Friday، 29 March 2024 | جمعه، 10 فروردین 1403
1 2

 اختصاصی گیلانیان : از آنجائی که بخش کشاورزی استان هم اکنون با معضلی به نام «کود شیمیائی» مواجه هست و در صورت عدم توجه به آن می تواند تراژدی سال گذشته را تکرار نماید از این رو بر آنچه را در پی می خوانید مصاحبه گیلانیان با مهندی ایرج بنیادی ، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان است که ضمن جویا شدن وضعیت توزیع کود شیمیائی مشکلات موجود بر سر راه توزیع این نهاده نیز به این امید با ایشان در میان گذاشته شد بلکه راهکار مناسبی برای رفع مشکلات احتمالی این مهم تدارک ببینند :

آقای مهندس بنیادی ! با توجه به زمان کمی که به آغاز کار کشاورزی باقی مانده بفرمایید در زمان حاضر وضعیت توزیع کود شیمیائی استان چگونه است؟

از آنجائی تجربه نشان داده به دلیل عدم مهیا بودن امکانات ممکن است نتوانیم کل سهمیه سنوات استان را حمل نماییم و بررسی های ما نیز نشان می دهد هر ساله بخشی از سهمیه استان ها تأمین نمی شود لذا امسال آمدیم توزیع کود را بر اساس اولویت محصول کشاورزی به مرحله اجرا گذاشتیم .

اولویت محصولات کشاورزی یعنی چه ؟

در بخش زراعی اولویت را به برنج، گندم و جو و در محصولات باغی اولویت با چای، زیتون، فندق است .

براساس این پیش بینی ها و اولویت بندی ها تا امروز کودی که برای ما تأمین شده از 65 هزار تن کود ازته، حدود 38 هزار تن و از 14895تن کود فسفاته بیش از 8 هزار و 300 تن و از 12902 کودهای پتاسه هم بیش از 6400 تن به استان حمل شده است.

بنابر این می توانیم بگوییم از مجموع نیاز کودی استان حدود 50 درصد تأمین شده است ؛ اما وقتی با توجه به اولویت محصولی که عرض شد می توانیم بگوییم 76 درصد کود مورد نیاز برنج استان تأمین و به کشاورزان تحویل شده است.

سپس ایشان لیست کودهای توزیع شده سهمیه شهرستان ها را ارائه نمود که شهرستان های لنگرود و ماسال کل سهمیه و شفت و فومن و رضوانشهر و لاهیجان و رشت تالش آستانه و ... به ترتیب 96 – 87 – 81 – 79 – 78 – 77 – 77 ... و املش 40 درصد سهمیه خود را دریافت کرده بودند

بنیادی تأکید کرد : تا کنون حدود 50 درصد از کود مورد نیاز استان تأمین شده است !!

چرا در آمار شما شهرهائی مثل لنگرود و ماسال تمام کود خودشان را دریافت کردند ولی  برخی از شهرستان ها به حد نصاب سهمیه خودش هم نزدیک نشدند و املش کمترین درصد را دریافت کرد ؟ مگر نباید توزیع شما عادلانه باشد ؟

نه. توزیع ما عادلانه است. شما کشت و کار برنج را در نظر بگیرید . کشت و کار برنج عملا از فروردین ماه آغاز می شود ولی فعالیت های کشت و کار برنج از زمستان سال قبل شروع می شود .

ما همیشه کود را در دو مقطع به کشاورز تحویل می دهیم ، یکی قبل از سال ، یکی بعد از سال . یک تعداد از کشاورزان در مناطق مختلف که الآن کمتر کود برده اند آنها کسانی هستند که در آغاز سال بیشتر به دنبال کود هستند .

اگر چه کشت و کار در املش و لنگرود تفاوتی ندارد ولی بفرمایید در میان شرکت های تعاونی ، شوراهای اسلامی و بخش خصوصی اولویت توزیع کود با کدامیک هست؟

ما دو عامل توزیع بیشتر نداریم . یکی شرکت های تعاونی روستائی و دیگری بخش خصوصی .

یعنی شورا ها عامل شما نیستند ؟

عامل ما نیستند. من دارم عاملین توزیع کود را عرض می کنم.

منظور من این است که شوراها در توزیع کود نقش دارند یا خیر ؟

نقشی ندارند.

یعنی شما به شوراهای اسلامی کود ندادید؟

ببینید ممکن است شوراهای اسلامی محلی جمع شده باشند، کلیه اطلاعات کشاورزی آن محل را که در سامانه ثبت شده باشد دسته بندی بکنند و بیایند کود محل را یک جا بگیرد و در محل توزیع کند.

اولویت عاملیت توزیع شما با کدام یک از دو گروه است؟

ما اولویت توزیع نداریم

پس عامل توزیع ردیف اول شما کیه ؟

هر عاملی که بتواند کود را سریعتر به کشاورز برساند.

شرکت تعاونی روستائی در این توزیع چه جایگاهی دارد ؟

ما برای عاملین توزیع تعریف مشخصی داریم. فعلا ما دو عامل توزیع داریم .یکی شرکت تعاونی و دیگری بخش خصوصی . چون امسال خرید کود نقدی است و باید اول قیمت را واریز ، بعد کود را تحویل گرفت.

تعاونی که پول را نقدا واریز کرده چرا به او کود نمی دهند؟

تعاونی روستائی به دلیل عدم وجود نقدینگی ...

آقای معاون ! چرا به تعاونی به میزان پولی که واریز کرده کود نمی دهند ؟

شما اجازه بدهید عرض من تمام بشود بعد خدمت شما هستم . ببینید از آن جائی که خرید نقدی بود باید اول پول را واریز کنند تا بعد کودشان را بگیرند. انبار های ذخیره سازی کود در استان که مال شرکت خدمات حمایتی است اگر کودی در داخل انبار باشد بر اساس کود تخصیصی و پول واریزی بلافاصله حواله صادر می کند و طرف می آید کود خود را تحویل می گیرد .

اما بخشی از کود مستقیما از مبدأ حمل می شود . یعنی از چابهار ، بندر امام ، یا بندر عباس و یا پترو شیمی ها . حمل کود از مبادی بر اساس حواله و سهمیه تعیین شده به شهرستان ها اعلام و آنها با معرفی نماینده اعلام آمادگی می کنند.

چیزی که شما می گویید که یک هفته یا یک ماه حواله صادر شده ولی کود خودشان را نگرفته است اگر به حواله اش نگاه کنید روی آن نوشته از مبدأ بجنورد یا چاه بهار ، از انبار نبوده که اگر موجودی داشتیم به او می دادیم . حالا در این قسمت نه تعاونی فرق می کند نه بخش خصوصی . دیگر فرقی بین این دو عامل وجود ندارد.

ظاهرا فرق می کند. چون شرکت تعاونی به عنوان یکی از دو عامل توزیع شما از من پول گرفت ، یعنی پیش فروش کرد و تمام پول را هم به حساب شرکت خدمات واریز کرد ولی تا امروز به کود نرسید !

او اصلا نباید از شما پول بگیرد. عامل توزیع حق ندارد اول پول بگیرد بعد برود پول را واریز کند . اگر توافقی بین طرفین صورت گرفته ما مسئولیتی نداریم .

به نظر می رسد این فرمایش همان فرار از پاسخگوئی باشد .

نه. نه.

چرا، بنده وقتی کود می خواهم علیرغم میل باطنی باید به شرکت تعاونی مراجعه کنم ، یعنی از بد حادثه هست نه از روی رضا و رغبت ، وقتی هم مراجعه کردم چاره ای ندارم برای حل مشکل خود و تعاونی کاری بکنم .

نه . ما آمدیم عامل سومی را اضافه کردیم، گفتیم اگر چنانچه کشاورزانی فکر می کنند شرکت تعاونی یا بخش خصوصی نمی تواند کودشان را تهیه نمایند این آمادگی را ما داریم بیایند مستقیم از ما خرید کنند .آن شخصی که پول داده تا شرکت تعاونی برایش کود بیاورد اگر مستقیما از ما خرید می کرد بهتر نبود ؟

شما قرار بود کود را در انبار شرکت تعاونی تحویل بدهید و هزینه ای نداشته باشد !

بعله، هزینه حمل و نقل کود از انبارهای مختلف شرکت خدمات حمایتی ، یا مبادی تا محل توزیع عامل به عهده خود شرکت خدمات حمایتی است .

تعاونی روستائی چه ؟

هیچ هزینه ای نباید پرداخت کند.

خیلی خوب، ما هم برای صرفه جوئی در هزینه و وقت به شرکت تعاونی مراجعه کردیم ولی شما این کود را به بخش خصوصی دادید و هزینه تخلیه و بارگیری و حمل را به عهده بخش خصوصی گذاشتید ! آیا این به خاطر صرفه جوئی در هزینه به نفع شرکت خدمات حمایتی نیست ؟

من متوجه سوال

منظورم این است که شما برای تحویل کود به شرکت تعاونی تعهد داشتید کلیه هزینه تا انبار عامل توزیع را پرداخت کنید ولی برای اینکه این بخش از هزینه را پرداخت نکنید کود را به بخش خصوصی دادید و هزینه حمل و نقل را هم پرداخت نکردید و چون این مبلغ به نفع شرکت خدمات حمایتی بود بخش خصوصی را به تعاونی ترجیح دادید . سوال من پیچیده نیست . شما کود را در انبار خدمات حمایتی در شهرستان بدون هیچ هزینه حمل و نقل تحویل بخش خصوصی می دهید.

به شرکت تعاونی یا شرکت خدماتی ؟

شما فرمودید کود با خرید نقدی باید در انبار عامل توزیع بدون پرداخت هزینه تحویل شود .

کلیه هزینه های حمل و نقل کود تا انبار عامل توزیع چه بخش خصوصی باشد چه بخش تعاونی بعهده شرکت خدماتی است.

 ولی شما کود را به عامل توزیع تجمعی و بخش خصوصی در انبار شرکت خدماتی شهرستان تحویل دادید و هزینه حمل را به او ندادید و این هزینه را ضمیمه مبلغ کارمزد کردید که گفته می شود رقمی معادل 5 درصد است !

این را باید از شرکت خدمات حمایتی سوال کنید ولی کلیه کودهایی که داده می شود بر اساس مصوبه دولت کارمزد توزیع کود اوره 5/2 درصد ، کود فسفات و پتاس 5 درصد است نه اینکه همه 5 درصدی باشد.

حالا از این بحث که آیا این توزیع نابرابر به خاطر سود مترتبه هست یا نیست بگذریم ، چرا به عاملینی که کود نقدی خریده اند و حدود یک ماه هم از تاریخ خرید آنها می گذرد کود خریداری شده را تحویل نمی دهید.

اگر حواله ها از مبادی صادر شده باشد ...

ولی پول به حساب شرکت خدمات حمایتی واریز شده

نه. اگر به فرایند توجه بکنید شرکت خدمات حمایتی کارگزار کود شیمیائی هست ؛ یعنی سهمیه ماهانه از پتروشیمی های مختلف برایش تعیین می شود و او به شرکت های تحت پوشش استانی خود اعلام می کند که فلان مقدار سهمیه دارید باید حمل کنید . ما سهمیه شهرستان ها را به شرکت خدماتی استان خودمان را اعلام می کنیم تا توزیع جغرافیائی شود . حالا این شهرستان سهمیه خود را به عاملین توزیع خودش اعلام می کند عامل توزیع هرکه باشد می آید پول واریز می کند و کودش حمل می شود . هر وقت پولش را داد و حواله صادر شد کود به انبارش می رود.

پس برای تهیه کود باید چند بار یک رینگی طی شود که ممکن است به دلیل طولانی و پر پیچ و خم بودن طی مسیر ممکن است سال بگذرد و مثل سال گذشته هم بخشی از سهمیه استان بسوزد و هم کشاورز به موقع به کود خودش نرسد.

 آقا . اصلا شرکت تعاونی نباید از کشاورز پول بگیرد ؛ حالا اگر به دلیل نداشتن پول از کشاورز پول گرفته من نباید جوابش را بدهم .

ببینید آقای مهندس ! ما نیامدیم از دست شرکت تعاونی شکایت کنیم. ما کار نداریم شرکت تعاونی پول دارد یا ندارد، ما آمدیم یاری کردیم ، اصلا از روی آگاهی از طریق خودیاری به تعاونی پول دادیم تا کود ما را بخرد. او هم این پول را به شما داد و حدود یک ماه است که شما کود نمی دهید ، سود این پول به جیب کی می رود ؟

شما باید این را از شرکت خدمات حمایتی بپرسید . ولی شما دارید خلط موضوع می کنید .

درست می فرمایید ، چون تعاونی هم می گوید چرا این سوال را از ما می پرسید ، ما پول دادیم، به ما کود نمی دهند. شما بروید این سوال را از آن ها بپرسید ؟!!

نه.نه. شما که دارید می خواهید مستند صحبت می کنید باید به من سند ارائه بدهید.

بسیار خوب، من روی سایت گیلانیان حواله ای را به عنوان سند گذاشتم که تاریخ صدورش 13/10/ 91 هست پولش در زمان صدور پرداخت شد و طبق اطلاع همه این پول ها به حساب شرکت خدمات حمایتی واریز شد ولی تا کنون کود ذینفع تحویل نشد؛ چرا ؟

از اینجا ببعد به دلیل ورود رئیس جهاد کشاورزی آستانه مصاحبه از روال عادی خود خارج شد و تلاش شد تا همدیگر را قانع کنیم که بحث به نتیجه متقنی نرسید.

ولی رئیس جهاد آستانه اعلام کرد تا کنون 65 درصد کود مورد نیاز آستان تحویل شده و تنها 35 درصد باقیمانده که آنهم سوژه گفتگوی شما است . خوب است شما بخش خوب قضیه را هم منتشر کنید و تنها به کمبود عنایت نکنید .

بنده هم پذیرفتم و لازم می دانم برای تأمین نظر رئیس جهاد کشاورزی آستانه به شش تعاونی روستائی این شهرستان مراجعه کنم و آمار کودهای باقی مانده و پول های واریز شده توسط تعاونی به حساب شرکت خدمات حمایتی استان آماری تهیه نمایم و در صورت امکان از وضعیت توزیع کود به وسیله بخش خصوصی هم کسب اطلاع و منتشر نمایم.         

 

     

        

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان