Saturday، 27 April 2024 | شنبه، 08 اردیبهشت 1403
1 2
تایمز اسرائیل :

در تله متحدان ایران گرفتار شدیم

۱۴۰۲/۱۰/۲۴ ۱۹:۴۹ | چاپ کد خبر: 85259 |

گیلانیان | روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل معتقد است اسرائیل وارد تله ایران شده و در حال باخت در شطرنج پیچیده ایران است.

به گزارش کیهان، این روزنامه به قلم «باز گانور، رئیس دانشگاه ریچمن» نوشت: در حالی که جنگ میان اسرائیل با فلسطین ادامه دارد، ضروری است که سابقه و عوامل آغاز جنگ را درک کنیم و به چند سؤال اساسی بپردازیم، چرا این جنگ در اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد؟ چه کسی پشت آن است؟ آیت‌الله خمینی، در اوایل سال ۱۹۷۹، جمهوری اسلامی ایران را تأسیس کرد. او اصل اساسی «صدور انقلاب ایران» را بنا نهاد. جنگ اول لبنان که در سال ۱۹۸۲ آغاز شد، شرایط ایده‌آلی را برای ایران فراهم کرد تا بتواند طرح خود را در لبنان اجرا کند. نفوذ ایران به صحنه فلسطین، هم در اصل و هم در عمل پیچیده‌تر بود. سازمان‌های اسلامگرای فلسطینی به جریان سنی تعلق دارند. با این حال، آغوش باز ایران برای فلسطینی‌ها به سرعت مورد استقبال جناح‌های جهاد اسلامی قرار گرفت. حماس به طور کامل با ایران هماهنگ نشد؛ اما در نهایت با حفظ حوزه عملیاتی مستقل، به نمایندگی از «حلقه دوم» تبدیل شد.

من اواخر سال ۲۰۰۹ به ژنرال جیمز جونز مشاور امنیت ملی آمریکا گفتم که نمی‌توانم متوجه شوم چرا ایالات‌متحده از اسرائیل انتظار دارد برای همه کشورهای منطقه به اقدامات خطرناک و ریسک‌آمیز دست بزند. اگر ایالات‌متحده لازم بداند که به ایران ضربه بزند، باید یک اتحاد بین‌المللی شامل کشورهای عرب و دیگر همتایان جهانی ایجاد کند. یک دهه بعد، این اتحاد در قالب توافق ابراهیم شکل گرفت. بزرگ‌ترین کابوس ایران در شرف تحقق بود.

اسرائیل طی سال‌ها، تحت رهبری نتانیاهو عملیات مختلفی را با هدف آسیب‌رسانی، بازدارندگی و جلوگیری از فعالیت‌های هسته‌ای ایران آغاز کرد. خواه ترور هدفمند، نفوذ اطلاعاتی، حملات سایبری، خرابکاری، آتش‌سوزی یا سایر اقدامات باشد. ایران خشمگین شد و قول داد انتقام خواهد گرفت. حتی در موارد متعددی اقدام به انجام حملاتی کرد که بعضا موفق بودند.

پیش‌زمینه جنگ و حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، تمایل ایران برای انتقام گرفتن از اسرائیل است. اما ایرانی‌ها از روی غریزه برای انتقام عمل نمی‌کنند. حمله حماس فقط از نظر انتقام قابل درک نیست. محرک این جنگ، هدف استراتژیک یعنی سازماندهی یک انفجار منطقه‌ای بود که یک‌بار برای همیشه تلاش‌های آمریکا و اسرائیل را برای ایجاد ائتلاف‌ها و ائتلاف‌های ضدایرانی با عربستان و دیگر کشورهای عربی از بین می‌برد.

جنگ غزه، جنگ نیابتی است. روش اجرائی که به‌کار گرفته شد، در تهران برنامه‌ریزی شد. زیرا این دقیقا همان نقشه‌ای است که ایران سال‌ها برای حمله حزب‌الله به اسرائیل برنامه‌ریزی کرده بود. فقط اینکه به جای هزاران نفر از اعضای نخبه نیروی حماس، طرح اولیه شامل ضربه شدیدتر به اسرائیل توسط گروه بسیار بزرگ‌تری از نیروی رضوان حزب‌الله بود که همزمان با شلیک ده‌هاهزار موشک به جبهه داخلی اسرائیل، به آنجا نفوذ کنند.

نویسنده در ادامه برخلاف واقعیت (حمله مستقل حماس) ادعا می‌کند: مدل جنوبی یعنی حمله حماس همان طور که گفته شد، دقیقا شبیه طرح ایران برای مرز شمالی از سوی حزب‌الله بود. با تمام احترامی که برای حماس قائل هستم، آنها توانایی طراحی چنین حمله‌ای، آماده شدن برای آن، آموزش، مسلح شدن، جمع‌آوری اطلاعات و مهم‌تر از همه غافلگیری اسرائیل را نداشته و ندارند. اما این غافلگیری اسرائیل در کتاب‌های تاریخی بدون اشاره به کمک و برنامه‌ریزی ایران نوشته خواهد شد.

اسرائیل مستقیما وارد تله ایران شد. ضربه مهیبی که از بازوی کمتر قوی خورد، اسرائیل را بر آن داشت تا قول نابودی کامل حماس را بدهد. اسرائیل دقیقا طبق نقشه ایران عمل می‌کرد. اسرائیل نه‌تنها از طریق کانال‌های اطلاعاتی خود در مقابل حماس قادر به تشخیص مقاصد و نقشه‌های عملیات نشد، بلکه در شناسایی سیگنال‌های اطلاعاتی در مورد این موضوع در مقابل حزب‌الله و ایران نیز ناکام ماند. در نتیجه، این باور غالب وجود دارد که ایران در حمله به اسرائیل دست نداشت.

در سال ۲۰۱۹، من با معاون رئیس شورای امنیت ملی ژاپن، ملاقات کردم. گفت‌وگو به توافق هسته‌ای ایران کشیده شد. در آن مقطع زمانی (در اواخر دوره ترامپ)، رئیس‌جمهور متوجه اشتباهی شد که مرتکب شده بود و به شدت در تلاش بود تا به چارچوب یک توافق هسته‌ای جدید بازگردد. من اضافه کردم: «و تناقض این است که ایرانی‌ها نیز به توافق هسته‌ای جدید علاقه دارند اما آنها حاضرند کمتر از آنچه در توافق قبلی داده بودند، بدهند و ترامپ باید بیشتر دریافت کند. لبخندی زد و گفت: حق با شماست. اما مشکل اینجاست که برای رسیدن به همین هدف، آمریکایی‌ها پوکر (بازی تاکتیکی آمریکایی مبتنی بر فریبکاری و فریب) بازی می‌کنند و ایرانی‌ها «شطرنج» (بازی استراتژیک بر اساس برنامه‌ریزی بلندمدت و محاسبه قدم‌های پیش‌رو). به نظر می‌رسد که قبل از شروع جنگ ۷ اکتبر، اسرائیل نیز در حال بازی پوکر- با استفاده از تاکتیک‌های حیله‌گرانه، دستکاری و حیله بود؛ در حالی که ایران درگیر بازی شطرنج بود و چند حرکت پیش‌رو را برنامه‌ریزی می‌کرد.

تحلیلگر معروف آمریکایی با اشاره به گرفتارشدن اسرائیل در جنگ غزه تاکید کرد: اسرائیل باید قبل از ورود به جنگ برای خروج از آن فکر می‌کرد.


دیوید ایگناشیس در تحلیلی که روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرده، نوشت: ضرب‌المثل عربی هشدار می‌دهد که شما باید «قبل از وارد شدن، به خارج شدن فکر کنید». این تمثیل، به طرز دردناکی درباره ورود اسرائیل به جنگ غزه صدق می‌کند؛ جایی که استراتژی منسجمی برای خروج ندارد. اسرائیل خواهان شکست قاطع حماس است تا از انجام حمله‌ای مشابه حمله ۷ اکتبر جلوگیری کند. اما با وجود گذشت سه ماه، دستیابی به هدف مذکور بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد. حماس تونل‌های زیرزمینی را مانند یک شهر زیرزمینی در زیر غزه ایجاد کرده و گروگان‌های اسرائیلی را در آنجا نگهداری می‌کند. جامعه بین‌المللی خواستار آتش‌بس برای نجات غیرنظامیان فلسطینی است. دولت بایدن در تلاش است با همکاری با متحدان عرب، به اسرائیل کمک کند تا راه خروج از درگیری را مشخص کند. آنتونی بلینکن در سفر منطقه‌ای، از عربستان، امارات، اردن و مصر، وعده حمایت برای بازسازی غزه پس از جنگ دریافت می‌کند مشروط بر این که اسرائیل با تشکیل یک دولت فلسطینی موافقت کند.

راه خروج از بحران به وضوح مشخص شده است. با این وجود، بنیامین نتانیاهو تاکنون از ارائه تعهد لازم برای تشکیل کشور فلسطینی خودداری کرده است. بنابراین، بازی پایانی مهندسی‌شده توسط آمریکا متوقف شده. بلینکن اعراب را جذب کرده اما به نظر نمی‌رسد بتواند نظر نتانیاهو را تغییر دهد.

دولت بایدن در تلاش است تا از گسترده‌تر شدن دامنه جنگ غزه جلوگیری کند و این هم کار دشواری است. بایدن و شرکای اسرائیلی او بلافاصله پس از ۷ اکتبر از حمله به حزب‌الله لبنان صحبت کردند، اما موشک‌های حزب‌الله، شمال اسرائیل را به شهرهای ارواح تخلیه‌شده تبدیل کرده است.

حزب‌الله می‌گوید پس از پایان جنگ غزه آماده مذاکره برای حل اختلافات مرزی لبنان و اسرائیل است، اما به شلیک موشک به شمال اسرائیل ادامه می‌دهد. همچنین، انصارالله موشک‌هایی را به سوی کشتی‌ها در دریای سرخ شلیک کرده‌اند که یک مسیر دریایی کلیدی جهانی را مختل کرده است. مقام‌های آمریکایی هشدار دادند که اگر این حملات متوقف نشوند ایالات‌متحده اقدام نظامی علیه انصارالله انجام خواهد داد و اسرائیل در نهایت مجبور خواهد شد حزب‌الله لبنان را هدف قرار دهد. در انتهای آن راه تاریک تقابلی است که ۴۵ سال است بین ایران انقلابی و دشمنان‌اش یعنی اسرائیل و آمریکا در حال شکل‌گیری است.

چگونه می‌توان بحران را پیش از بدتر شدن خنثی کرد؟ چگونه ایالات‌متحده و متحدان‌اش می‌توانند اسرائیلی‌ها را تشویق کنند تا راه را به سوی یک کشور فلسطینی باز کند؟ یکی از اقدامات عملی می‌تواند اصلاحات واقعی در تشکیلات خودگردان فلسطین باشد. ظهور یک رهبر جدید در تشکیلات خودگردان فلسطین می‌تواند حکومت را از دست محمود عباس رئیس ناکارآمد آن تشکیلات خارج ساخته و باعث ایجاد کابینه جدیدی متعهد به مبارزه با فساد و بهبود خدمات ارائه‌شده شود.

در حالی که دولت بایدن برای مهار پیامدهای جنگ غزه تلاش می‌کند با همان تناقضی روبه‌رو می‌شود که برای نیم‌قرن سیاست خاورمیانه را تحت‌الشعاع قرار داده بود: ایالات‌متحده تنها قدرت خارجی است که می‌تواند منطقه را از نظر نظامی و سیاسی شکل دهد، اما نمی‌تواند راه‌حل‌هایی را به ویژه بر متحد نزدیکی مانند اسرائیل تحمیل کند. ایالات‌متحده علی‌رغم همه ناکامی‌هایش همچنان «کشور ضروری» در خاورمیانه است. با این وجود، اسیر حوادثی شده که نمی‌تواند آن را کنترل کند./ منبع : جهان نیوز

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان