Thursday، 28 March 2024 | پنجشنبه، 09 فروردین 1403
1 2

گیلانیان | رییس سازمان چای کشور گفت: از ابتدای فصل برداشت چای تاکنون حدود ۵۲ هزار و ۶۷۳ تن برگ سبز چای خریداری شده است که نسبت به سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است.

حبیب جهانساز روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه خرید تضمینی برگ سبز چای از اول اردیبهشت ماه آغاز شده است، افزود: تاکنون ۵۲ هزار و ۶۷۳ تن برگ سبز چای به ارزش بیش از ۷۲۱ میلیارد تومان از چایکاران توسط ۱۷۱ کارخانه فعال خریداری شده که از این مقدار ۸۸ درصد معادل ۴۶ هزار و ۶۰۲ تن برگ سبز درجه یک و ۱۲ درصد معادل ۶ هزار و ۷۱ تن برگ سبز درجه ۲ است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۱۵ میلیارد تومان معادل ۳۰ درصد از مطالبات چایکاران در خرید تضمینی محصول شان در سال جاری پرداخته شده است، اظهار کرد: برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و برگ چای درجه دو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، تصریح کرد: تا کنون درمجموع میزان ۱۱ هزار و ۸۵۲ تن چای خشک استحصال شده است.

استان های گیلان و مازندران، ۵۵ هزار چایکار دارد. باغهای چای در استان های گیلان و مازندران ۲۶ هزار هکتار است که میزان زیرکشت هر سال متفاوت است.

۹۰ درصد باغهای چای در استان گیلان و ۱۰ درصد در استان مازندران قرار دارد.

شهرستان لاهیجان به عنوان پایتخت چای ایران با جمعیت ۱۶۷ هزار نفری در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و سازمان چای و پژوهشکده چای کشور در این شهرستان قرار گرفته است.

 

 
 

منبع: ایرنا
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان