گیلانیان
یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ Sunday, 4 December , 2022
نوامبر 8, 2012 کد خبر : 14484 دسته‌بندی نشده

اين است معماري غني گيلانيان

یک بام و چند پوشش

یک بام و چند پوشش

اختصاصی گیلانیان : در سلسله مباحث معماری سنتی گیلان این بار به مبحث بام آن میپردازیم.بامی که در سراسر ایران و  حتی در جهان بی نظیر و کم نظیر میباشد نحوه ساخت و پوشش آن برای بسیاری از کارشناسان این حرفه جای تحسین دارد. اینروزها نحوه اجرای این پوشش در آتلیه های بزرگ معماری دنیا تدریس  میشود ولی متاسفانه این هنر و علم بالا و غنی هنوز هم در دانشگاها و آتلیه های معماری ما جایی ندارد.

 بام گیلانی

در تمامی تصاویری که از گیلان ارایه میشود وجه مشترک تمامی تصاویر یک  چیز است و آن بام شیب دار است. بامی که برای هوای بارانی و معتدل گیلان بسیار مناسب است و  در کنار آن نحوه پوشش آن سطح شیب دار است پوششی که از الیاف گیاهان( لی.پوشال ) و یا از  چوبهای رنده شده تنه درختان آزاد( لته ) ساخته شده است البته میتوان گفت که این نحوه پوشش بیشتر در روستاهای استان رایج بوده است.

در فضای شهری استان که به معماری شهری شهرت دارد بام ها با پوشش ( سفال ) تزیین شده اند که این خود نیز ازسبک های معماری گیلان بشمار میرود.سفال در گذشته از محبوبیت بالایی نزد گیلانیان برخوردار بوده است.

این مصالح در کل نشان دهنده آن است که گیلانیان برای زندگی در محیط  و طبیعت از خود طبیعت  الهام گرفته اند.

 لی و پوشال 

لی و پوشال به دلیل خاصیت بالای نفوذ ناپذیری شان در برابر آب جایگاه خود را در  بام های گیلانیان باز کرد این سبک بوشش که عمر آن به سالها میرسد بسیار ارزان و در دسترس بوده است. لی بیشتر در مناطق مردابی رودخانه ها و حاشیه استخرهای طبیعی بصورت خودرو می رووید بخاطر همین خانه هایی که با این سبک پوشش ساخته میشود بیشتر در کنار این مناطق است.

لی در برابر بارندگی بسیار مقاوم بوده و از محاسن آن میتوان به دوام ۱۰ ساله آن بر روی بام اشاره کرد بعد این مدت میتوان با برداشتن پوشش قبلی لی های نو و جدید را مجددأ به بام خانه اضافه کرد.

پوشال که از ضایعات باقیمانده برنج که در مزارع گیلان بسیار کشت میشود بدست میاد پوشال ها در  دسته بندی های نسبتا قطور و بصورت موازی در کنار هم بر روی بام قرار میگیرند.این کار باعث میشود که  پوشش اصلی  بام  که از حلب و یا در قدیم از چوب رنده شده بود کمتر مورد تخریب  باران قرار بگیرد ودر ضمن نمایی زیبا و سنتی که مختص گیلان میبخشد.

لته 

 

 لته از چوب های رنده شده تنه درختان ساخته میشود لته هم مثل پوشال بصورت موازی و روی هم بروی بام قرار میگیرند.لته را بیشتر در مناطق ییلاقی بروی بام ها بکار میبرند زیرا در این مناطق بیشتر مردم به دامپروری اشتغال دارند و از کشت برنج و قاعدتا از پوشال هم خبری نیست لته بعلت

اینکه از مقاومت بالایی در برابر بارندگی های سخت ارتفاعات برخوردارد است برای همین بیشتر مورد  استقبال عشایر کوچ نشین ییلاقات قرار گرفت.البته لته در برابر بارش ها ناگهانی برف نیز او خود مقاومت بالایی نشان داده است.هنوز هم بام های لته کوب را میتوان در ییلاقات استان مشاهده کرد.

سفال

اما در فضای شهری بام ها با پوشش سفال تزیین میشدند. درشهرهای رشت لاهیجان انزلی رودسر فومن و در شهرهای قدیمی استان هنوز هم بناهایی با این سبک موجود میباشد سفال ازمقاومت بالایی دربرابر بارندگی ازخود نشان میداد.

به همین رو بسرعت جای خود را بصورت اشکال منحنی بروی بام گیلانیان  باز کرد سفال و پوشال با آن رنگ و طرح خاص خود باعث شده است به گیلانیان و ایرانیان نوعی  نوستالوژی ببخشد.

نوستالوژیی که بام های سفالی و پوشالی مختص گیلانیان است مختص معماری  غنی گیلان

معماریی که هنوز از اصالت و هنر بالایی برخوردار است و این است فرهنگ و هنر بالای مردم این سرزمین ، خطه گیلان زمین.

اخبار مرتبط

نظرات

  • خواهش می کنم این مطلب در وب سایت خودتان انتشار بدهید

    آقای شهردار ما انسانیم
    دقیقا نمی دانم این مشکل مربوط به کدام مرجع می شود شهرداری یا سازمان حمل و نقل و کنترل ترافیک و یا هر ارگان دیگر نامه ام را خطاب به شهردار رشت می نویسم به چند دلیل یکی اینکه ایشان را شخصی باسواد و جوان و فهمیده می دانم و دوم اینکه فکر میکنم به عنوان شخصی که در این شهر زندگی می کنم سلامت جانی من و خانواده ام باید برای شهردار شهرم مهم باشد.

    آقای شهردار نمی دانم تا به حال مسیر میدان صابرین تا میدان قلی پور را پیاده رفته اید یا نه؟! به بهانه عملیات پل سازی کل مسیر پیاده روی این خیابان را تبدیل به خیابان و محل عبور خودرو کرده اند به طوری که در بعضی از قسمتهای این خیابان هر لحظه ممکن است ماشین به شما برخورد کند چون واقعا هیچ جایی برای عبور عابر تعبیه نشده من واقعا نمی فهمم چرا باید کارهای ما برعکس باشد؟ خیابان را تبدیل به پیاده رو می کنیم(خیابان علم الهدی) و پیاده رو را تبدیل به خیابان (پیاده رو صابرین به قلی پور) البته باید تاکید کنم که بنده با پیاده رو سازی خیابان علم الهدی مسیر شهرداری به سبزه میدان کاملا موافقم و ذکر این نکته صرفا به این دلیل است که اگر منطق تبدیل خیابان علم الهدی به پیاده رو احترام به مردم و عابر پیاده است پس چرا در مسیر دیگری صدق نمی کند چرا بقیه پیاده روهای شهر یا فضای بسیار کمی دارد یا کف بسیار نامناسبی دارد که موقع بارش باران از بین موزائیک های شکسته اش آب و گل و لای را بر روی کفش و شلوار می پاشاند. لابد توجیه قضیه این است که به علت عملیات پل سازی ترافیک خیابان سنگین است و باید خیابان عریض می شده که این عذر برتر از گناه است که اولا چرا باید عملیات ساخت پل اینقدر به درازا بکشد و ثانیا عابر بیچاره چه گناهی کرده که باید سلامتش در خطر باشد؟
    آقای شهردار می دانم که مسئولین محترم شهری و استان به علت کمبود وقت بدون استفاده از ماشین شخصی در شهر تردد نمی کنند مگر در مواقع ضروری که دوربین های تلویزیونی حضور داشته باشند به همین دلیل فکر میکنم بسیاری از مسئولان اصلا از فاجعه “خیابان بدون پیاده رو” در شهر خبر نداشته باشند. من نامه ام را خطاب به شما نوشته ام چون هر از گاهی که حرفهای شما را در رسانه ها خواندم شما را آدمی خیرخواه برای شهر رشت یافته ام و برای پیشرفت این شهر به شما چشم امید دارم. امیدوارم این مورد را شخصا پیگیری کنید آقای شهردار باور بفرمایید ما انسانیم و نمی توانیم برای رسیدن به مقصد پرواز کنیم و مجبوریم از پیاده رو عبور کنیم و یا هر لحظه خطر تصادف با اتوموبیل را به جان بخریم و از خیابان عبور کنیم کاری که همین الان داریم انجام می دهیم و میل نداریم بیش از این ادامه دهیم.

*

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

تولیدکنندگان استان در صف اول قطع برق؛

کریم خرسندی مژدهی

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت:

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی