گیلانیان
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ Tuesday, 11 December , 2018
مهر ۱۴, ۱۳۹۷ کد خبر : 69627 جدیدترین های صفحه اول خبر ها مقالات سایت

نمونه هنر پل و راه سازی در گیلان !؟ تصاویر

نمونه هنر پل و راه سازی در گیلان !؟ تصاویر

اختصاصی گیلانیان : از نجاری سوال شد هنر خانه سازی را از که آموختی؟ جواب داد : من کارم را از ساختن لانه مرغ اغاز کردم و کم کمک به تلمبار و طویله سازی پرداختم چون کسی به کسی نبود و از کارم ایراد گرفته نمی شد به خانه سازی روی آوردم تا اینکه به اینجا رسیدم !

نویسنده بعدها در همین شهر ر شت شاهد بود کسی مسئولیت احداث اولین فاضلاب صنعتی شهر را بعهده گرفته بود که نحوه استفاده از اتصالات مربوطه را که در کنار خیابان انبار شده بود نمی دانست بهمین دلیل هفت ما خندق عمیق حفاری شده داخل کوچه را روباز رها کرده بود و عاقبت بر اثر مقاله نویسنده در هفته نامه هاتف با دستپاچگی بدون اینکه از اتصالات مربوطه استفاده نماید خندق عمیق را پر کرد و تحویل آب و فاضلاب داد !

البته این اولین و آخرین نبود بلکه کسی دیگری هم بود با مدرک سوم راهنمایی پیمانکار آب و فاضلاب رشت بود و پیمان های آنچنانی را اجرا می کرد ! و این هر دو عزیز که عنوان (مهندسی) را یدک می کشیدند در داخل خود آب و فاضلاب پشتیبانی داشتند و از امتیاز آن بهره مند بودند .

بعبارت بهتر در گذشته رابطه ها گاهی بگونه بود که می توانست هر از راه رسیده ای را با هر میزان سواد و معلومات به کارهایی بگمارد که سرانجامش حیف و میل بیت المال و ثروت اندوزی برای آنان و حامیانش باشد .

در پی بارش اخیر گیلان و تخریب سه پل و بخشی از راههای مواصلاتی یک بار دیگر آن خاطرات تلخ تداعی شد و این سوال را ایجاد کرد که : نکند برخی از بنا کنندگان ابنیه و مستحدثات زیر بنایی به دست افرادی مثل آن روانشاد نجار و دو مهندس قلابی پیمانکار آب و فاضلاب رشت سپرده می شود که فاقد هرگونه تجربه فنی و علمی هستند و هیچ نظارتی بر کارهایشان اعمال نشده و نمی شود که در نتیجه با اندک فشار حوادث قهریه سر تسلیم فرود می آورند.

آیا اداره کل راه و ترابری سابق و مسکن و شهرسازی حاضر در این زمینه مسئولیت ندارد؟ اگر دارد چرا پروژه های مربوط به اداره کل اینقدر آبکی و پفکی است ؟ آیا نظارتی بر این ابنیه ها اعمال نشد و شرایط اقلیمی و فیزیکی مورد توجه قرار نگرفت که اینقدر عمر مفید آنها کوتاه شد ؟

پیشنهاد می شود علت تخریب این پل ها و راههای مواصلاتی مورد مطالعه قرار گیرد، نه اینکه مقصران حادثه تنبیه شوند که این از محالات است، لااقل گذشته چراغ راه آینده شود تا در آینده این قبیل پروژه ها را بدون مطالعه به هر نجار و مهندس جعلی بی سوادی داده نشود تا با یک نسیم و یا ترنم باران پاییزی با خاک یکسان شود و بیت المال و امنیت عمومی و اعتماد ملی را خدشه دار نماید؟

حتما قدیمی ها به خاطر دارند در گذشته چه باران سیل آسایی طولانی مدتی در گیلان می بارید و هیچگاه از این سیل و تخریب ابنیه و آبگرفگی معابر خبری نیود و پل های قدیمی استان شاهد این ادعاست.

چه بر سر ما آمد که کوچکترین بارندگی را سیل و طوفان معرفی می کنیم تا سستی و کمکاری های خود را توجیه نماییم زیرا حتی پروژه جمع آوری اب های سطحی شهر رشت با آن همه صرف هزینه و معذب کردن شهروندان نتواند جوابگوی مشکلات مردم باشد !

باشد که دلسوزی این وجیزه را بعنوان اخطار بپذیرد و با دانش و درایت خود کاستی های این مطلب را تکمیل و به طور اساسی در صدد رفع مشکل استان باشد . انشاء الله

اخبار مرتبط

نظرات

بدون نظر

*