کوچکینژاد ارم ساداتی مطرح کرد:
تغییر نظام آموزشی از کانال مجلس کارشناسی تر بود

گیلانیان : بحث تغییر ساختار آموزشی و اجرای طرح ۳-۳-۶ این روزها به یکی از دغدغههای وزارت آموزش و پرورش در بخشهای مختلف تبدیل شده که این تغییر ساختار در گام نخست قرار است از مهرماه امسال با اضافه شدن یک پایه به مقطع ابتدایی، شکل اجرایی به خود بگیرد، بسیاری از کارشناسان آموزش و پرورش اجرای این طرح را شتابزده عنوان میکنند.
از زمان تشکیل کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش با اعضای این کمیسیون بارها و بارها به برگزاری نشستهای مشترکی اقدام کردهاند و درباره مسائل مرتبط با این دستگاه تأثیرگذار، بحث و تبادل نظرهای بسیاری انجام شد. به همین منظور و همچنین درباره تغییر در نظام آموزشی با جبار کوچکینژاد ارمساداتی نماینده مردم رشت در مجلس نهم و رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفتوگویی انجام دادهایم که به شرح زیر است:
نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره بحث تغییر ساختار نظام آموزشی و روند فعلی آن چیست؟
بحث تغییر ساختار نظام آموزشی و استقرار نظام ۳-۳-۶ از موضوعاتی است که در جلسه کمیته آموزش و پرورش مجلس مورد بررسی قرار گرفته و میگیرد تا نمایندگان مغایرتهای این نظام را با سند تحول بنیادین مورد مطالعه و تحقیق قرار دهند. نظام ۳-۳-۶ با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تطبیق ندارد و هرگونه اقدام شتابزدهای، به نظام آموزشی کشور آسیب وارد میکند و هر تصمیمی خارج از این چارچوب، منجر به ایجاد هزینه برای نظام در بخش تعلیم و تربیت میشود.
آیا ساختار ۳ـ۳ـ۶ با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تطبیق دارد؟
خیر، تغییرات در آموزش و پرورش باید بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، انجام شود و باید در نوع تغییراتی که در ساختار آموزش و پرورش ایجاد میشود، بازنگری صورت گیرد تا این وزارتخانه ساختار خود را با سند تحول بنیادین تطبیق دهد.
آموزش و پرورش نباید برای اعمال تغییرات در نظام آموزشی شتاب زده عمل کند و بارها برای همین اقدامات شتاب زده به وزیر آموزش و پرورش تذکر دادهایم؛ زیرا آموزش و پرورش نهاد و دستگاه اجرایی بسیار مهمی است و هرگونه اشتباه و تصمیم غیر منطقی در این وزارتخانه خسارت سنگین مالی و نیروی انسانی به دنبال خواهد داشت.
آیا در اجرای تغییر در نظام آموزشی، ضوابط اجرا شده است؟
تغییر نظام آموزشی، مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی است و بهتر بود که این مساله روند عادی خود را طی میکرد و در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تصویب میرسید. آقای حمیدرضا حاجی بابایی که تجربه نمایندگی دارد باید از کانال مجلس تغییر نظام آموزشی را پیگیری میکرد زیرا شورایعالی انقلاب فرهنگی بیشتر سیاستگذاری فرهنگی در بعضی از قوانین خاص است.
برای برطرف شدن این نگرانیها چه باید کرد؟
ما مدام به آموزش و پرورش توصیه میکنیم که شتابزده عمل نکند و قدری با آرامش این طرح را اجرا کند. تحولات آموزش و پرورش کل جامعه را تحتتأثیر قرار میدهد. ما بیش از ۱۲ میلیون دانشآموز در کشور داریم که حدود ۱۸ میلیون خانواده با این مسائل درگیر خواهند شد. در تحولات آموزش و پرورش باید سنجیده عمل شود و اگر آسیبی از این ناحیه به کل جامعه وارد شود؛ خطرات سنگینی برای نظام در بخش تعلیم و تربیت را در پی دارد.
تغییر در نظام آموزشی آیا تغییر محتوایی را هم به دنبال دارد؟
ما اشکالات اساسی را در بخشهای مختلف مانند محتوایی، فیزیکی و آموزش معلمان وارد میدانیم که معتقدیم باید فضایی طراحی شود تا همه این مسائل در آن دیده شود. مهمترین مشکل این است که متأسفانه آموزش و پرورش نظرات مجلس را هرگز به حساب نیاورده و به شکلی از شورایعالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن برعهده رئیسجمهور است، مجوز گرفته و براساس آن اقدام میکند و مجلس هم به آن مسائل ورود پیدا نکرد. معتقدم اگر این طرح به مجلس آورده میشد؛ بهتر و پختهتر به مرحله اجرا میرسید و مشکلات کنونی وجود نداشت.
مجلس بر طرح چگونه نظارت دارد؟
ما بهطور دقیق بر تحولات آموزش و پرورش نظارت داریم و هر جا نیاز باشد، حتما ورود پیدا میکنیم و از ابزارهای لازم استفاده خواهیم کرد. یقینا در مجلس منافع مردم بر هر چیزی دیگرارجحیت دارد و اگر احساس کنیم ضربهای به سیستم آموزشی کشور وارد میشود؛ بهشدت با آن مقابله کرده و تصمیم مقتضی و لازم را میگیریم.
تعطیلی پنجشنبههای مدارس یکی از نمادهای تحول بنیادین به شمار میرود، اعضای کمیسیون چه نتیجه گیری از اجرای این طرح داشتهاند؟
سرعت تحولات آموزش و پرورش به حدی است که مشکلات زیادی بهوجود آورده و یکی از آنها تعطیلی روزهای پنجشنبه است. مطعئنا همه امور مرحله به مرحله در مجلس پیگیری میشود و ملاک عمل، تنها سند تحول بنیادین است. در این سند تاکید شده تمامی فعالیتهای آموزشی در طول هفته یعنی از شنبه تا پنجشنبه و عملکرد آموزش و پرورش باید با این سند همسو باشد.
میتوانید مقداری از دستور کارهای کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را تشریح کنید؟
ساماندهی نیروی انسانی، اخراج مربیان پیشدبستانی و مربیان بهداشت و آموزشکدهها از آموزش و پرورش از اولویتهای نمایندگان مجلس است که طی هفتههای اخیر مقابل مجلس تجمع کردهاند و همچنان خواستار رسیدگی به وضعیت کاری خود هستند.
توافقنامهای پنج مادهای نیز در اینباره با مسئولان وزارت آموزش و پرورش منعقد شد که براساس آن تکلیف این گروه از نیروهای آموزش و پرورش مشخص میشد و شیوه عمل آموزش و پرورش برای رفع مشکل آنها نیز تعیین شده بود ولی بحث بهدلیل اعتراض مسئولان این وزارتخانه به برخی بندها، نیمه تمام ماند و در جلسات آتی مجلس بررسی می شود.
نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره این نیروها چیست؟
بهنظر برخی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اخراج نیروهای آموزش و پرورش اعم از مربیان پیشدبستانی و بهداشت، تخلف وزارت آموزش و پرورش است و باید این نیروها در آموزش و پرورش جذب شوند./
نظرات
بدون نظر