گیلانیان
یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ Sunday, 23 February , 2020
فوریه 19, 2013 کد خبر : 17441 اقتصاد و کشاورزی خبر ها

کود شیمیائی رنج کشاورز گنج دیگران

پیش خرید کود شیمیائی با کشاورز سودش برای دیگران !‏

پیش خرید کود شیمیائی با کشاورز سودش برای دیگران !‏

اختصاصی گیلانیان : معضل کود شیمیائی کشاورزان که از سال زراعی گذشته آغاز شده برغم یک سال تجربه همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد شیوه توزیع این نهاده پر آوازه نه برای رفاه حال و تسکین رنج کشاورز بلکه برای کسب گنج از ما بهتران باشد و با توجه به نفع ۵ درصدی که این سودا برای عامل توزیع دارد برخی از عوامل ذیمدخل به جای اینکه به فکر کشاورز باشند بیشتر به فکر افزایش درآمد خود هستند ؟!

این برداشت از تناقض گفتاری و عملکرد متولیان این نهاده حاصل می شود که با کمی حوصله در موارد زیر استنباط خواهد شد:

مهندس ایرج بنیادی ، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان می گوید :

۱ – قیمت کود تعزیراتی است و چون همه هزینه های آن از خرید مبدأ تا تخلیه در انبار شرکت تعاونی روستائی به عهده خدمات حمایتی است احدی حق دریافت وجه بیش از قیمت مصوب را ندارد که در صورت خلاف قابل پیگرد است .

۲ حواله کشاورز موقعی باید صادر شود که کود در انبار موجود باشد بنابراین پیش فروش ممنوع است و برای تأمین اعتبار برای تعاونی ها تسهیلات بانکی و خرید اعتباری درنظر گرفته شده است.

۳ برای تسریع در امر توزیع کود پیش بینی شده است که شوراهای اسلامی و بخش خصوصی هم در این بخش ورود نماید.

با توجه به عملکرد خلاف موارد فوق این سوالات مطرح است :

Havaleالف – اگر پیش فروش کود ممنوع است ، در مورد این حواله کود که در تاریخ ۱۳ / ۹ / ۹۱  صادر شده و تا تاریخ ۳۰ / ۱۱ / ۹۱  کود تحویل کشاورز نشده و از بس در جیب کشاورز با عرق بدنش تر و خشک و دست به دست ساییده و امروز برو و فردا بیا شده رنگ باخته ، چه می گویید؟

ب – اگر پیش فروش ممنوع است پس چرا در ازای پولی که از محل پیش فروش ها توسط شرکت تعاونی جمع آوری و به حساب مدیریت خدمات حمایتی واریز شده که تنها که یک رقم آن بالغ بر ۱۸۰ میلیون تومان می باشد چه پاسخی دارید و سود این پول ها کجا می رود ؟

پ – ۵ درصد از فروش کود که به خدمات حمایتی تعلق می گیرد چند درصد آن بین اتحادیه تعاونی های استان ، شرکت تعاونی روستائی، شورای های اسلامی و بخش خصوصی توزیع می شود؟

ت – چگونه و با چه تضمینی بدون صدور حواله کود تعزیراتی در اختیار شوراهای اسلامی و بخش خصوصی گذاشته می شود ؟

اولا: هزینه حمل ، بارگیری و تخلیه کود از مرکز خرید تا روستای مورد نظر که باید بعهده مدیریت خدمات حمایتی باشد به عهده کیست ؟

ثانیا: اگر این هزینه که در ازای هر کیسه ۵۰ کیلوئی حدود ۷ هزار تومان محاسبه می شود به عهده شورا یا بخش خصوصی است این مبلغی که برای خدمات حمایتی باقی می ماند به جیب کدام مرجع می رود ؟

ث – اولویت توزیع کود با تعاونی روستائی است یا شوراهای اسلامی و بخش خصوصی ؟ اگر اولویت با شرکت تعاونی است پس چرا اولویت توزیع کود موجود در انبار فلان شهرستان به شوراها و بخش خصوصی داده شده است؟ آیا این اقدام صرفه جوئی بابت هزینه های حمل و تخلیه و بارگیری به نفع خدمات حمایتی نیست ؟

ج – اگر پیش فروش ممنوع است ، چرا کود مورد نیاز کشاورزان که توسط شرکت تعاونی روستائی بیش از یک ماه خرید نقدی نموده تحویل نمی شود تا حواله های صادره ۱۳/۱۰/۹۱ و پیش از این تاریخ در جیب کشاورز پوسیده نشود ؟

ح – بر چه اساسی یوسف آقاجانپور ، مدیر خدمات حمایتی جهاد کشاورزی گیلان در تاریخ ۲۵ آذر ۹۱ در مصاحبه خود با ایسنا ضمن اعلام کود مورد نیاز استان در سال زراعی جدید را ۸۵ هزار تن اعلام از کشاورزان می خواهد خرید کود را به روزهای آخر سال موکول نکنند ؟!

خ – اگر سهمیه کود استان ۸۵ هزار تن است چرا مهندس بنیادی ، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان میزان کود مورد نیاز استان را بیش از ۹۲ هزار تن اعلام می کند و معتقد است به دلیل ضعف سیستم توزیع حدود ۱۰۰ هزار تن از کود