گزارش تصویری
آیت الله قربانی در همایش بزرگ مداحان نیروی انتظامی گیلان

اختصاصی گیلانیان : به همت نیروی انتظامی و با تلاش عقیدتی سیاسی این نیرو در آستانه ماه محرم همایش بزرگ مداحان و پیرغلامان استان با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه رشت ، استاندار ، جمعی از مدیران اجرائی ، روحانیون و ائمه جماعات در محل نیروی انتظامی برگزار شد.
از ابتکارات این همایش ضمن مداحی نماینده دو نسل مداحان – جوانان و پیر غلامان – پخش کلیپی مستند مبنی بر انحرافات عزاداری در ایام محرم پخش شد که موجب تاسف و تاثر حاضران در همایش شد .
سردار ابراهیم قائد رحمتی ، فرمانده نیروی انتظامی طی سخنانی در خصوص حفظ نظم ، شعائر مذهبی و تدابیر امنیتی لازم برای حفظ جان عزاداران به هنگام حرکت هیئت ضمن توصیه های لازم از مداحان تقاضا کرد مانع بدعت گذاری در عزاداری شوند .
سپس رئیس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی گیلان ضمن تقبیح انحرافات در عزاداری خواستار توجه ویژه مداحان به کیفیت اشعار نوحه و مراثی شدند .
آیت الله قربانی ، نماینده ولی فقیه و امام جمعه رشت به عنوان سخنران اصلی ضمن تشریح فلسفه قیام امام حسین (ع) گفت : دیدگاههای مختلفی در خصوص عزاداری امام حسین (ع) وجود دارد که مطلقا منطقی نیست و زائیده افکار معلول مخالفان اسلام است.
وی با اشاره به نفوذ افکار یهودیت و مسیحیت مثل تبلیغ گریه برای امام حسین موجب بخشودگی گناه می شود و یا علم که به شکل صلیب است ، گفت : امام حسین برای این کشته نشده که هر جانی و عاصی و منحرفی در طول سال مرتکب انواع گناهان صغیره و کبیره شود و در محرم چند قطره اشک بریزد آمرزیده شود !
وی افزود : این دقیقا همان اعتقاد یهودیت است که چون خدا دید بندگانش گناهکار شدند در رحم مریم نفوذ کرد و به صورت حضرت عیسی به دنیا آمد تا توسط قدرت طلبان و سرمایه داران یهودیت به صلیب کشیده شود تا با کشتنش گناهان بندگان بخشیده شود.
آیت الله قربانی گفت : علم و کتلی که امروزه در هیئت های عزاداری از آن استفاده می کنند همان صلیبی است که به وسیله آن حضرت عیسی را به دار آویختند .
وی خطاب به مداحان گفت : روحانیون و مداحانی که امام حسین (ع) را در خور شانش معرفی می کنند در روز قیامت جایگاه ویژه ای دارند .
نماینده ولی فقیه در گیلان گفت : در صورت مومن و مسلمان بودن و مجری فرمان الهی بودند عزاداری مخلصانه کارهای مهمی انجام می دهد و گرنه صرف اطعام و عزاداری کذائی و دو قطره اشک ریختن گناه کسی پاک نمی شود زیرا طبق وعده الهی یک ذره عمل خیر و شر در نزد خداوند مورد محاسبه قرار می گیرد.
گزارش تکمیلی
اَعُوذُ بِاللّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الْرَّجیم. بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم. اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمین. وَالصَّلوهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا اَبیالْقاسِم مُحَمَّد ؛ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ عَلی اَهْلَبَیْتِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ الْمَعْصُومینِ اَلْهُداهِ الْمَهْدِیین وَ بَعْد قالَ الحسین (ع): اِنِّی لَم أَخرُج أَشِراً وَ لابَطراً وَ لامُفسِداً وَ لاظالِماً و اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فِی امّه جدّی محمد (ص) أُرِیدُ أَن آمُر بِالمَعرُوفِ وَ أَنهی عَنِ المُنکَرِ
این جلسه جلسه بسیار با معنویت و پیامداری است و ما از نیروی انتظامی و نماینده ولی فقیه در این نیرو که این جلسه با شکوه را بوجود آوردند تشکر میکنیم. همه این برکات از جمهوری اسلامی هست که به رهبری امام و تبعیت امت پدید آمد که نیروی انتظامی دیروز حامی طاغوت بود و امروز سرباز امام حسین (ع) است.
فرصت آنقدر به من اجازه نمیدهد؛ ساعت ۹ را اعلام میکند؛ بعضی از آقایان مداحان عزیز هم از راه دور و از شهرهای مختلف استان آمدهاند. ولی در این فرصت کوتاه یک فهرستی میخواهم بگویم تفسیرش را انشاءالله در ایام عاشورا روحانیین معظم و مداحان محترم و مسئولان عزیز بیشتر توضیح خواهند داد.
حادثهای هزار و سیصد و اند سال قبل در یک منطقهای به نام کربلا صورت گرفت، هفتاد و دو نفر در برابر ۲۰ ،۳۰ هزار نفر به مقاتله و جهاد و جنگ پرداختند؛ همه این هفتاد و چند نفر شهید شدند؛ سرهایشان را روی نیزهها زدند و بعنوان تحفه و عامل پیروزی شهر به شهر گرداندند، پیش حاکم زورگو و خلافکار زمان یعنی یزید بردند و زن و بچه آنها را هم بعنوان اسیر به فجیع ترین وضع از شهر و دیار عبور دادند و سپس به مدینه، موطن اصلی شان برگرداندند.
این حادثه یک حادثه بزرگی دردنیای اسلام بود. چرا؟ برای این که حسین یک آدم معمولی نبود؛ حسین فرزند پیغمبر بود. دختر زاده پیغمبر بود و مردم محبتهای پیغمبر را نسبت به حسین در ایام حیاتش دیدهبودند و پیام پیغمبر را نسیبت به او شنیدهبودند. حسین منی و انا من حسین. از آن زمان چیزی نگذشته، زمانی رسید که این فرزند را سر بریدند؛ سرش را به نیزه کردند، اسب روی بدنش تازاندند.
کارهای غیر انسانیای که انجام دادند در دنیای آن روز و امروز تفسیرهای مختلف را باعث شد و قیامهای متعددی را در پی داشت، قیامهای علویین و فرزندان امام حسن (ع) و زیدیه و بسیاری ازقیامها، حتی انقلاب ما که نشات گرفته از این حادثه عظیم است.
تفسیرهای مختلف برای این حادثه عظیم کردهاند. بعضیها با انحرافی مثل همین برنامههای عزاداری که بعضیها انحرافی است – اشاره به کلیپ پخش شده – تفسیرها هم بعضی انحرافی است.
بعضیها گفتهاند مسئله سر حکومت بود، بنی امیه که در راس آنان یزید قرار داشت، میگفتند: ما باید حاکم باشیم و فرزندان پیغمبر، اهلبیت، میگفتند: ما محقّ و احقّ و اولی هستیم. ممثل این دو گروه یزید و حسین بودند و حسین چون آرمان پیغمبر را میخواست پیاده کند، جامعه در حال سکر اسلامی آن روز، فکر میکرد حسین اگر بیاید آزادیهایشان محدود میشود، خوش گذرانیهایشان از بین میرود و بهرهوریهایشان از زندگی مادی کم میشود. لذا نخواستند چنین حکومتی در جامعه حاکم باشد.
اما طرفداران بنیامیه همه گونه آزادیها را برای پیروان خودشان فراهم کردند و مردم هم نوعا اهل زندگی و خوشگذرانی هستند.
همین الان عده زیادی به رهبری و حزب الله و روحانیت اصیل و فرزندان راستین انقلاب اشکال میکنند، میگویند: این قدر سخت گیری نکنید، بگذارید آمریکا بیاید، بگذارید مردم راحت باشند، اهل زندگی باشند، خوش بگذرانند؛ حزبالله از بین میرود؟ برود. اسرائیل حاکم بر جامعه میشود؟ بشود. مصر با کودتای نظامی در اختیار غرب و اروپا قرار میگیرد؟ بگیرد. بیحجابی و بدحجابی و فحشا و منکر و شراب و غیره رواج پیدا میکند؟ بکند. آنها را در قبر ما نمیگذارند، ما را هم در قبر آنها نمیگذارند. بگذارید مردم راحت باشند.
دنیای اسلام با یک میلیارد و پانصد میلیون جمعیت توپ فوتبال آمریکا و اروپا و غرب شده و اسرائیل در پیروزیاش بر فلسطین و غلبهاش بر دنیای اسلام کمک میکنند. مسلمانها، عربستان صعودی، قطر، ترکیه و غیره هم همین طور.
گفتند دو مدعی رهبری جامعه بر سر ریاست با هم تنازع کردند، لشکر حق کم بود و لشکر باطل قوی. فرزند پیغمبر و همراهانشان شهید کردند و پیروزی از آن بنی امیه شد. این دیگر برای امام حسین گریه ندارد؛ چرا گریه کنیم؟ الان بعضیها این طرز تفکر را ارائه میدهند.
میگویند شیعیان و ایرانیان چرا مردم را دعوت به گریه برای امام حسین میکنند؟ خوب دو تا حاکم میخواستند هر کدام خود پیروز بشوند، پیروزی از آن یزید شد، حالا امام حسین هم بر سر ریاست کشتهشد؛ نباید برای امام حسین هم گریه کرد.
بعضی از روشنفکران الان این حرف را میزنند و در نوشتههایشان این مطالب را القا میکنند. چنانکه خواهیم گفت در کلمات امام حسین (ع) این طرز تفکر محکوم است. حسین برای ریاست حرکت نکرد. اِنِّی لَم أَخرُج أَشِراً وَ لابَطراً وَ لامُفسِداً وَ لاظالِماً و اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فِی امّه جدّی محمد (ص). من برای خوشگذرانی حرکت نکردم، برای تفریح و ریاست حرکت نکردم، برای اصلاح امت جدم قیام کردم، امر به معروف و نهی ازمنکر کنم.
تفسیر دوم آن هم انحرافی است. همه غرق کناهیم یک حسین داریم. گناه زیاد کردیم، معصیت زیاد کردیم، برای نجات از این گناهانی که کردهایم خداوند راهی برای ما گذاشته و آن هم گریه کردن برای مظلومی به نام امام حسین (ع) است. اَنَا قتیل العَبَره . من کشته اشکهای شما هستم. من بکا او ابکا او تباکا وجبت له الجنه. واقعا امام حسین (ع) زن و بچهاش را در کربلا آورد، یارانش را به شهادت داد که یک عده عیاشها، گنهکاران بیشخصیت و بی هویت بیایند یک قطره اشک برای امام حسین (ع) بریزند و همه گناهانشان آمرزیدهشود؟! مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْرًا یَرَهُ کجا رفت؟! مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ کجا رفت؟!
این طرز تفکر از مسیحیت به مسلمانها منتقل شد. در آیین مسیحیت است که خدا دید مردم به خاطر گناه آدم معصیت کار شدند و گفتند ناخلف باشیم اگر ما راه پدر را ادامه ندهیم. آدم شجره منهیه را خورد و ما هم مثل او گرفتار هستیم.
خدا برای آن که مردم را از گناه نجات بدهد خود در رحم مریم قرار گرفت، تجسم پیدا کرد – عیسی را خدا میدانند – خدا آمد در رحم مریم قرار گرفت، به شکل آدم جلوه کرد تا پولداران و ریاست طلبان یهود او را به صلیب بکشند و او روی دار جان بدهد، گناهان مسیحیان و پیروان عیسی را از بین ببرد.
در نوشته های مسیحیان این مطلب کاملا دیده میشود و من در کتاب “نقش دین در زندگی فردی و اجتماعی انسانها” کاملا این مطلب را از کتابهای خودشان نقل کردم.
علمهای ما هم شبیه صلیبهای مسیحیت است. آنها هم یک چنین عزاداری را برای حضرت عیسی (ع) دارند با همین علمهای صلیب گونه.
خدا بیامرزد دکتر شریعتی را؛ در یکی ازکتابهایش این بحث را باز کرد و در جلسات مسیحیت و عزاداریهای سنتشان الان همین مسائل مطرح است. این طرز تفکر یک قسمتش مربوط به علاقه مردم به امام حسین (ع) است، یک قسمتش از آن ور آب، از مسیحیت آمده در اینجا و یک قسمتش هم جهالتها و نادانیها و ناآگاهیها، تحریفها در جامعه اسلامی اینها را رواج داد که نمونهاش را در این فیلمی که نشان دادهاند و ما امشب دیدهایم کاملا روشن شد.
من روانیم! مغزم خط خطی است، اما روانی امام حسین هستم! امام حسین آمد شما را روانی بکند؟!! مغزتان را خط خطی بکند؟ یا آمده شما را انسان ظلم ستیز مقاوم کند.
پیامبران برای چه آمدند؟ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ –حدید/۲۵ – اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى – مائده/۸ – برای جلوگیری از تجاوز و تعدی و اعمال قانون و مقدرات الهی؛ برای جلوگیری از خودکامگیها و بوالهوسیها و ظلمها و معاصی و گناه. أَلَا وَ إِنَّ الدَّعِیَّ ابْنَ الدَّعِیِّ قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ بَیْنَ السَّلَّهِ وَ الذِّلَّهِ وَ هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّهُ یَأْبَى اللَّهُ ذَلِکَ لَنَا وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ حُجُورٌ طَابَتْ وَ طَهُرَتْ مِن اَنْ تُؤثَرَ طاعَهَ اللّئامِ عَلى مصارع الکرام.
تفسیر سوم این است انسان نباید ذلت بپذیرد. انسان نباید تماشاگر ظلم ظالمان باشد. انسان نباید ظالم به دیگران باشد. اسلام با مظلوم ماندن هم مخالف است که مقام معظم رهبری آیت الله العظمی، امام خامنهای – حفظه الله – همیشه این فراز از سخنانشان در تلویزیون ارائه میشود. لاتُظلِمُون و لاتَظلِمُون. ممکن است من ظلم نکنم اما اگر ظلم جامعه را تحمل بکنم در ظلم با او شریکم. و لذا باید انسان مسلمان امر به معروف و نهی از منکر کند که دهه عاشورا دهه امر به معروف و نهی از منکر است.
بسیاری به ما میگوید شما چه کار دارید به حزب الله لبنان؟ چه کار دارید به سوریه؟ چه کار دارید به عراق؟ جه کار دارید به فلسطین مظلوم؟ ما سیب زمینی نیستیم که رگ نداشتهباشیم. من سمع رجل ینادی یاللمسلمین و لم یجبه فلیس من المسلم’. اگر انسان مسلمانی صدای مظلومی را بشنود و به حمایت او بر نخیزد مسلمان نیست. حسین میخواهد جانشین محمد و علی باشد.
نمیشود مسلمان بماند مسلمان دیگر زیر ستم اسرائیل و مستکبران جهان استخوانش خرد شود، بگوید به من چه مربوط است.
ما سیزده آبان شور عظیم ملی را به عنوان مبارزه با استکبار ادامه میدهیم و راهپیماییها شرکت میکنیم و اعلام انزجار از دشمنان اسلام میکنیم وگرنه مسلمان نیستیم. مسلمان هم جاذبه باید داشتهباشد، هم دافعه. فقط برای زندگی خور و خواب و خوشی خودمان نبایدتلاش بکنیم، باید برای دیگران هم.
فلذا امام حسین در یک مقطعی قرار گرفت دید اکثریت مردم در فکر زندگی هستند. فکر کرد اگر بماند تماشگر صحنه باشد رسالت نبوی و علوی را انجام ندادهاست. روی این جهت وظیفه خودش دانست که قیام کند و از روز اول میدانست شهید میشود؛ میدانست این سفر سفری است که خود و یارانش قطعه قطعه میشوند اما خواست یک درس به دنیا بدهد.
مردم دنیا! همهتان باید مواظب جوامع خودتان باشید. اگر آبرویی دارید، عزتی دارید، مکانتی دارید برای حفظ حق و عدالت و آزادی باید از جانتان بگذرید.
ابی عبدالله در روز عاشورا شعری را قرائت میکرد. این شعر مال ابیعبدالله نیست، شاعرش دیگری است اما ابی عبدالله این را زمزمه میکرد. ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی فیا سیوف خذینی . اگر دین پیغمبر اسلام جز به شهادت من و هفتاد و دو تن از یاران من باقی نمیماند پس شمشیرها بیایید جان مرا بگیرید.
جان در راه خدا و اعلای کلمه حق ارزش ندارد. ابی عبدالله از روزی که حرکت میکرد این فلسفه را میدانست و در مکه سخنرانی کرد. حاجیان برای عرفه میرفتند امام حسین (ع) از مکه به سوی عراق حرکت کرد.
«خُطَّالْمَوْتُ عَلی وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقِلادَهِ عَلی جیدِ الفَتاهِ وَ ما أَوْلَهَنی إِلی أَسْلافی إِشْتِیاقَ یَعْقُوبَ إِلی یُوسُفَ». مرگ برای انسانهای آزاده مانند گردنبند برای دخترکان زیباست. چقدر مشتاقم پیامبر را ببینم! چقدر مشتاقم علی را ببینم، برادرم را ببینم!
امام حسین میدانست این سفر سفر شهادت است. با علم به شهادت حرکت کرد. چون همه چیز برای سلامتی انسان و بودن انسان است اما انسان وجودش برای حکم خدا و قانون خدا و دستور خدا است. اگر امر دایر بشود حکم خدا و دستورش زیر پا بماند هزاران جان مانند حسین و ما و شما فدای اسلام.
مگر ما در انقلاب و هشت سال دفاع مقدس دویست و چهل هزار شهید ندادیم. اینهمه شهدا را برای چی دادیم؟ برای اسلام. برای بیداری اسلام. آگاهی مسلمانان. قیام ملتهای مظلوم علیه استکبار. هیچ وقت آمریکا و غرب مثل الان ذلیل بود؟! این انقلاب ما این اثر را بخشید. قدر این انقلاب را باید بدانیم.
بعضیها فقط به ۲۴۰ هزار شهید نگاه نکنند. دستاورد انقلاب و این جهاد را ببینند. تنها شهادت امام حسین (ع) را نگاه نکنند، دستاوردش را ببینند.
گاندی میگوید: میدانید من مبارزه با بریتانیای کبیبر را از که آموختم؟ از حسین، فرزند پیغمبر آموختم. او با یک عده معدود در برابر قدرت مطلقه زمانش ایستاد و توانست اسلام را از زیر یوق یک عده ستمگر و ظالم نجات بدهد.
این روزها یک فیلمی را من در تلویزیون دیدم که به مناسبت عاشورای ابیعبدالله الحسین پخش میشد. یک دانشمندی اهل آلمان شرقی مصاحبهای کرد و در مصاحبهاش گفت: من کمونیست بودم با یک زن آفریقایی مسلمان ازدواج کردم و او به امام حسین و انقلابش عقیده داشت. کتابی راجع به فلسفه شهادت ابی عبدالله الحسین در اختیارم گذاشت و من آن کتاب را خواندم، دیدم انسانهایی مثل حسین (ع) روی کره زمین بوده و هستند که برای نجات انسانها و اعلای کلمه آزادی و عدل از همه چیزشان گذشتند.
أَلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ بَیْنَ السِّلَّهِ وَ الذِّلَّهِ وَ هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّهُ. فرومایه، پسر فرومایه مرا مخیر کرد یا تسلیم بشوم و یا کشته بشوم! من ذلت نمیپذیرم .
دیدم در این جهان افرادی هستند منطقشان هیهات من الذله هست و حاضرند در راه خدا کشته بشوند اما ذلت نپذیرند.
حزب الله لبنان چند هزار نفر است؟ مکتب حسین در آنها این روح را دمید که در برابر اسرائیل، بزرگترین قدرت نظامی منطقه بایستد و ایستاد و توانست اسرائیل را ذلیل کند و ایران توانست در برابر امریکا و غرب بایستد و جمهوری اسلامی ایران را سی و چهار سال سر پا نگه دارد.
پس امام حسین تنها برای گریه ما و یا بخشش ما، شفاعت ما شهید نشدهاست. درست است اگر ما عارف به حقش باشیم؛ به وظایفمان عمل کنیم، نقطه ضعفهایی داشتهباشیم امام حسین (ع) دست ما را میگیرد؛ شکی نیست اما برای این کشته نشد.
امام حسین (ع) یک درس به انسانهای آزاده جهان داد.إِنْ لَمْیَکُنْ لَکُمْ دینٌ وَ کُنْتُمْ لاتَخافُونَ الْمَعادَ فَکُونُوا أَحْرارًا فِی دُنیاکُم. اگر دین ندارید، اگر به معاد عقیده ندارید، اما در دنیا آزاده باشید. آزادی را با شهادت و با ایستادگی میشود بدست آورد وگرنه دشمنان آزادی را به ما نمیدهند.
ابی عبدالله الجسین در برابر آن همه دشمن هیهات من الذله فرمود و این درس را به ما داد. حالا ما در برابر آن همه آرمان بلند ابیعبدالله بیاییم به عنوان عزاداری امام حسین (ع) این شعرهای بیمحتوی را بخوانیم!؟ بیاییم این سر و روی الواتها از پسران و دختران را در عزاداری ابا عبدالله ببینیم؛ با این موسیقیهای وجدآور که آدم را به رقص میآورد؟! ما عزاداری امام حسین (ع) را به این گونه برگزار کنیم؟
مداحان! روحانیان! مومنان! مسئولان! سپاه! بسیج! اطلاعات! نیروی امنیتی! مدیران مسئول کشور! مسئولان جامعه! امام حسین (ع) برای دین پیغمبر شهید شد، نباید بگذاریم قمه زنیها بشود.
من در یک خبرگزاری خارجی دیدم: یک مردی قمه به سر بچهاش میزد؛ گفت: ببنید این شیعیان حتی به بچههای کوچکشان هم رحم نمیکنند. قمه به سر بچههای کوچکشان میزنند. بابا! این در دنیا برای ما آبرو نمیگذارد. تو خیال میکنی امام حسین (ع) این را از تو میخواهد؟
خوب؛ لباس سیاه پوشیدی، مانعی ندارد و لباس ماتم به او پوشاندی و حرکت دادی روز علی اصغر (ع) مانع ندارد. اما چنین کارهایی نکنید که دشمنان برای ما بخندند! ضد تبلیغ است. ما نباید کار ضد تبلیغ بکنیم. قمه بر سر خودمان بزنیم.
آقای استاندار یک ماجرایی را از سال ۱۳۵۶ یاد آورد. در لاهیجان دستهای حرکت داده بودند، سر چهارراه بنده ایستادم یک سخنرانی کردم. گفتم: مسلمانها! پیروان ابی عبدالله! به جای این که این قمه را به سر خودتان بزنید، خونتان را بریزید، قمه را تیز و آماده کنید تا به قلب دشمن بزنید، نه به سر خودتان بزنید.
آن روز این حرفها برای جرم بود. اجازه این نوع صحبت را به ما نمیدادند. ما را ممنوع الکلام میکردند. ولی امروز خدا را شکر میکنیم نیروی انتظامی که دیروز جلوی ما را میگرفت امروز اولین جلسه عزاداری امام حسین (ع) را با این شکوه و با این معرفت برقرار کرد.
من پیشنهاد میکنم این برنامه این جا و این برنامههایی که بعضیها به نام اسلام در ایام محرم انجام میدهند با تلطیف از صدا و سیما پخش کنند، بگذارید مردم اینها را ببینند و بفهمند. فرمایشات مراجع تقلید را بشنوند؛ فرمایشات رهبر را بشنوند؛ کلمات امام حسین (ع) را بشنوند؛ عزاداری واقعی را که در بعضی جاها برگزار میشود ببینند و بفهمند این ها وَ إِنَّ الشَّیاطِینَ لَیُوحُونَ إِلی أَوْلِیائِهِمْ.
مداحان عزیز! شما مسئولیت عظیم دارید. بعضی جاها شما میروید که ما نمیتوانیم بیاییم؛ شما پیام رسانان ابیعبدالله الحسین بایدباشید. همانجا هدف ابی عبدالله را برای مردم عنوان کنید. با بدعتها مبارزه کنید. با تحریفها مبارزه کنید. فکر نکنید اگر مخالفت بکنید شما رادعوت نمیکنند. مگر کارهای ما فقط برای دنیا و پول است ؟ ما برای دلخوشی پیغمبر و ائمه و امام حسین علیهما السلام این وظیفه را انجام میدهیم.
مداحی، سینه زنی، دسته، روضه خوانی، سخنرانی همه اینها عبادت است. در عبادت قصد قربت شرط است. باید با قصد قربت اینها را انجام دهیم وگرنه خسره الدنیا و الآخره .
دو دوست هم قلم داشتم: یکی حجت الاسلام والمسلمین آشیخ رضا گلسرخی کاشانی و یکی حجت الاسلام و المسلمین استاد علی حجتی کرمانی. در مکتب اسلام اینها هر دو قلم میزدند و از دوستان ما بودند. خدا هر دو را رحمت کند، رفتند.
گلسرخی از دنیا رفت حجتی گفت: بعد از رحلت شبی او را خواب دیدم و ازش پرسیدم وضع و حالت چطور است؟ گفت: الحمدالله، حالم خوب است. گفتم: چه برای تو بدرد خورد؟ علم تو، کتاب تو، نوشتههای تو، تبلیغات تو، سخنرانیهای تو، چه؟ گفت: اینها بدرد من نخورد. چه چیز به درد تو خورد؟ گفت: امام حسین (ع) آمد سفارش مرا به فرشتههای نکیر و منکر داد و گفت: این روضه خوان ما ست، مداح ماست،ارادتمند ماست!!
مداحان! امام حسین باید عمل ما را ببپذیرد و این در صورتی است که ما حسینی رفتار کنیم نه مداحیهای رقاصی. من رقاصم، رقاصم! تو غلط میکنی که رقاصی. رقاص که مداح امام حسین (ع) نیست. عیب نیست؟!
گفت: از خواب که بیدار شدم خدمت مرحوم فلسفی، سلطان المتکلمین رفتم و ماجرای خوابم را برایش گفتم. گفت: یک روضه هفتگی را در خانه ات بگذار، مجلس اولت را هم من شرکت میکنم و به ۱۵۰ نفر هم غذا بده، پولش را هم من میدهم چرا که روضه امام حسین (ع) و احیای عزای ابی عبدالله وسیله نجات همه ما است. گفت این کار را کردم و اقای فلسفی آمد سخنرانی کرد و ما را توصیه کرد به حفظ مداحی و روضه خوانی ابا عبدالله الحسین (ع).
محرم پاورچین پاورچین دارد میآید. مسجدها باید پر رونق باشد. گویندگان برای رضای خدا بروند سخنرانی کنند و مردم را با فلسفه شهادت ابی عبدالله آشنا کنند و کسانی که هیئت راه میاندازندوظیفه شرعی انان را به آنان بگویند. مداحان محترم هم همین کار را کنند و نیروی انتظامی و نیروهای نظام جمهوری اسلامی باید جلوی کارهای خلاف را هم بگیرند.
درست است که همه ما غرق گناهیم یک حسین داریم اما به شرطها و شروطها؛ معرفت و فلسفه شهادت ابی عبدالله و قیام آن حضرت و اثری که به این انقلاب بخشید آگاه باشیم.
الان در دنیا کدام کشور در برابر استعمار ایستادهاست؟ عربستان، قطر، اردن، ترکیه، مصر؟ کدامیک؟ آنجایی که روح حسینی در آن جا اثر گذاشته و دمیده و دلها را عاشق کرده در راسش جمهوری اسلامی و در عراق و جاهای دیگر است. امیدوارم همه ما بتوانیم از این فرصت محرم بهره درست ببریم.
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْمِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُیا مَولا یا اَباعَبْدِاللَّهِ الحسین.
والسلام
اخبار مرتبط
- تخریب رجال مذهبی فرهنگی به چه قیمتی ؟!
- مراسم اربعین ارتحال مرحوم آیت الله هاشمی در رشت برگزار شد + تصاویر
- دنیای استکبار مانند ابوجهل با اسلام مقابله میکند / رفتار گروههای تکفیری برگرفته از اسلام نیست
- دیدار سفیر ایران در اوکراین با نماینده ولی فقیه در گیلان + تصاویر
- حضور آیتالله قربانی در مراسم گرامیداشت ۸ دی گیلان
- حماسه ۸ دی روز سبقت مردم گیلان در مخالفت با فتنهگران است
نظرات
بدون نظر