گیلانیان
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ Wednesday, 10 August , 2022
ژوئن 13, 2011 کد خبر : 1351 گفت و گو

گیلان در تولید برنج، برند مشخصی ندارد

گیلان در تولید برنج، برند مشخصی ندارد

گیلانیان : “حسن تامینی لیچائی” نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نشستی با روزنامه گلچین استان گیلان، گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

فعالیت‌های دوره نمایندگی‌تان را تشریح کنید و از برنامه‌های آتی خود بگویید؟

ما اگر بخواهیم هر زمان در رابطه با آینده صحبت کنیم باید بگوییم قبلا چه کارهایی انجام داده‌ایم با توجه به شرایط حاکم بر استان اینجانب یک سری سیاست‌های کاری خاصی را برای خود تعریف کرده بودم که دقیقا همان چیزهایی بود که مردم در طول دوره انتخابات از ما می‌خواستند و یکی از این مطالبات همانا همدلی و اتحاد نمایندگان با یکدیگر بود.

مردم ما خواستار هم‌اندیشی و یکدلی نمایندگان استان برای پیشبرد و تحقق مسائل کلان استانی هستند به همین جهت ما این مباحث را سرلوحه کارهای خود قرار دادیم و تمام تلاش ما این بود که در سایه کار تیمی با سایر نمایندگان استان به جنگ مشکلات برویم که در همین راستا کار گروه‌هایی را جهت هماهنگی بیشتر و پیگیری مناسبتر نیازهای استان تشکیل دادیم. همچنین نشست‌های مستمر و تخصصی را چه در سطح کشور و چه در سطح استان به انجام رسانده‌ایم و کار گروه‌های تشکیل شده نیز براساس تخصص‌های نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف فعالیت کردند.

اگر چه تا حدودی در دستیابی به اهدافمان موفق بوده‌ایم ولی در بحث‌های کلان استانی و در کار جمعی نیاز به تمرین بیشتری داریم. باید بگویم که امروز در بین نمایندگان استان دغدغه مشترک درخصوص مطالبات استانی وجود دارد ولی این دغدغه و پیگیری آن به‌صورت عملی از سوی نمایندگان استان ضعیف است. مردم باید در دور جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی از افراد منتخب خود بخواهند که علاوه بر پیگیری مسائل حوزه انتخابیه خود، پیگیر مباحث استان نیز باشند تا از این طریق گام‌های بلندتری برای توسعه استان برداشته شود. طرح استانی شدن انتخابات طرح خوبی بود که به تصویب نرسید.

اگر این طرح اجرا می‌شد می‌توانستیم در زمینه مطالبات کلان استان نتایج بهتری را به دست بیاوریم. زیرا افراد که به شکل استانی انتخاب می‌شدند افراد شناخته شده‌تری بودند و با یکدیگر هم‌ جهت‌تر و همدل‌تر بودند و از این طریق کارها با سرعت و کیفیت بهتری پیش‌می‌رفت. اما مخالفت‌های دولت و چند مشکل حاشیه‌ای دیگر مانع از اجرای این طرح شد.

در زمینه مباحث انتخاباتی فعالیت‌های خوبی را انجام داده‌ایم یا در دست انجام داریم. در همین زمینه ده‌ها نشست تخصصی با اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، اعضای شورا، مراکز تحقیقاتی و سایر افرادی که می‌توانستند در این زمینه به ما کمک کنند برگزار نمودیم و حاصل این نشست‌ها را در قالب برگزاری همایش آسیب شناسی انتخابات خواهیم داشت تا از این طریق فرصتی برای افراد علمی و غیرعلمی فراهم شود تا با ارائه مقالات در ارتباط با فرصت‌ها و چالش‌های انتخابات، در این زمینه مشارکت داشته باشند. به همین دلیل این طرح مورد استقبال مرکز پژوهش‌های مجلس نیز قرار گرفت که به‌صورت پایلوت در استان گیلان انجام خواهد شد.

 

در باره مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به گیلان و همچنین وضعیت حوزه انتخابیه خود توضیح دهید؟

اگر از سفر اول بگذریم به‌نظر می‌رسد آمارهایی که مسئولان در باره تحقق مصوبات سفر دوم ارائه داده‌اند با توجه به پیگیری‌هایی که ما انجام داده‌ایم چندان قابل اطمینان نیستند و تا حدودی غیرواقعی به‌نظر می‌رسند و اغراق گونه بیان شده‌اند و صحت آنها برای ما که نماینده ی مردم هستیم اثبات نشده است.

برای مثال آماری که در رابطه با اشتغال بیان می‌شود طبق شاخص‌های قابل اتکا است و اگر این آمار را برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها مورد توجه قرار دهیم نخواهیم توانست به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم. در رابطه با سفر سوم نیز با وجود این‌که برخی از طرح‌ها و پروژه‌ها مصوب شده اند، هیچ حرکت خاصی برای اجرایی شدن آنها صورت نگرفته است.

بنابراین از مسئولان بخش‌های مختلف خواهش می‌کنم آمارهای واقعی‌تری را اعلام کنند تا ما بتوانیم با تکیه بر اطلاعات درست پیگیر مطالبات مردم استان باشیم؛ مسئولان باید تعارفات را با یکدیگر کنار گذاشته و آمار دقیق‌تر و شفاف‌تری را اعلام کنند.

اما در رابطه با شهرستان رشت باید بگویم که به پیشانی و نگین استان تا‌کنون توجه زیادی نشده است و به‌رغم این‌که انتظار می‌رود به مرکز استان رسیدگی بیشتری شود اما آمارها نشان می‌دهد که در مقایسه با سایر شهرستان‌های گیلان، توجه کمتری به رشت شده است و در امور زیر ساختی و رفاهی مشکلات فراوانی در این منطقه وجود دارد.

شاید یکی از دلایل این کم توجهی نزدیکی بخش‌های شهرستان رشت به مرکز استان است که ما با پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که انجام دادیم توانستیم اندکی این وضعیت را بهبود بخشیم. درخصوص وضعیت رشت چند بحث عمده از جمله ترافیک، پروژه‌های آب و فاضلاب، آلودگی رودخانه‌ها، بحث پسماندها و زباله سراوان و غیره را مورد بررسی و پیگیری قرار داده‌ایم.

حرف ما این است که اگر ما به‌عنوان یک کلانشهر تعریف شده‌ایم پس باید از اعتبارات و بودجه کلانشهرها نیز بهره‌مند شویم تا مشکلات عمده شهر را برطرف کنیم. برای نمونه اگر ما قطار شهری را داشته باشیم و آن را به سمت بخش‌های مختلف شهرستان مانند سنگر، کوچصفهان، خشک‌بیجار، خمام و لشت نشا توسعه دهیم علاوه بر حل مشکلات ترافیکی، اشتغال‌زایی بالایی را نیز شاهد خواهیم بود.

باید در زمینه کمربندی و احداث پل‌ها تلاش بیشتری صورت گیرد. برخی از بخش‌های ما هم‌اکنون از حداقل امکانات نیز بی‌بهره‌اند. برای مثال سنگر با وجود داشتن سد، از نعمت آب سالم بی‌بهره است و وضعیت آسفالت مناسبی را نیز ندارد. در همین زمینه ما برای آسفالت راه‌های روستایی حدود ۱۲۰ کیلومتر را برای شهرستان رشت مصوب نموده‌ایم و پیگیر آن هستیم.

در زمینه آب زراعی نیز تلاش‌هایی انجام داده‌ایم که باز هم جا برای کار دارد و برای مثال می‌توانیم از طرح سدهای لاستیکی که مناسب شرایط استان گیلان است بهره ببریم. در زمینه برق نیز مشکلاتی داریم خصوصا در ایام مسافرت و افزایش ترافیک جمعیتی، تقریبا تمام روستاهای ما دچار مشکل می‌شوند.

زیرا بیشتر تیرهای برق و کابل‌های انتقال فرسوده شده‌اند و جنگلی بودن برخی مناطق نیز صدماتی را به سامانه توزیع برق وارد می‌آورد که ما پیگیر برطرف نمودن این مشکلات هستیم. در بخش صنعت سعی کرده‌ایم در چند سال اخیر حداقل از تعطیلی واحدهای فعال جلوگیری کنیم.

برای نمونه قرار بود به‌دلیل مشکلات مالیاتی شرکت ایران پوپلین تعطیل شود که تلاش نموده‌ایم تا این اتفاق رخ ندهد و هم‌اکنون این کارخانه در اوج دوران تولیدی خود قرار دارد. همچنین از وزیر صنایع نیز خواستیم که کارخانه‌های تعطیل شده استان را مورد توجه قرار دهد و برای احیای آنها کاری انجام دهد که ایشان متعهد به اجرای این کار هستند.

 

بودجه سال ۹۰ برای استان چگونه است و فعالیت‌های شما در زمینه جذب بودجه چه بوده است؟

ما برای هر استان بودجه ثابتی داریم که هر سال با درصدی افزایش بسته می‌شود و سقف مشخصی نیز دارد. بنابراین ما سعی می‌کنیم از طرق مختلف بودجه‌های ویژه‌ای برای طرح‌های خاص بگیریم. به‌نظر بنده حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد بودجه، پنهان است که در ردیف‌های بودجه‌ای دیده نشده است. بنابر این ما نمایندگان باید به‌دنبال کسب این بودجه‌های گم باشیم. بودجه‌هایی که تعریف خاصی ندارند و نیاز به پیگیری و فشار مضاعف دارند.

در زمینه بهداشت و درمان وضعیت به اینگونه است که ما امسال به شکلی استثنائی توانستیم در بخش بهداشت و درمان و سلامت فعالیت کنیم. یکی از دلایل بنده برای حضور در کمیسیون بهداشت، وزن این کمیسیون است که افراد تاثیر‌گذاری در آن حضور دارند. یکی از مشکلات ما در سال‌های گذشته سرانه بهداشت بود که نسبت به سایر کشورها رقم بسیار پایینی داشت که خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده از ۴۰۰۰تومان به ۱۳۰۰۰ تومان افزایش یافت.

همچنین ۱۰ درصد از منابع حاصل از هدفمند‌سازی‌ یارانه حامل‌های انرژی می‌باید به بخش سلامت اختصاص یابد. در همین راستا ۵/۱ دلار به قیمت نفت در بودجه افزوده شد تا به این بخش اختصاص یابد که تحول عظیمی را شاهد خواهیم بود. بحث راه‌اندازی سامانه سی تی اسکن بیمارستان تامین اجتماعی را نیز پیگیری کرده‌ایم که به‌زودی محقق خواهد شد. در زمینه بیماری‌های خاص، سوختگی و اورژانس نیز تلاشمان را انجام داده‌ایم و همچنان نیز پیگیر هستیم.

 

نظرتان در رابطه با نحوه هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها و تاثیر آن در زندگی مردم چیست؟

اگر برای هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها فکری اساسی نکنیم، به چالشی اساسی برای کشور و مردم تبدیل خواهد شد. نظر مجلس این بود که شیب افزایش قیمت باید ملایم باشد و طی ۵ سال اجرایی شود. ولی چیزی که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم بسیار متفاوت است و افزایش قیمت در برخی از حوزه‌ها بسیار سریع اتفاق افتاده است. اگر قرار باشد مردم مبلغ نقدی یارانه را دریافت و چیزی هم روی آن اضافه کنند تا بهای گاز مصرفی خود را بپردازند دچار مشکل خواهیم شد.

 

تعبیر شما از نام‌گذاری امسال با عنوان سال جهاد اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب چیست؟

پیام رهبری یک پیام بسیار عمیق است؛ ایشان هر ساله به اقتضای شرایط کشور پیامی را مطرح می‌کنند و امسال هم شرایط برای یک جهش اقتصادی فراهم است، اما جهاد یعنی ما منافع جمع را به منافع فردی و منیت خود ترجیح دهیم و این شدنی است در صورتی که همه با هم همدل و هم‌جهت تلاش کنیم.

ما با برنامه‌ها و روندی که تا‌کنون داشته‌ایم نخواهیم توانست به اهداف تعریف شده نظام به خوبی دست پیدا کنیم و این نیاز به یک جهاد اقتصادی دارد.

 

در رابطه با محصول استراتژیک برنج و واردات آن و به‌طور کلی بخش کشاورزی نظرتان چیست و چگونه می‌توان مشکلات موجود را برطرف کرد؟

بخش کشاورزی همان گونه که بارها تأکید کرده‌ام، دیگر برای کشاورزان توجیه اقتصادی ندارد و امسال بدترین سال برای کشاورزان ما است، زیرا تمام هزینه‌ها بالا رفته اما قیمت برنج تغییر چندانی نداشته است و دولت باید در این زمینه حمایت‌های بیشتری را صورت دهد.

سال پیش بحث خرید تضمینی برنج مطرح شد. متأسفانه گیلان در زمینه تولید برنج برند مشخصی ندارد. ما در این راستا تلاش فراوانی انجام دادیم که خرید برنج گیلان به‌صورت تضمینی انجام شود اما به نتیجه نرسیدیم. در زمینه واردات برنج نیز پیگیری‌های زیادی را انجام دادیم و در مقاطعی هم جلوی این واردات را گرفتیم. از تبلیغات برنج خارجی هم جلوگیری به عمل آوردیم.

آخرین کاری که در رابطه با محصول برنج انجام دادیم این بود که از وزیر بازرگانی و جهاد کشاورزی خواستیم که جلوی واردات برنج و توزیع آن در کشور را بگیرند. زیرا برنج کشاورزان ما تا چند ماه دیگر به بازار می‌آید و آنها باید بتوانند به راحتی محصولات خود را به فروش برسانند که خوشبختانه این کار به نتیجه رسیده است.

اینجانب از ابتدای کار خود در مجلس همواره دغدغه کشاورزان را داشتم و در همین راستا کار گروه کشاورزی را تشکیل دادیم و از افراد صاحب‌نظر و نهادهای مختلف و افراد علمی خواستیم که به ما کمک کنند و نشست‌های تخصصی بسیاری را برگزار کردیم. زیرا عقیده دارم همه با هم باید تلاش کنیم تا کشاورزی از این شرایط سخت خارج شود.

 

با توجه به نزدیک بودن انتخابات چه پیامی برای افرادی که به این حوزه وارد می‌شوند و برای مردم دارید؟

ما باید بحث آسیب‌شناسی انتخابات را جدی بگیریم و از طریق پرسش و پاسخ‌ها و مناظرات، فضا را به‌گونه‌ای آماده کنیم تا افراد به گفت‌وگو با مردم بنشینند و قضاوت با خود مردم باشد و فردی را که می‌تواند تاثیر‌گذاری بیشتری داشته باشد را برگزینند.

اینجانب با شرط داشتن مدرک فوق لیسانس برای انتخابات مجلس چندان موافق نیستم. زیرا گاهی تجربه بسیار کارآمد‌تر از تحصیلات است و این دو در کنار هم اثربخشند. به عقیده بنده این طرح باید اصلاح شود و همه بتوانند در صحنه انتخابات حاضر شوند و مردم شخص اصلح را انتخاب کنند و از تمام نامزدهای محترم و مردم عزیز می‌خواهم که آخرت خود را فدای این دنیا نکنند و حق را در نظر داشته باشند.

اما در پایان سوال حامیان پیشرفت و توسعه گیلان و وبگاه گیلانیان این است که به واقع ادعای آقای تامینی مبنی بر “هم‌اندیشی و یکدلی نمایندگان استان برای پیشبرد و تحقق مسائل کلان استانی ” محقق شده است یا نه ؟

و دیگر سخن اینکه بینی و بین الله دوره فعلی وکالت نمایندگان محترم ما چه دستاورد عمده و شاخصی برای گیلان داشته است ؟

اخبار مرتبط

نظرات

بدون نظر

*

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

تولیدکنندگان استان در صف اول قطع برق؛

کریم خرسندی مژدهی

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت:

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

متاسفم مطلبی برای نمایش وجود ندارد