گیلانیان
یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ Sunday, 7 August , 2022
فوریه 20, 2012 کد خبر : 7059 خبر ها

پژو ۲۰۸ در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط ۳ لیتر می ‌سوزاند

پژو جدید در راه است

پژو جدید در راه است

نیاز بازار و کاهش آلایندگی محیطی، پژو را به تولید خودروهای سوپرمینی خود واداشت. نمونه‌های تازه ۲۰۸ که امسال عرضه می‌شود، هاچ‌بک، سبک‌تر و با مصرفی کمتر یا نزدیک به ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر تولید شده‌اند.یک ماه دیگر نمونه مفهومی تازه پژو که از طراحی قدیمی و محبوب ۲۰۵ GTi الهام گرفته و ۲۰۸ GTi نام دارد، همراه با نمونه مفهومی XY که با رنگ ۱۶ لایه و بهره‌وری بالا تولید شده در نمایشگاه خودرو ژنو به نمایش درخواهد آمد. این دو خودرو هم مانند نمونه های دیگر این سری، کوچک و بسیار کم مصرف هستند.

گیلانیان به گزارش گیزمگ، توان خروجی موتور توربوشارژ پژو ۲۰۸ GTiبا ظرفیت ۱٫۶ لیتر، ۲۰۳ اسب‌بخار خواهد بود و نسبت به اولین نمونه های ۲۰۵ که در سال ۱۹۸۴ / ۱۳۶۳ با توان خروجی ۱۰۴ اسب‌بخار روانه بازار شده‌اند، بهره‌وری به مراتب بهتری خواهد داشت. برای این خودرو جعبه دنده ۶سرعته دستی پیش‌بینی شده است.

نمونه مفهومی XY هم که مبتنی بر طراحی ۲۰۸ است، در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد. این نمونه با رنگ اختصاصی و مشخصات جالب‌توجهی مانند سیستم انتقال قدرت (drivetrain) جدیدe-HDi این شرکت که با موتور دیزلی و ۱۱۵ اسب‌بخار آن با ظرفیت ۱٫۶ لیتر یکپارچه شده و سیستم بازیافت انرژی از ترمزها، می‌تواند خریداران دیگری را جلب کند که توان پرداخت هزینه بیشتری را برای یک خودرو کوچک و فوق‌العاده اقتصادی خواهند داشت.

فکر می‌کنید ارزشش را داشته باشد؟ بله، آلایندگی این خودرو تقریبا ۹۹ گرم‌ در هر کیلومتر است و در هر ۳۱٫۶ کیلومتر تنها یک لیتر گازوئیل (در هر ۱۰۰ کیلومتر ۳٫۱۶ لیتر) مصرف خواهد کرد. این خودرو می‌تواند فاصله پاریس تا میلان یا برلین را با مصرف تنها یک باک طی کند. البته این نمونه اقتصادی‌ترین نمونه ۲۰۸ نیست و نمی‌تواند با موتور ۱٫۴l e-HDi با توان خروجی ۶۸ اسب بخار که در هر ۳۵٫۳ کیلومتر ۱ لیتر سوخت مصرف می کند و به عبارت دیگر مصرف آن ۲٫۸۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، برابری کند.

رنگ‌آمیزی بدنه پژو XY طوری انجام شده که آن را در فواصل گوناگون و از زاویه‌های دید مختلف به رنگ‌های متفاوتی نشان خواهد داد. برای خلق این رنگ ۱۶ لایه مختلف رنگ و لاک استفاده شده اما داشتن خودرویی که احتمال ترمیم رنگش پس از تصادف یا برخوردهای کوچک بسیار کم است، چندان اقتصادی به نظر نمی‌رسد و می‌تواند پیدا کردن آن را در پارکینگ‌های شلوغ به معضلی بزرگ تبدیل کند. به همین دلیل اگر این خودرو به تولید انبوه برسد، انتخاب‌های دیگری با رنگ ساده پیشنهاد خواهند شد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند پژو با معرفی XY تلاش می‌کند این خودرو را به سطح خودروهای گران‌تر بازار بکشاند. این خودرو بسیار کم‌مصرف و با  آلایندگی بسیار اندک طراحی شده و دقیقا مطابق نیاز بازار که به سمت خودروهای کوچک‌تر حرکت می‌کند، هاچ‌بک است و فضای چندانی را اشغال نخواهد کرد.

احتمالا سری ۲۰۸ که نسل چهارم خودروهای پژو به‌شمار می‌رود و خصوصیات بسیاری را از سری‌های متعدد ۲۰۵ که از سال ۱۹۸۳ تاکنون تولید شده‌اند، به ارث برده و از اواسط سال جاری میلادی وارد بازار خواهد شد، در بازار با اقبال بسیار خوبی روبرو خواهد شد. این سری تجسم موفقی از چالاکی، بهره‌وری و پیشرفت‌های فنی پژو طی ۳ دهه گذشته ارائه کرده است.

تاکنون پژو بر خلاف روند بسیاری از شرکت‌ها که با تولید نسل‌های تازه خودروها وزن آنها را کمتر می‌کردند، عمل می‌کرد و سری‌های ۲۰۵، ۶ و ۷ این خودرو مرتب سنگین‌تر از قبل شدند اما این شیوه را در تولید سری ۲۰۸ عوض شده است. به عنوان مثال در حالی که نمونه اصلی ۲۰۵ که به نام Rallye شناخته می‌شد، کمتر از ۸۰۰ کیلوگرم وزن داشت، هیچ‌کدام از نمونه‌های ۲۰۷ تولید شده زیر ۱۱۰۰ کیلوگرم نبودند اما در حال حاضر هر نمونه ۲۰۸ به طور متوسط حدود ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از نمونه مشابهش در سری ۷ تولید خواهد شد.

علاوه بر این تغییرات متعددی در طراحی بدنه سری ۲۰۸ صورت گرفته تا این خودرو از لحاظ آیرودینامیک بهره‌وری بالاتری داشته باشد و اسپویلری که در پشت سقف این خوردو تعبیه شده می‌تواند پایداری آن را در سرعت‌های بالا افزایش دهد. پژو مشخصات فنی دیگری را از این خودروها منتشر نکرده اما با توجه به نسل‌های پیشین می‌توان انتظار داشت که با نسل جدید و فو‌ق‌العاده‌ای از خودروهای تولید این شرکت روبرو خواهیم بود./ محبوبه عمیدی

اخبار مرتبط

نظرات

*

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

تولیدکنندگان استان در صف اول قطع برق؛

کریم خرسندی مژدهی

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت:

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

متاسفم مطلبی برای نمایش وجود ندارد