Friday، 29 March 2024 | جمعه، 10 فروردین 1403
1 2

گیلانیان : استاندار گیلان گفت: آب سد سفیدرود امروز برای ۱۱۰ هزار هکتار در بخش‌های فومنات، امامزاده هاشم(ع)، سراوان و سنگر رهاسازی شد.

اسدالله عباسی در حاشیه رهاسازی آب سد سفیدرود و آب‌گذاری کانال‌های آبیاری کشاورزی گیلان اظهار داشت: آب سد امروز برای 110 هزار هکتار در بخش‌های فومنات، امامزاده هاشم(ع)، سراوان و سنگر رهاسازی شد.

استاندار گیلان با اشاره به تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی در استانداری با توجه به محدودیت‌های منابع آبی تصریح کرد: اقدامات و تلاش‌های لازم برای رفع مشکلات منابع آبی انجام خواهد شد تا دغدغه کشاورزان برای تامین آب برطرف شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان خاطرنشان کرد: نگرانی‌هایی برای مناطق امامزاده هاشم(ع)، سراوان و سنگر وجود داشت که امروز همزمان با سایر مناطق، برای نواحی مذکور نیز فرایند آب‌گذاری انجام شد.

استاندار یادآور شد: کشاورزان عزیز اگر سوال یا مشکلاتی در زمینه تامین آب زراعی و مزارع داشتند، مسائل را از طریق دهیاران و بخشداران با فرمانداران به‌عنوان اعضای قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی استان انتقال دهند تا برای حل آن تلاش شود.

به گزارش تسنیم، طبق اطلاعیه شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان گیلان، آب سد سفیدرود رهاسازی و آبگذاری کانال‌های آبیاری با حضور استاندار در کانال‌های تونل آب‌بر فومنات، گله‌رود (برای بخش سنگر) و کانال راست سد سنگر (برای مناطق شرقی گیلان) انجام شد و از روز جمعه 22 اردیبهشت در کانال چپ سد سنگر (برای مناطق مرکزی گیلان شامل شهرستان‌های رشت و خمام) انجام می‌شود.

مرحله اول آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود جهت نشاء برنج به مدت 2 هفته به‌صورت پیوسته است و پس از آن نوبت‌بندی آب به‌صورت هشت روز وصل و 4 روز قطع، ادامه می‌یابد.

همچین از مردم، مسافران و پیمانکاران فعال در بستر رودخانه سفیدرود خواسته شده که جهت جلوگیری از بروز هرگونه خسارات جانی و مالی، از تردد و استقرار در بستر و حریم رودخانه‌ها، تأسیسات آبی و کانال‌های آبرسانی خودداری کنند.

پیش از این اعلام شده بود، میزان ذخیره‌سازی آب سد سفید که سال گذشته 825 میلیون متر مکعب بود امسال به 705 میلیون متر مکعب کاهش یافته است و رفع مشکلات در این‌ زمینه، همراهی و مساعدت بیشتر کشاورزان و مسئولان را می‌طلبد‌.

میزان آب مورد نیاز سالانه استان بیش از سه میلیارد و 300 میلیون مترمکعب در بخش‌ها و مصارف مختلف است که 92 درصد آن صرف بخش کشاورزی شده و بیشترین بخش آب‌بر کشاورزی مربوط به شالیزارها است.

آب سد سفید رود استان گیلان نیز حدود 172 هزار هکتار از 238 هزار هکتار مزارع شالیزاری  استان را پوشش می‌دهد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان