گیلانیان
یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ Sunday, 17 February , 2019
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۷ کد خبر : 66857 خبر ها

خدمت به توسعه استان یا خیانت به سرمایه های ارزی کشور ، تولید و اشتغال

خدمت به توسعه استان یا خیانت به سرمایه های ارزی کشور ، تولید و اشتغال

تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی وصنایع تبدیلی و ارایه خدمات عمومی از جمله اهداف تشکیل مناطق آزاد تجاری- صنعتی در کشور است.

به عبارت بهتر می توان گفت که فلسفه تاسیس مناطق آزاد کاهش تشریفات بازرگانی و در کنار آن افزایش تولید و صادرات کالاهای صنعتی وصنایع تبدیلی است تا بستر رشد و توسعه اقتصادی منطقه و کشور فراهم گردد.

منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی نیز دقیقا در همین راستا در سال ۱۳۷۵ در پی سفر استانی ریاست جمهوری وقت، مرحوم زنده یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی با عنوان ” منطقه ویژه اقتصادی انزلی” استارت زده شد و در سال ۱۳۸۲ منطقه ویژه اقتصادی انزلی به منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی تبدیل شد و در سال ۱۳۸۳ نیز اساسنامه این سازمان به تصویب هیات وزیران رسید.

در حال حاضر محدوده این منطقه به سه شهرستان رشت، انزلی و آستانه اشرفیه با ۲۸ روستا بالغ بر ۹ هزار و ۶۰۰ هکتار را شامل می شود. سوال اساسی این است که آیا منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی در طی بیش از ۱۰ سال تاسیس، توانسته به اهداف تعیین شده برای تاسیس مناطق آزاد که همانا رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه است برسد؟ آن چه به عینه مشاهده می شود آنی نیست که  در اهداف تعریف شده پیش بینی شده بود، یعنی افزایش تراز تولید و صادرات و کمک به توسعه اقتصادی منطقه و استان. به نظر می رسد یکی از بزرگ ترین موفقیت منطقه آزاد انزلی، هموار نمودن مسیر واردات کالاهای لوکس به ویژه خودروهای مدرن و گرانقیمت کشورهای اروپایی، آمریکایی و دو غول صنعتی آسیایی است.

در حال حاضر آن چه که بیش از همه در استان جلب توجه می کند تنوع هزاران دستگاه خودروهای لوکس و گرانقیمت وارداتی منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی است که در خیابان ها و جاده های استان گیلان در حال تردد هستند. خودروهای لوکسی که بابت واردات آن ها میلیون ها دلار از سرمایه های ارزی مملکت از کشور خارج و به جیب شرکت های خودرو ساز غربی ریخته شده است.

بی تردید وجود این همه خودرو های لوکس و مدرن در سطح شهرها و جاده های استان ، نشان دهنده بی تدبیری مدیران و مسئولانی است که این سرمایه های ارزی مملکت را به جای این که صرف سرمایه گذاری های زیر بنایی و تولید و مهمتر از همه اشتغال کنند ، بستر لازم را برای خروج این سرمایه ها جهت واردات بی رویه این گونه کالاهای لوکس فراهم می سازند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که واردات بی رویه و جولان دادن خودروهای لوکس و مدرن با قیمت های گزاف وارداتی منطقه آزاد انزلی در شهرها و جاده های استان در این شرایط بد اقتصادی که کشور بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری نیازمند به اقتصاد مقاومتی است، خدمت به توسعه و شکوفایی اقتصادی استان و منطقه نیست بلکه خیانت به سرمایه های ارزی کشور ، تولید واشتغال  است و لذا انتظار است مدیران مربوطه در این شرایط نامساعد اقتصادی، تدابیری بیندیشند تاضمن جلوگیری از خروج منابع و سرمایه های ارزی کشور،  از شتاب واردات بی رویه این خودروها در منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی کاسته شود.

اخبار مرتبط

نظرات

بدون نظر

*

از ابتدای امسال تا کنون ۶۰ اختراع در گیلان ثبت شد

رییس پارک علم و فناوری گیلان :

از ابتدای امسال تا کنون ۶۰ اختراع در گیلان ثبت شد

آغاز توزیع بذرگواهی شده ۳ رقم بومی برنج در گیلان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان :

آغاز توزیع بذرگواهی شده ۳ رقم بومی برنج در گیلان

…به جوانان عزیزم، در آغاز فصل جدید جمهوری اسلامی

متن کامل بیانیه مهم رهبری خطاب به جوانان به‌مناسبت چهل سالگی انقلاب؛

…به جوانان عزیزم، در آغاز فصل جدید جمهوری اسلامی

سهم گیلان از بودجه سال ۹۸ یک هزار و ۴۲۷ میلیارد تومان است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان :

سهم گیلان از بودجه سال ۹۸ یک هزار و ۴۲۷ میلیارد تومان است