گیلانیان
دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ Monday, 28 November , 2022
آوریل 30, 2016 کد خبر : 48042 خبر ها

یک سوم فضاهای آموزشی کشور استاندارد نیست

یک سوم فضاهای آموزشی کشور استاندارد نیست

گیلانیان : وزیر آموزش و پرورش گفت: یک سوم فضاهای آموزشی کشور استاندارد نیست و این میزان در گذشته دو سوم بوده که با اقدامات صورت گرفته به یک سوم کاهش پیدا کرد.

علی اصغر فانی در جلسه شورای آموزش و پرورش گیلان با اشاره به اینکه گیلان از استان‌های ولایت مدار است و مردمی همیشه در صحنه دارد اظهار داشت: یکی از سیاست‌های ۵ گانه وزارت آموزش و پرورش توسعه مشارکت است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۵ هزار  مدرسه در نقاط  مختلف کشور داریم که یک سوم از آنها استاندارد نیست افزود: در مناطقی که هیچ نهاد دولتی و حاکمیتی وجود ندارد، مدرسه و آموزش و پرورش وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این گستردگی در هیچ نهادی وجود ندارد خاطرنشان کرد: نهاد آموزش و پرورش از پر مخاطب‌ترین دستگاه‌های کشور است که حداقل ۴۰ میلیون مخاطب مستقیم دارد.

فانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به واسطه دارا بودن مخاطبین زیاد تأثیرات زیادی در ابعاد مختلف دارد، تصریح کرد: کثرت و وسعت آموزش و پرورش در کشور بسیار مهم و تاثیرگذار است و مهم ترین اهمیت آن در این امر است که این نهاد آینده سازان کشور را تربیت می کند.

وی با اشاره به اینکه به‌واسطه این امر آموزش و پرورش شاید مهم‌ترین دستگاه حاکمیت در کشور باشد افزود: اداره کردن این گستردگی و کثرت در کار از توان یک وزارتخانه خارج است و نیازمند مشارکت همه دستگاهاست.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: به دلیل گستردگی کار این وزارت خانه ۵ سیاست اعمال شده است که یکی از شاخص ترین این سیاست ها توسعه مشارکتی است که به واسطه آن از تمامی توان نهاد ها و دستگاه های کشور در توسعه آموزش و پرورش استفاده شود.

وی با بیان اینکه تشکیل شورای آموزش و پرورش یکی از مصادیق توسعه مشارکتی است تصریح کرد: در سال های اخیر دو سوم فضاهای آموزشی کشور غیر استاندارد بود که با اقدامات صورت گرفته این میزان به یک سوم کاهش یافته است.

فانی با اشاره به اینکه امید است به واسطه توسعه مشارکتی فضاسازی و انسجام فضاهای آموزشی را گسترش دهیم تصریح کرد: تعمیر و نگهداری از فضاها اقدام موثری در مطلوب ساختن فضاهای آموزشی است.

وزیر آموزش پرورش با اشاره به اینکه در شورای عالی آموزش و پرورش کشور سند تحول ۶ زیر نظام دارد افزود: یک از این ۶ زیر نظام بحث تجهیز و تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی است.

فانی عمر مفید فضاهای آموزشی کشور را ۳۰ سال دانست و خاطرنشان کرد: با توسعه در تجهیز تعمیر و نکهداری فضاهای آموزشی عمر مفید فضاها از ۳۰ سال به ۵۰ سال افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه کشور ۳۶ هزار شهید دانش آموز و ۵ هزار شهید معلم و مربی دارد تصریح کرد: آموزش و پرورش تنها دستگاه غیر نظامی با این میزان شهید در کشور است.

فانی تصریح کرد:  معلمین همواره در جبهه های جنگ و در پشت میدان جنگ و با تشگیل فضاهای آموزشی در رابطه با جنگ همواره پشتیبان این نظام بوده اند.

وی معلمین را از بالاترین گروه های مرجع در بین مردم دانست و خاطرنشان کرد: اعتماد مردم به معلمین از رده های اول گروه های اجتماعی در کشور است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر نخواهیم جامعه ای متفاوت داشته باشیم باید به جامعه فرهنگی و معلمین توجه خاصی داشته باشیم افزود: استفاده بهینه از نیروی انسانی یکی از بحث های مهم و تاثیر گذار در این نهاد است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۳۲ هزار نفر در سال ۹۴ از سیستم آموزش و پرورش خارج شده اند تصریح کرد: آموزش و پرورش در بحث حق و تدریسی ها گامی موثر و بهینه برداشته است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه استفاده بهینه از منابع یکی از وجه اقتصاد مقاومتی است افزود: بحث فرهنگ سازی در اقتصاد مقاومتی یک امر بسیار مهم است که مقام معظم رهبری تاکیدات ویژه ای به این امر دارند و این فرهنگ سازی نیاز به نهادینه شدن به اصول اقتصاد مقاومتی است و این اصول از طریق آموزش و پرورش در مدارس به درستی نهادینه می‌شود.

وی نهادینه کردن اصول اقتصاد مقاومتی به زبان آموزش و پرورش را یک تکلیف دانست و افزود: نهادینه کردن اصول اقتصاد مقاومتی در دانش آموزان و تربیت آنها از این مسیر تاثیر گسترده در تحقق این عمل دارد.

فانی با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت بر چهار اصول استعداد، علاقه، نیاز جامعه و اتحصیلی در آموزش و پرورش است خاطرنسان کرد: این چهار عامل لزوما گاه  دریک جهت قرار نمیگیرد و هدایت تحصیلی در ابعاد مختلف از این منظر مهم و تاثیرگذار است.

فانی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش بادهدایت تحصیلی تلاش دارد که این ۴ عامل را در کنار هم قراردهد افزود: هدایت تحصیلی در نظام آموزشی یک امر مهم تلقی می شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۸ درصد دانش آموزان در کشور در شاخه فنی و حرفه ای تحصیل می کنند افزود: امید است این میزان با اقدامان هدایت تحصیلی به ۴۰ درصد افزایش یابد.

فانی با اشاره به اینکه یکی از راه های کاهش بیکاری دادن مهارت به دانش آموزان است خاطرنشان کرد: تلاش است با برنامه ریزی در این روند به دانش آموزان در رشته های نظری یک مهارت آموزش داده شود.

اخبار مرتبط

نظرات

بدون نظر

*

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

تولیدکنندگان استان در صف اول قطع برق؛

کریم خرسندی مژدهی

باز هم برق سه فاز “صنایع گیلان” را گرفت!

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت:

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

متاسفم مطلبی برای نمایش وجود ندارد