حجت الاسلام و المسلمین مروی:
مرحوم عسگراولادی مرد ایمان و ایستادگی بود

گیلانیان : معاون ارتباطات حوزوی مقام معظم رهبری گفت: مرحوم حبیبالله عسگراولادی مرد ایمان و ایستادگی فیسبیلالله و یکی از سریازان مخلص نظام بود که حق را شناخت و راه رسیدن به حق را تشخیص داد
حجتالاسلام والمسلمین مروی، معاون ارتباطات حوزوی مقام معظم رهبری پیش از ظهر امروز، ۲۰ آبان ماه در مراسم یادبود مرحوم حبیبالله عسگراولادی که در مصلی شهرستان رشت برگزار شد، با اشاره به آیات قرآن کریم پیرامون مسئله مقاومت و استقامت، اظهار کرد: استقامت و پایداری بر ایمان لازمه پذیرش توحید است و لذا خداوند متعال خوف و حزن و اندوه را از چنین فردی میزداید و بهشت نصیبش خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه صرف گفتن لاالهالاالله و ایمان به خدا کفایت نمیکند، افزود: توحید و پایداری و مقاومت در راه توحید مکمل یکدیگر هستند لذا اگر افراد جامعهای خواهان رسیدن به حق و حقیقت باشند باید از چهار مرحله عبور کنند؛ البته ناتمام گذاشتن هر کدام از این مراحل موجب دوری از حقیقت میشود و فرد واصل به حق نخواهد شد، نخستین مرحله این است که انسان حق را تشخیص دهد و بداند که حق با چه کسی است.
حجتالاسلام مروی با تصریح بر اینکه شناخت و تشخیص حق از باطل مهمترین تکلیف انسان موحد است، ادامه داد: در تاریخ کسانی بودند که جزو عابدان و زاهدان زمان خود محسوب میشدند، اما در بزنگاهها دچار تشکیک و شبهه گشتند و قدرت تشخیص حق را از دست دادند، چنین افرادی بودند که در کربلا امام حسین(ع) را تنها گذاشتند و با وجود اشتهار به زهد و تعبد در همراهی حق بازماندند و دنیا و آخرت خود را نابود کردند.
این کارشناس دینی راه رسیدن به حق را مرحله دوم دانست و اضافه کرد: انسان باید راه درست و صراط مستقیم را تشخیص دهد، گاهی انسان حق و باطل را تشخیص میدهد و بدنبال حقیقت میرود، اما در انتخاب راه صحیح رسیدن به آن حقیقت دچار اشتباه و انحراف میگردد، لذا بهرهگیری از کلام ائمه معصومین(ع) و استفاده از راهنماییهای آنان انسان به راه راست هدایت میکند.
معاون ارتباطات حوزوی مقام معظم رهبری متذکر شد: افرادی هستند که حق را میشناسند و صراط مستقیم را برمیگزینند، ولی جرات بر اقدام ندارند و در حرکت به سوی حقیقت سستی میورزند و یا در بین راه خسته و از ادامه دادن مسیر ناتوان میشوند؛ بر این اساس مرحله سوم در سیر و سلوک به سمت حق، قدرت ادامه راه راست است؛ در کربلا و واقعه عاشورا خیلیها امام حسین(ع) را حق میدانستند و راه او را صراط مستقیم میخواندند، اما توانایی و قدرت بر اقدام نداشتند.
وی با بیان اینکه عاشورا یک مکتب، یک دانشگاه و یک صحیفه بزرگ تربیتی انسانی و الهی است، تاکید کرد: متاسفانه ما تنها به یک بخش از نهضت عاشورا اکتفا کردهایم و از پرداختن به فلسفه حقیقی و اصیل آن بازماندهایم؛ هزاران نفر امام حسین(ع) را لبیک گفتند و برای همراهی ایشان آمدند، ولی در بین راه که خبر شهادت مسلم را دریافت کردند، اکثریت مطلق از ادامه یاری امام برگشتند و او را تنها گذاشتند و تا آخر نایستادند و استقامت نورزیدند؛ لذا یکی از محورهای عاشورا پایداری و استقامت امام حسین(ع) و اصحاب ایشان بر حق بود؛ امام و یارانش لاالهالاالله گفتند و همه هزینهاش را پرداختند؛ گاهی انسان چیزی را میخواهد، اما حاضر نیست برای آن هزینهای کند و ضرری ببیند.
حجتالاسلام مروی با اشاره به فرموده پیامبر(ص) مبنی بر اینکه استقامت ورزیدن بر کلمه توحید و گذشتن از منیتها، عنوان کرد: توحید با منیت و دنیاپرستی و بیتفاوتی نسبت به جامعه اسلامی سازگار نیست؛ لذا توحید در کنار استقامت ورزیدن بر انجام آموزههای قرآن، احکام الهی و عبادت خداوند معنای حقیقی خود را مییابد، زیرا گاهی منافع، موقعیت و مقام دنیوی انسان با عبودیت خدا ناسازگا میشود؛ در واقع قبول توحید، کنار گذاشتن نفسیات و مادیات است.
این مقام مسئول راه ترسیم شده توسط اسلام و پیامبر اسلام(ص) را صراط مستقیم خواند و گفت: در این راه باید از بدعتها دوری کنیم و چیزی که در دین وجود ندارد را به نام دین در جامعه گسترش ندهیم؛ متاسفانه امروز در دعاها، توسلات، عزاداریها و… گرفتار خرافات در جامعه هستیم که آثار تخریبی این اعمال به مراتب بالاتر از بدعتهای صدر اسلام است؛ لذا نباید دین را و اعتقادات و احساسات دینی را بر اساس سلایق شخصی و خوشامد نفسانی تعبیر و به آنها استناد کنیم؛ باید از چارچوب قانون قرآن، وحی الهی و آموزههای اولیاءالله تجاوز کنیم.
وی خواب و تعبیر برخی خوابها را یکی از این خرافات و بدعتها دانست و بیان کرد: برخی افراد خواب را حجت میدادند و به آن استناد میکنند؛ ائمه(ع) در مواردی به خواب اشاره و استناد میکردند اما خوای این بزرگواران با خواب ما فرق دارد زیرا حیات و بیداری آنان متفاوت از ماست و مربوط به تعالی روح آنان میشود؛ البته بعضی از خوابها رویای صادقه هستند و با مبانی دینی هم سازگاری دارند اما هرکسی که خواب را نق میکند که نباید آن را پذیرفت؛ گاهی خوابها معارف قرآنی را نقض میکنند؛ لذا ائمه(ع) به دلیل وجود برخی راویان جعلی و کذاب، راهکار سنجش روایت با قرآن را معرفی میکنند.
معاون ارتباطات حوزوی مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه باید راه حق را به پایان برسانیم و در آن ثابتقدم باشیم، خاطرنشان کرد: چقدر زیباست که انسان مسلمان در راه اسلام از همه تمایلات نفسانی و دنیوی بگذرد؛ بر این اساس مرحوم حبیبالله عسگراولادی مرد ایمان و ایستادگی فیسبیلالله و یکی از سریازان مخلص نظام بود که حق را شناخت و راه رسیدن به حق را تشخیص داد و حرکت کرد و تا آخر راه هم استقامت ورزید.
وی با بیان اینکه مرحوم عسگراولادی در خط مستقیم و صحیح مرجعیت بود، یادآور شد: مرحوم عسگراولادی مطیع محض امام(ره) بود و ایشان را سرلوحه سیاسی و عبادی خود قرار داد و همان پیروی را نسبت به رهبری نیز داشت؛ بعد از انقلاب خیلیها دچار تردید، شک و شبهه شدند و در این راه سقوط کردند، اما وی تا روزی که زنده بود در صراط مستقیم قرار داشت و بدون کمترین انحرافی انقلاب اسلامی را همراهی کرد و این ارزش دارد؛ مرحوم عسگراولادی اگر احساس تکلیف میکرد به میدان میآمد و هزینهاش را میپرداخت؛ لذا موضعگیریهای وی از روی خودنمایی و وادادگی و انفعال نبود و در برابر تندرویها، نقد عاقلانه و منطقی داشت./منبع : ایسنا
نظرات
بدون نظر