گیلانیان
دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ Monday, 8 August , 2022
اکتبر 11, 2013 کد خبر : 21890 دسته‌بندی نشده

ضرورت بکارگیری استاندارهای بومی در استان ها

ضرورت بکارگیری استاندارهای بومی در استان ها

اختصاصی گیلانیان : بانگاهی به گذشته اداره ی استان ها ، روشن است که قدرت سیاسی صرفا” در پایتخت متمرکز بود و لذا مشارکت و توزیع قدرت در استان ها ، محلی از اعراب نداشت و مسلما” قدرت متمرکز ایجاب می کرد که با بی اعتنایی به خواسته های مردمی مناطق ، اشخاص مورد نظر خودشان را به صدارت بنشانند .

این نقص و خلاء سیاسی به خوبی مورد شناسایی قرار گرفت و رئیس جمهور نیز در ایام تبلیغات انتخاباتی خود به توزیع قدرت و مشارکت منطقه ای مردم در اداره ی کشور تأکید داشت .

مسلما” رئیس جمهور محترم بنا دارد به وعده های انتخاباتی خود جامه ی عمل بپوشاند که در این راستا در انتخاب استانداران نیز از قرار معلوم به « استانداران بومی » نظر دارد .

وزیر محترم کشور نیز ضمن اعتقاد به کارآمدی استانداران بومی معتقد است که در انتخاب استانداران نباید عجله و شتاب داشت بلکه باید با صبر و حوصله و درایت به انتخاب دست زد که یقینا” روش ، منطقی و درست همین گونه است .

وزیرکشور گفت: اگر در شاخص های مختلف ، استانداران بومی و استانداران غیر بومی یکسان باشند انتخاب ما استاندار بومی است و برای تعیین استاندار ،ملاک هایی همچون رضایت مردم، تعامل با مسئولان، ارزیابی عملکرد و تعامل با مردم منطقه مدنظر ماست.

وی تصریح کرد : توصیه ما به مردم و افرادی که می خواهند برخی استانداران هرچه سریعتر تغییر کنند این است که صبور باشند و از ما نخواهند که صحت را فدای سرعت کنیم .

توصیه من به عنوان وزیر کشور به آنها این است اکنون نیز صبور باشند و اجازه دهند ما ارزیابی دقیقی نسبت به عملکرد استانداران داشته باشیم .

وی تاکید کرد: ملاک ما انتخاب نیروی شایسته است و اگر تاکید بر نیروی بومی باشد او باید شاخص های مدنظر برای انتخاب یک استاندار را داشته باشد.

امروزه عموما” در همه استان ها ، مردم به همراه نیروهای اجتماعی و نمایندگان مجلس ، بعنوان یک مطالبه ی عمومی ؛ خواستار انتخاب « استاندار بومی » هستند که بطور حتم استان گیلان نیز از این قائده مستثنی نیست.

چرا این گونه هست ؟ مردم بطور طبیعی، خواهان توسعه و پیشرفت بیشتر و بهتر استان خودشان هستند و بعبارتی ؛ خواهان مشارکت مؤثر خودشان در اداره ی کشورند .

بنابراین جای این سؤال باقیست که چرا استانهای زیادی همچون گیلان دچار عقده ی حقارت دیرینه شده اند؟ اولا” احساس می کنند که استان متبوعشان توسعه لازم را پیدا نکرده ، ثانیا” معتقدند که تاکنون به ظرفیت و نیروهای انسانی توانمدش ، بی اعتنایی شده ، ثالثا” استان شان به صورت کارگاه و آزمایشگاهی درآمده که الزاما” بایستی محل پرورش نیروهای ضعیف و دست چندم غیربومی باشد و هزینه هایش را متحمل شوند و نهایتا” جز عقب ماندگی چند جانبه ، دستاورد دیگری برایشان نداشته باشد کما اینکه در این چرخه ی معیوب اجرایی چه بسا بارها ؛ به همراه ورود مدیر ارشد غیر بومی ، شاهد سیل واردات سلسله مدیران همراه نیز بوده اند !

نگارنده معتقد است که حتی نیروی های ضعیف بومی، بهتر از نیروی های قوی غیر بومی برای مدیریت استان مثمرثمر خواهند بود و از این منظر مزیت های استاندار بومی عبارتند از :

۱ – با انتخاب استاندار بومی ؛ استعدادها ،ظرفیت انسانی و توان مدیریتی استان ، مورد توجه ، احترام و تأیید دولت قرار می گیرد .

۲ – مردم استان احساس شأنیت و بزرگی بیشتری خواهند کرد .

۳ – استاندار بومی ، به مسائل کلان استان، اشراف و احاطه دارد . منطقه را بخوبی می شناسد ، با سلایق و علایق مردم نیز آشناست .

۴ – استاندار بومی می تواند بدون واسطه و بدون مترجم از ظرفیت ها ی مادی و معنوی استان استفاده کند . او شناخت لازم از ظرفیت های استان دارد و مسلط به امور استان است و نیاز به مطالعه برای شناخت از وضعیت استان ندارد و بدون آزمون و خطا می تواند مدیریت کند .

۵ – موجب افزایش انگیزه و کارآمدی مدیران می شود . در تجارب دوران دفاع مقدس ، نیروهای رزمنده با فرماندهان محلی و بومی ، بهتر و راحتر به پیروزی می رسیدند .

۶ – در شرایط مقتضی ، مردم همکاری و همراهی بیشتری خواهند داشت و حرف شنوایی ،بیشتری خواهد بود .

۷ – تعصب و عرق محلی استاندار ؛ به تنهایی یک عامل انگیزشی مهم بحساب می آید .

۸ – نیروی بومی ، تعلق خاطر دارد و تعلق خاطر، مایه ی دلسوزی بیشتر است . مقایسه ی نیروی بومی با غیربومی در مدیریت استان ؛مقایسه ی بین مالک و مستأجر نسبت به خانه است که قطعا” مالک ، دلسوزی بیشتری دارد .

۹ – استاندار بومی ، مدیرانش را از داخل استان تأمین نموده و نیازی به واردات مدیر از خارج استان ندارد که با این فرصت ، عرصه ای برای ساختن و پرورش سیکل مدیریتی استان ایجاد خواهد شد .

۱۰ – توزیع منطقه ای قدرت ، متضمن مشارکت بالای مردمیست که امنیت سیاسی را قوام بیشتری خواهد بخشید و این مهم با بکارگیری مدیران محلی ،بهتر میسر خواهد بود .

بدین ترتیب ، استاندار بومی ، کارآیی بیشتری نسبت به نیروی غیر بومی همسان خود دارد و در شرایط مساوی ؛ قطعا” استاندار بومی نسبت به غیر بومی ارجح است . اگر در استانی به هر دلیل ، نیروی واجد شرایط برای سکانداری استان پیدا نشد حتی المقدور روش صواب آنست که از استانهای مجاور ، کسی را انتخاب کنند و در هر شرایط ، الزاما”معاونین استاندار به ویژه معاون سیاسی – امنیتی باید از سطح استان باشد .

شناخت معاون امنیتی سیاسی استاندار از قومیت ها، فرهنگ، آداب و رسوم، جو موجود در استان و چندین و چند مؤلفه دیگر باید از شاخصه ها و الزامات تعیین این معاونت باشد. مولفه هایی که قاعدتا هیچ نیروی غیر بومی نمی تواند داشته باشد و این پروسه شناخت، بسیار زمانبر و البته ریسک پذیر و در نتیجه هزینه بر خواهد بود.

دولت برای انتخاب مدیر ارشد و عالی خود در استان ها بطور قطع و یقین به دو ویژگی مبنایی و اصلی خود یعنی ؛ ” شایستگی ” و ” همسویی ” نظر دارد زیرا در قبال آرای مردم ؛ مسئولیت دارد و متعهد است .

بدون شک دغدغه ی دولتمردان این است که با بکارگیری مدیران شایسته کارآمد بتوانند هر چه بهتر جوابگوی مطالبات مردم باشند و میزان رضایتمندی عمومی مردم را افزایش دهند .

آنچه که از سطح استان انتظار می رود این است که همه ی عقلای قوم ، اعم از مجمع نمایندگان محترم مجلس ، روحانیت معظم ، اصحاب فکر و اندیشه ، محافل سیاسی – اجتماعی همسوی دولت ، به ویژه نخبگان و شخصیت های سیاسی پیشرو که نقش مؤثر و زیادی در پیروزی رئیس جمهور محترم منتخب داشتند و کلا” همه ی کسانی که دغدغه ی پیشرفت و توسعه پایدار استان را دارند باید فارغ از  سهم خواهی ها و حب و بغض های حزبی ، گروهی، سیاسی ، قومی ، طایفه ای ، قبیله ای و جغرافیایی ؛ همه ی همت ، سعی و تلاش خود را برای ” سعادت و نیکبختی استان ” معطوف دارند و مبتنی بر عقلانیت سیاسی با جامعیت نظر ؛ واقع گرایانه ، منصفانه ، عادلانه و متعهدانه  با بررسی و ارزیابی درست در میان خیل نامزدها و کاندیدا های پست استانداری ، روی یک شخص واحد که جامع ترین و کامل ترین گزینه ی بومی باشد یا حداکثر دو نفر ، به توافق و اجماع کلی برسند که این روند اولا” ،نمایانگر رشد و بلوغ سیاسیست و  ثانیا”  کار دولت را در امر انتخاب ؛ راحت خواهد کرد و نهایتا” مردم گیلان به « استانداری ممتاز» خواهند رسید که در پرتو  دولت ” تدبیر و امید” ؛ رایحه ی خوش خدمت را با تغییر مدیریتی استشمام نمایند .

اخبار مرتبط

نظرات

  • محمود صوفي كارشناس ارشد وزارت كشور

    سلام،با تشکر از مطلب جالب دوست خوبم جناب آقای شیرین پور که خود از جمله یادگاران دوران دفاع مقدس ومدیران دلسوز گیلانی است.باید عرض نماییم گذشته از بومی یا غیر بومی بودن افراد جهت تصدی مسئولیت خطیر استانداری هراستان بعنوان نماینده عالی دولت در استان که وظیفه اصلی اش اعمال سیاست های عمومی دولت در استان تحت مدیریتش است وی‍‍ژگیهای دیگر از جمله؛همسو بودن با دولت وبرنامه ها وشعارهای انتخاباتیش،داشتن برنامه مدون قابل اجرا جهت دست یافتن به توسعه پایدار،شناخت پتانسیل های بالقوه هر استان و شهرها و بخش های تابعه هرشهرستان جهت به فعلیت رساندن آن نیز ضروری ست . صداقت در کردار و رفتار وامانتداری و پاک دستی و قدرت تشخیص موضوعات ومشکلات وارائه برنامه جهت رفع آن نیز مهم می باشد.داشتن سعه صدر و توان مدیریتی جهت مدیریت بحران های طبیعی وغیر طبیعی،چینش مدیران کل ستادی با برنامه جهت فعال سازی کمسیون ها و کارگروه های مرتبط با اهداف بلند مدت و کوتاه مدت دولت، گماشتن فرماندارانی لایق ،بومی و با کفایت و فعال نمودن شورای توسعه برنامه ریزی استان و جذب اعتبارات عمرانی واولویت دادن به پرو‍ژه های زیر بنایی و زیر ساختی توسعه در بخش های گوناگون آموزش، درمان، خدمات عمومی در فصول مختلف و نظارت عالیه بر پیشرفت های ریالی و فیزیکی پروژه ها،همراه نمودن مدیران کل دیگر دستگاه های مستقر در استان از جمله راهکار هاست که استانداران موفق بدور از جنجال های سیاسی مطرح در جامعه بدان می پردازند.اشراف کامل بر ساختارهای موجود وبه تبع آن شرح وظایف مرتبط با آن وارائه راهکار جهت برون رفت از فضاهای بن بست گونه در مواقع ضروری، شناخت جغرافیای و اقلیمی منطقه، شناخت فرهنگ قومیت های مستقر در استان واحترام به همه اقوام و فرهنگ ها واولویت بخشی به کارها و ارتباط مستمر با اصحاب رسانه بعنوان رکن چهارم دموکراسی و….. از جمله وظایف یک استاندار موفق خواهد بود. موقعیت شناسی، مدیریت زمان واشراف بر قوانین جاری کشور و برنامه ها و اسناد بالا دستی وداشتن یک روابط عمومی پویا وراهگشاه جهت ارتباط با دیگر دستگاه ها و سازمان های مستقر در استان وکشور نیز می تواند سازمان حاکمیتی استانداری را از آنتروپی و زوال سازمانی نجات دهد.
    انشاء الله که با تدبیر دولت یازدهم استان عزیز ما گیلان نیز از داشتن استانداری با برنامه و مدیر و مدبر برخوردار گردد تا شاهد پویایی سازمان ها وادارات کل مستقر در استان بمنظور رفاه وآسایش بیشتر گیلانیان عزیز باشیم.

*

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

تولیدکنندگان استان در صف اول قطع برق؛

کریم خرسندی مژدهی

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت:

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

متاسفم مطلبی برای نمایش وجود ندارد