گیلانیان
شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ Saturday, 1 October , 2022
آوریل 30, 2013 کد خبر : 18519 خبر ها

شورای شهر و آسیب شناسی رفتاری

شورای شهر و آسیب شناسی رفتاری

اختصاصی گیلانیان : بی گمان تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا، یکی از نقاط عطف تاریخ سیاسی ایران پس از انقلاب اسلامی و نشانگر عظمت و پویایی ظرفیت سیاسی نظام برای‌ جلب مشارکت بیشتر و گسترده تر مردم است که در بسیاری از کشورهای دنیا، بی نظیر یا حداقل، کم نظیر است.

وجود چنین نهاد فراگیر مردمی در هر جامعه ای، مسلما با آسیب ها و اشکالات کاری نیز همراه خواهد بود که اهتمام به حل و برطرف کردن آن ها، موجب افزایش همکاری های گروهی در آبادانی سریعتر هر منطقه می گردد.

برخی از آسیب ها

برخی از آسیب هایی که شورای شهر با آن مواجه است عبارتند از:

ـ وعده های غیرواقعی منتخبین به رأی دهندگان، در زمان انتخابات.

ـ عدم عنایت شایسته به بحث آموزش اعضای شورا.

ـ مغایرت های قانونی.

ـ تداخل وظایف و موازی کاری با بعضی سازمان های سطح شهر.

ـ دخالت در جزئیات کاری شهرداری.

ـ عمل زدگی.

ـ کمبود منابع مالی.

ـ کاهش اختیارات و…

وظایف متعدد شوراها

شورای شهر، بیانگر مسئولیت اجتماعی مردم یک شهر است که نمایندگان خود را در قالب یک نهاد مردمی، برمی گزینند و اعضای آن هم وظیفه دارند تا پایان مدت قانونی، در مسیر بهینه سازی کیفیت خدمات شهری در شهر و نوع روستایی آن در روستا، کوشش نمایند.

شورا، بر اساس قانون، وظایف متعددی را بر عهده دارد و در کنار آن، در زمان انتخابات نیز وعده های مختلفی به مردم داده شده است، که پس از انتخاب نهایی اعضاء، شورا، به فعالیت های گسترده ای نیاز دارد که ترکیبی از وفای به وعده ها و اجرای مسئولیت ها می باشد.

در چنین وضعیتی، ورود اعضای شورا به مسایل اجرایی و امور جزیی برنامه ها و طرح های شهرداری، موجب می شود آنان عملا به سوی «کارمند شهرداری» شدن، سوق داده شوند و از پرداختن به وظایف اصلی خویش باز بمانند.

مغایرت قانونی

مغایرت قانونی بین سازمان ها و نهادها و شوراها، مورد دیگری از آسیب ها است که در انتظار شوراها می باشد. شوراها نیز برای پرهیز از این مسایل، می توانند با اولویت بندی مشکلات و بررسی میزان تاثیر گذاری آن ها در بخش محلی و ملی یا هردو، در مسیر توسعه منطقه ی خود، گام های موثری را بردارند و روی موضوعاتی که تاثیرات مشخص محلی دارند، به عنوان «اولویت اول» خود، تمرکز نمایند.

در مراحل بعد، شوراها می توانند با گسترش و تقویت مبانی و پایه های توسعه منطقه ای، موضوعات دارای اولویت های دوم و سوم را مورد توجه قرار دهند. این ابتکار موجب می شود که تضاد قانونی بین مقررارت نهادها، سازمان ها و نیز قوانین دولتی، به کمترین میزان خود رسیده و آثار جانبی آن، قابل کنترل باشد.

تداخل وظایف و موازی کاری

مسئله بعدی، تداخل وظایف و موازی کاری ها با اداره های دیگر است که با تفکیک فعالیت های محلی از مجموعه برنامه های سازمان های دولتی و واگذاری آن به شوراها، زمینه برای امکان تداخل وظایف بین دستگاههای اجرایی و شوراهای محلی، فراهم می گردد که این مسئله می تواند منجر به «تمرکز زدایی» شود. در نتیجه، به جهت پیشگیری از این وضعیت، شوراها به مشارکت فعالتر مردم در فعالیت ها و برنامه ها، نیاز مبرم دارند.

معنای عمل زدگی

مسئله سوم که از اهمیت زیادی نیز برخوردار می باشد، عمل زدگی است.

عمل زدگی یعنی: بدون پشتوانه فکری و عملی و نیز به همراه نداشتن حمایت کارشناسی لازم، دست به اجرا زدن. در این وضعیت، شخص یا گروه عمل زده، تصور می کند که صرف وقت برای کارهای کارشناسی، تلف نمودن زمان است که به دنبال آن، فرصت مناسب برای اجرا نیز از دست می رود.

عمل زدگی یعنی:

لوازم و زیرساخت های مرتبط با اجرا ــ از جمله آموزش های مورد نیاز، فراهم سازی بسترهای اجرایی و… ــ را مورد توجه قرار ندادن و حرکت بر اساس این تصور که ما هر کاری را که بخواهیم می توانیم به راحتی انجام دهیم. اما وقتی قدری به پیش می رویم ، ناگهان با مشکلاتی مواجه می شویم که از قبل برای آن ها چاره اندیشی نکرده ایم.

عمل زدگی یعنی: آگاهی نداشتن نسبت به عوارض و پیامدهای بعدی کار و طرحی که اجرا می شود. البته بهتر است در این باره بگوییم : عدم تلاش مناسب برای کسب آگاهی های لازم و مورد نیاز و آسان گیری اموری که با سرنوشت مردم ، گره خورده اند.

نتیجه عمل زدگی

عمل زدگی، یکی از آفات و آسیب های مهم است که معمولا گریبان بسیاری از شوراهای شهر را گرفته و موجب اتلاف سرمایه و دوباره کاری می گردد.

این موضوع، موجب افزایش نارضایتی شهروندان و عدم اتمام به موقع و صحیح پروژه های در دست اجرا می گردد و میزان اعتماد عمومی را کاهش می دهد.

در نتیجه یک «شورای شهر» زمانی کارآمد و بهره ور خواهد بود که اعضای آن، دارای امتیازات زیر باشند:

۱ـ دانش مناسب و به روز.

۲ـ تجربه کافی مدیریتی.

۳ـ توانمندی واقعی در مسایل اجرایی.

۴ـ اراده قوی در بهره گیری از کارشناسان خبره و سالم.

۵ـ سرشار از روحیه کار جمعی و پرهیز از هرگونه تک روی و خودخواهی.

۶ـ پاکدستی در مسایل مالی مرتبط با هزینه های جاری، قراردادها، مناقصه ها و…

۷ـ آستانه تحمل بالا در تعاملات اجتماعی.

۸ـ خوشنامی و سلامت در فعالیت ها، مشاغل و مسئولیت های قبلی.

اخبار مرتبط

نظرات

بدون نظر

*

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

تولیدکنندگان استان در صف اول قطع برق؛

کریم خرسندی مژدهی

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت:

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی