حضرت آيت الله قرباني :
نوروز ، عیدی است که از نظر اسلام تأیید شدهاست

حضرت آیت الله قربانی در خطبههای نماز جمعه این هفته رشت با طرح سنتهای حسنه و سیئه و مقبولیت سنتهای حسنه در اسلام گفت :
هر قوم و ملتی دارای عادات و رسومی هستند که بعضی از آنها صحیح و سنت حسنه و بعضی از آنها ناصحیح و سنت سیئه هستند . اسلام آن سنت هایی که بوی شرک و کفر ، خلاف نزاکت اخلاقی میدهد طرد و رسمهای موجود در امتها را که اخلاقی ، انسانی، اجتماعی و نشاط آفرین و معنی دار هستند تأیید میکند کما اینکه در زمان ظهور اسلام از این نوع سنت های حسنه و سیئه داشتیم و اسلام سنت های حسنه را تأیید و سنتهای سیئه را رد کرده است .
وی با اشاره به سنت « حلف الفضول » که مدافع مظلومان بی دفاع و بی حامی بودهاست و همچنین پنج سنت حسنه عبد المطلب مثل : “۱ – حرمت ازدواج همسران پدر. ۲ – آب زمزم وقف حاجیان بود تا حجاج دچار کمآبی نباشند . ۳ – اگر کسی گنجی پیدا میکرد خمس آن را در زمان جاهلیت میداد . ۴ – طواف خانه خدا ۷ شوط است . ۵ – اگر کسی مرتکب قتل عمد بشود باید ۱۰۰ شتر دیه بدهد: . همه اینها را اسلام قبول کرده است .
وی همچنین با تأیید سنت درختکاری – احسان و نیکوکاری – روز پدر و مادر به عید نوروز اشاره کرد و گفت : در آستانه حلول عید نوروز قرار داریم ؛ همه مردم از عالی و دانی خود را برای این عید ملی که مورد تأیید شرع قرار گرفتهاست آماده میکنند .
حضرت آیت الله قربانی گفت : عید نوروز یکی از سنتهای حسنه هست . برای اینکه مردم در این روز به دید و بازدید یکدیگر میروند ، هدیه برای یکدیگر میبرند ، صله رحم میکنند ، عقدهها و دشمنی هائی که از همدیگر دارند در این روز فراموش میکنند و به دیده بوسی هم میروند ، لباسهای تمیز میپوشند ، خانهها را تمیز میکنند ، زندگی را با نشاط و پر رونق میکنند ، به دیدن قبور درگذشتگان خود میروند ، برای آنان فاتحه میخوانند ، به دست بوسی علما و بزرگان و عالمان ربانی و بزرگان و انسانهای وارسته میروند و بالاخره شور و نشاط همگانی در جامعه پدید میآید . اسلام بهمین خاطر عید را مقدس دانسته است .
وی افزود : و لذا امیر (ع) در نامهای که برای مالک نوشته است : سنتهای شایستهای که در مردم بود و هست و مردم به آن عمل کرده و میکنند آنها را از بین نبر . این سنت سبب ائتلاف مردم میشود . رعیت با او – سنت حسنه – با نشاط میشود .
وی گفت : عید نوروز هم یک سنت صالحهای هست و اسلام نباید آن را از بین ببرد . اسلام برای وصل کردن و صله رحم و تمیزی و محبت و نشاط آمده طبعا اسلام این را از بین نمیبرد . سراسر کشور یک وحدت و یک حرکت همگانی به سوی پیوند دوستی و فامیلی و محبت هست ، نباید یک چنین پیوندی را شکست . عید که میآید خستگی یک سال من و شما رفع میشود . مردم در عید به مسافرتها و بازدیدها میروند و مهر و محبت ها و نشاط تازه پیدا میکنند.
وی افزود : این روزها فتوای تازهای از طالبان شنیدهام که گفته نوروز بدعت است ؛ بنابراین باید این روزها منتظر انفجارهای تازهای باشیم . این افراد فاقد عقل و دین از اسلام بی اطلاع هستند در حالیکه اسلام عید نوروز را محترم میداند ، این افراد قدرت تجزیه و تحلیل مسایل را ندارند اما اسلام بر اساس مصالح امت سنتهائی مثل ماههای حرام و حلف الفضول و امثال اینها را مقدس میشمرد .
نماینده مقام معظم رهبری در گیلان گفت : توصیه میکنم به طلاب صفحه ۴۰ جلد پنجم جواهر مرحو صاحب جواهر را مطالعه کنند . در اینجا دو نوع روایت نقل میکند ، اکثر روایات مسند و صحیح هم هست ، میگوید : عید نوروز ، عیدی است از نظر اسلام تأیید شدهاست .
وی افزود : صاحب جواهر میگوید بعد از نماز ظهر و عصر چهار رکعت نماز دو رکعت ، دو رکعتی بخوانید . در رکعت اول بعد از حمد ، ده مرتبه انا انزلنا بخوانید و در رکعت دوم بعد از حمد ، ده مرتبه قل یا ایها الکافرون بخوانید و در دو رکعت دوم ، در رکعت اول پس از حمد ، ده مرتبه قل هو الله بخوانید و در رکعت دوم بعد از حمد ، معوذتین را بخوانید . یعنی هر دو ، قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق ، هر دو را بخوانید .
وی ادامه داد : مرحوم صاحب جواهر میفرماید روز عید غسل هم دارد ، این نماز را هم دارد ، دعاهائی هم دارد . یعنی عید یک چیز مشروعی هست و اینجور نیست که فقط از گذشتگان رسیده باشد و اسلام آن را تأیید نکردهباشد . تازه در روایات ما دارد : بهترین لباس را بپوشید ، بهترین عطرها را استعمال بکنید . این روایات مورد تأیید است . مرحوم صاحب جواهر ، مرحوم شیخ ، مرحوم ابن فهد ، مرحوم شهرستانی و بسیاری از مراجع بر اساس این روایات فتوا دادهاند و دعائی هم دارد کمثل دعائی که ما در زمان تحویل سال نو میخوانیم : یا مقلب القلوب والابصار ، یا مدبر اللیل والنهار ، یا محول الحول والاحوال ، حول حالنا الی احسن الحال . خدائی که دگرگونی دلها و چشمها با دست توست ، چرخ فلک را تو میگردانی ، دگرگونی های آفرینش دست توست ، حال ما را دگرگون بفرما .
وی افزود : نباشد بنده با حلول سال نو و ورود به سال دیگر ، سال نودش مثل سال ۸۹ باشد . اگر چنین باشد مغبون است . این دعا فقط لغ لغه زبان نباشد بلکه تعهد ما در نزد خدا باشد .
اخبار مرتبط
- تخریب رجال مذهبی فرهنگی به چه قیمتی ؟!
- مراسم اربعین ارتحال مرحوم آیت الله هاشمی در رشت برگزار شد + تصاویر
- دنیای استکبار مانند ابوجهل با اسلام مقابله میکند / رفتار گروههای تکفیری برگرفته از اسلام نیست
- دیدار سفیر ایران در اوکراین با نماینده ولی فقیه در گیلان + تصاویر
- حضور آیتالله قربانی در مراسم گرامیداشت ۸ دی گیلان
- حماسه ۸ دی روز سبقت مردم گیلان در مخالفت با فتنهگران است
نظرات
بدون نظر