تا برای اثبات وفاداری به شهردار بگونه قابل تحمل تری منتقدان پروژه های شهردار را مورد اهانت قرار می دادند !

در سابقه (ماشین دودی) آمده است : “در آغاز کسی جرأت نمی‌کرد بر آن – قطار – سوار شود و چیزی نمانده بود که مسیوی فرانسوی ورشکست شود تا اینکه طلسم را خود ناصرالدین شاه شکست و برای زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) لباس رسمی پُرنشان به بر و تاج کیانی‌اش را به تن کرد و بر کالسکه زرین جلوس کرد تا خود را هر چه سریع‌تر به گار (ایستگاه) ترن دارالخلافه رساند و بر واگن شماره ۲ جلوس فرمود.

عده‌ای از ملتزمان کفن پوشیده بودند و سرداران و سپهسالاران مسلحی که او را همراهی می‌کردند، زیر لب ذکر می‌گفتند و اشهد می‌خواندند.

وقتی ماشین دودی به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) رسید و خون از دماغ کسی نیامد، سیلی از مردم آهن آتشخوار را در میان گرفت .

نقل است ناصرالدین شاه  پس از این سفر رو به اطرافیانش می‌کند و می‌گوید: «سوار شدن بر ماشین دودی اوقات ما را خوش کرد.» رعایای قاجاری هم جمله شاه را دست گرفتند و (هیولای آهنی) را از آن پس «ماشین دودی» صدا کردند. ” 

نباید فراموش کرد انتظار مخاطبان از رسانه استقلال رای و نظر است نه مداحی به سبک ندیم سلطان محمود که گفت : “من ندیم توام ، نه ندیم بادمجان ؛ مرا چیزی می باید گفت که ترا خوش آید ، نه بادنجان را” !؟

درست است که بقای رسانه تا حدود زیادی به کسب درآمد از طریق تولید آگهی و رپرتاژ و مقالات سفارشی و غیره می باشد ولی این تلاش نباید به قیمت خدشه دار کردن حرمت و ارزش قلم تمام شود !!

اخبار مرتبط

نظرات

*

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

تولیدکنندگان استان در صف اول قطع برق؛

کریم خرسندی مژدهی

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت:

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی