برخلاف سخنان رئیس جمهور در استان گلستان، مدير كل راه و ترابري گيلان گفت:
آزاد راه دریایی آستارا ـ گنبد در کوتاه مدت قابل اجرا نیست

گیلانیان : سبحانالله علیپور با اشاره به وضعیت ساخت آزاد راه دریایی در مسیر آستارا تا گنبد که در زمان استاندار وقت تبلیغات گسترده و وسیعی در سطح کشور برای آن صورت گرفته بود، اظهار داشت: آزادراه دریایی به دلیل بزرگ بودن پروژه در کوتاه مدت قابل اجرا نیست و از اعتبارات دولتی نمیتوان اقدام به ساخت آن کرد و نیازمند سرمایهگذاری سنگینی است. وی آزاد راهها را با کیفیتترین راههای موجود دنیا دانست و گفت: گیلان با داشتن ۵۳ کیلومتر آزاد راه نقطه متمایز به عنوان تنها استان شمالی کشور است که آزاد راه دارد.
مدیر کل راه و ترابری گیلان با بیان اینکه اشتیاق به سفر هوایی قبل از احداث آزاد راه رشت – قزوین بیشتر بود، عنوان کرد: پس از ساخت آزادراه سفر زمینی از این مسیر بیشتر شده به طوری که در ایام نوروز ۱۱ درصد افزایش ترافیک در محور آزادراه داشتیم.
این مسئول با اشاره به اینکه بیشتر راههای استان به ظرفیت نهایی نمیرسند، خاطرنشان کرد: مجموعه مدیران استانی در تلاش برای ارتقای راههای گیلان هستند تا به استانداردی که موجب ایمنی میشود برسیم.
علیپور مجموع راههای گیلان را دارای استاندارد ایمنی ذکر کرد و گفت: گروهی مشخص نقاط پرحادثه استان را بررسی میکنند ضمن اینکه جراحت و خسارت در این نقاط با ضریب متفاوت لحاظ میشود و اگر از یک مکانی این مسئله از عددی بیشتر شود آن را نقاط پرحادثه میگویند. وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۱۲ نقاط پرحادثه در گیلان شناسایی شد، افزود: از این مقدار، ۳۴ نقطه پرحادثه آشکار سازی صورت گرفت و تابلوهای هشدار نصب شد.
مدیر کل راه و ترابری گیلان برطرف کردن نقاط پرحادثه راههای استان را نیازمند حدود ۷۶ میلیارد تومان اعتبار نامید.این مسئول درباره وضعیت ایمن سازی جاده کانال دسترسی به شهرصنعتی رشت ابراز داشت: در بحث ایمن سازی جاده کانال راه دسترسی به شهر صنعتی رشت پل ورودی در محور جاده لاکان -سراوان -شفت به اتمام رسید و دستگاه آب منطقهای برای ایجاد کانال با استفاده از ماشینآلات، کانال را باید نگهداری کند و راه و ترابری در این زمینه مسئولیتی ندارد، زیرا مالکیت آن متعلق به آب منطقهای است، ولی از نظر عاطفی اعتباراتی برای تعریض این مسیر در نظر گرفته میشود.
علیپور میزان اعتبار راه و ترابری استان را ناچیز خواند و اضافه کرد: امسال اعتبار راه و ترابری گیلان ۱۶ میلیارد تومان است و با توجه به مسئولیت راه و ترابری این مقدار اعتبار کافی نیست.وی از کاهش اعتبارات راه و ترابری استان در سال جاری خبر داد و بیان داشت: سال گذشته اعتبار راه و ترابری استان ۲۴ میلیارد تومان بود.
مدیر کل راه و ترابری گیلان مساحت این استان را ۱۴ هزار و ۴۲ کیلومتر مربع عنوان کرد و یادآور شد: این میزان حدود یک درصد خاک ایران را شامل میشود.
این مسئول ادامه داد: گیلان دارای ۱۶ شهرستان، ۴۲ شهر، ۴۳ بخش، ۱۰۹ دهستان و دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و ۱۳ نماینده مجلس دارد.
علیپور درباره شبکه راهی گیلان متذکر شد: گیلان در مسیر نوستراک قرار دارد و از داشتن منطقه آزاد تجاریصنعتی برخوردار است و نقش مهمی از نظر استراتژیک دارد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر گیلان دارای ۱۰ هزار و ۶۲۸ کیلومتر راه است، خاطرنشان کرد: این مقدار معادل ۱۱ هزار و ۷۷۳ کیلومتر راه همسنگ است.
مدیر کل راه و ترابری گیلان، راههای اصلی و فرعی و راه روستایی این استان را در مدت فعالیت دولت نهم و دهم همراه با رشد عنوان کرد و اذعان داشت: آبادیهای بالای ۲۰ خانوار گیلان قبل از سال ۸۴ تعداد ۲ هزار و دو خانوار بودند که این رقم در سال ۸۸ به ۲ هزار و ۴۷ خانوار رسیده که دو درصد رشد داشته است. به گفته وی، گیلان دارای ۱۵ راهدارخانه و ۱۴ اداره راه و ترابری و ۱۰ راهدارخانه سیار است./فارس
نظرات
بدون نظر