گیلانیان
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ Wednesday, 7 December , 2022
فوریه 17, 2016 کد خبر : 46083 دسته‌بندی نشده

مجلس خبرگان و اهمیت ناشناخته

مجلس خبرگان و اهمیت ناشناخته

گیلانیان : مجلس خبرگان رهبری ، در قانون اساسى ، وظایف متعدّدى دارد که برخی از آن ها شناخته شده و بعضی نیز تقریبا در میان مردم ، ناشناخته است .

یکی از آن وظایف ناشناخته ، عبارت است از : تدوین و تصویب قوانین مربوط به مجلس خبرگان [ شامل : تعدادِ اعضا ، شرایط خبرگان ، کیفیّت انتخاب آن ها ، و سایر مقرّرات و آیین نامه ها ] .

این وظیفه ، در اولین دوره ، بر عهده فقهاى شوراى نگهبان بود ، ولی در دوره هاى بعد ، به طور مستقل ، بر عهده خود این مجلس قرار گرفت .

اصل ۱۰۸ قانون اساسى مى گوید : « قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان ، کیفیّت انتخاب آن ها ، و آیین نامه داخلى جلسات آنان ، براى نخستین دوره ، باید به وسیله فقهاى اوّلین شوراى نگهبان ، تهیّه و با اکثریت آراى آنان تصویب شود ، و به تصویب نهایى رهبر انقلاب برسد . از آن پس ، هر گونه تغییر و تجدید نظر در این قانون ، و تصویب سایر مقرّرات مربوط به وظایف خبرگان ، در صلاحیت خودِ آنان است » .

آنچه از اصل ۱۰۸ ، فهمیده مى شود این است که استقلال مجلس خبرگان در مورد قانون گذارى ، به دلایل زیر ، مربوط به خودش می باشد :

اول : کلیه نهادها ، سازمان ها و وزارت خانه های دولتی ، هرچند ظاهرا در تدوین آیین نامه هاى داخلى خود ، مستقل به نظر می آیند ، ولی آیین نامه هاى کاری شان ، حتماً باید با قوانین تصویب شده در مجلس شوراى اسلامى موافق باشد ، و هیچ نهادى ، حق ندارد به طور جداگانه و جزیره ای ، به « قانون گذارى » بپردازد .

دوم : بر اساس اصل ۹۴ قانون اساسی ، مجلس شوراى اسلامى ، مرجع قانونگذاریِ تمام قوانین کشور به شمار می آید ، اما تصویب نهایی آن ها ، به بررسى و موافقت شوراى نگهبان ، محتاج مى باشد تا هیچ کدام از آن قوانین ، با قانون اساسى و موازین اسلامى مخالف نباشد .

سوم :  موجودیت مجلس شوراى اسلامى و کسب صلاحیت آن ، براى شروع به کار قانون گذارى ، مشروط به کامل شدن تعداد اعضای شوراى نگهبان است . به عبارت بهتر ، اگر روزی شوراى نگهبان قادر به انجام فعالیت رسمی نباشد ، مجلس شوراى اسلامى ، جنبه قانونى بودن خود را از دست می دهد .

چهارم :  مجلس خبرگان ، بعد از تشکیل شدن ، در تمام وظایف معین شده در قانون ، به طور مستقل عمل می کند . این مجلس ، حتی در تدوین آیین نامه هاى داخلى و نیز تصویب قوانین و مقرّرات مربوط به خود ، استقلال کامل دارد .

در نتیجه ، از سویی به بررسى نهایى شوراى نگهبان احتیاجی ندارد ، و از طرف دیگر ، به تصویب نهایى رهبر انقلاب اسلامی هم نیازمند نمی باشد .

با توجه به نکات بیان شده ، اهمیت ناشناخته مجلس خبرگان ، به خوبی مشخص می گردد و بی دلیل نیست که از زمان تشکیل خود تا به امروز ، همیشه بیش از سایر نهادهای جمهوری اسلامی ، مورد هجوم دشمنان داخلی و خارجی قرار گرفته و می گیرد .

اگر بخواهیم یک مثال برای بیان میزان استقلال مجلس خبرگان نسبت به سایر نهادها ، بزنیم ،  روش تعیین مدت فعالیت مجلس یاد شده در هر دوره ، است .

بر اساس اصل ۱۱۴ ، مدت فعالیت رئیس جمهور ، چهار سال تعیین شده است .

بر اساس اصل ۶۳ ، مدت حضور در مجلس شورای اسلامی برای نمایندگان ملت ، چهار سال می باشد .

بر اساس اصل ۹۲ ، زمان فعالیت اعضای شورای محترم نگهبان ، شش سال معین گردیده است .

اما اعضاى مجلس خبرگان ، طبق قانونی که خودشان تصویب کرده اند ، مدت هشت سال در جایگاه خود ، به فعالیت می پردازند و مجلس مذکور ، در این زمینه ، هیچ گونه محدودیتی در پیش روی خویش نمی بیند .

با عنایت به مطالب بیان شده ، حضور مردم شریف ایران در انتخابات خبرگان و انتخاب افراد بهترین افراد برای تصدی نمایندگی ملت در این مجلس بسیار مهم ، اهمیت فوق العاده ای به خود می گیرد که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت .

اخبار مرتبط

نظرات

بدون نظر

*

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

تولیدکنندگان استان در صف اول قطع برق؛

کریم خرسندی مژدهی

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت:

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی