Saturday، 08 February 2025 | شنبه، 20 بهمن 1403
1 2

گیلانیان : دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران سه شنبه شب بعد از دو روز مذاکره در مسکو در جمع خبرنگاران به تشریح مذاکرات ایران با گروه 1+5 در طی دو روز گذشته پرداخت.

• در حال حاضر آن ها در معرض آزمون مهمی برای جلب اعتماد ملت ایران قرار گرفته اند و امروز در معرض انتخاب هستند که بخواهند از مسیر بن بست گذشته خارج شوند و در مسیر همکاری با جمهوری اسلامی ایران گام بردارند.

• همان طور که رسانه های جهان در جریان هستند ما پس از گفت وگوهای بغداد اعلام کردیم که وقتی می تواند گفت وگوی ایران با 1+5 موفق باشد که در فاصله ی گفت وگوها طی برگزاری جلسات کارشناسی، زمینه برای نزدیکی دیدگاه های دو طرف فراهم شود. به همین خاطر در فاصله ی 25 روز از نشست بغداد تا مسکو، 5 نامه نوشتیم و این مساله را متذکر شدیم، بر اهمیت جلسات کارشناسی تاکید کردیم. این موضوع را پس از گفت وگوهای استانبول نیز مطرح کرده بودیم و در جلسات مسکو مهم ترین توافقی که حاصل شد این بود که جلسات کارشناسی برگزار شود و در واقع همان دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در مورد برگزاری جلسات کارشناسی عملیاتی شود و ما از این امر استقبال می کنیم و این توافق را حائز اهمیت می دانیم.

تشریح ویژگی های این دور از گفت وگوها

• مذاکرات این دور جدی تر، واقعی تر و فراتر از اظهار مواضع بود و جمهوری اسلامی ایران بحث های جامعی در تبیین دیدگاه هایش در محورهای پنج گانه تهیه کرده بود و در نشست اول گفت وگو به ارایه ی این دیدگاه ها معطوف شد. دیدگاه های ما صریح و واضح بیان شد و تاکید کردیم که غنی سازی حق مسلم ملت ایران است و هم چنین مستند و با استناد حقوقی ثابت کردیم که بسیاری از رفتارهای خلافی که علیه ملت ایران اعمال می شود غیرقانونی است و به وضوح توضیح دادیم که چرا قطعنامه های شورای امنیت را غیرقانونی می دانیم و این موضوع را با ادله ی مستدل بیان کردیم.

• ما در نشست دوم ارزیابی دقیق و جامعی از پیشنهادات ارایه شده در بغداد ارایه کردیم و اهمیت این اقدام این بود که جمهوری اسلامی نظرات خود را به صورت مشخص و دسته بندی شده ارایه کرد و این مورد استقبال طرف مقابل نیز قرار گرفت و این را موجب درک صحیح و بیش تر از نظرات جمهوری اسلامی ایران بیان کردند و آن ها نیز در این گفت وگوها با توجه به این که ایران به صورت جامع مباحث و دیدگاه های خود را بیان کرده بود، بر این موضوع تاکید کردند که باید این مباحث را مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند نظرات خود را بیان کنند.

• ارایه ی جامع دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در واقع فرصتی را در اختیار آن ها برای انتخاب مسیر صحیح قرار داد و آن ها در معرض آزمون مهمی برای جلب اعتماد ملت ایران قرار گرفتند. آن ها امروز در معرض انتخاب هستند که بخواهند از مسیر بن بست گذشته خارج شوند و در مسیر همکاری با جمهوری اسلامی ایران گام بردارند. ما امیدواریم که این فرصت موجب شود تا آن ها بتوانند با استفاده از بحث ها و جلسات کارشناسی، مسیر درست را انتخاب کرده و از مسیر بن بست گذشته خارج شوند.

• ما آمادگی داریم در جلسات کارشناسی درباره مباحث حقوقی و سیاسی با منطق روشن، مواضع جمهوری اسلامی را به خصوص در رابطه با استفاده از انرژی صلح آمیز هسته یی مطرح کنیم. ما با تشکیل جلسات به بیان استدلال هایی در این زمینه پرداختیم.

• آن ها پیشنهاد کردند که جلسات کارشناسی در 12 تیرماه تشکیل شود اما با نگاهی به تقویم متوجه شدیم که در این روز خاطره ی غم انگیز حمله ی ناوگان آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران صورت گرفته است. بنابراین قرار شد بعد از جلسه های کارشناسان و معاونان مشخص شود که در چه تاریخی این جلسات پی گیری می شود.

• ما پنج محور اساسی را برای این نشست ها مشخص کردیم و امروز نیز کلیه ی بحث های کارشناسی در این زمینه برگزار شد. هم چنین امیدوار هستیم که در جلسات کارشناسان و معاونان، آن ها بتوانند به نتایج قابل قبولی دست یابند.

• امیدواریم آن ها پیشنهادهایی ارایه کنند تا من و خانم اشتون بتوانیم برای زمان و مکان دور جدید گفت وگوها تصمیم گیری کنیم.

• هر رفتاری که غیرسازنده باشد ما نیز پاسخ متناسب با آن را خواهیم داد ولی اگر حرکتی به نفع ملت ایران و در جهت مثبت باشد ما نیز از آن استقبال خواهیم کرد و امید می رود که در گفت وگوی معاونان و کارشناسان مسیر همکاری آینده برای مان به خوبی رقم بخورد.

محورهای پیشنهادی ایران در این اجلاس چه بود؟ • ما پنج محور مشخص را برای گفت وگوهای مان مشخص کردیم. گفت وگوهای ما از زمانی که قرار شد در استانبول باشد بر محور هسته یی و غیرهسته یی متمرکز بود.

• در کنار بحث هسته یی، بحث غیرهسته یی هم در اجلاس مطرح شد. هم چنین محور دوم، ناظر بر مباحث هسته یی بود و در جهت رسیدن به نقطه نظر مشترک، گامی اساسی برداشته شد.

• آن ها ادعا می کنند مخالف سلاح های کشتار جمعی هستند. از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران هم یکی از مدعیان استفاده ی صلح آمیز از سلاح های هسته یی و مخالف استفاده از سلاح های کشتارجمعی است. هم چنین جمهوری اسلامی گام بلندی در جهت منع استفاده از این سلاح ها در سطح بین المللی برداشت؛ چرا که رهبر معظم انقلاب، حرمت استفاده از سلاح های کشتار جمعی را اعلام کردند.

• این امر گام بزرگی برای افرادی بود که مدعی هستند نگران استفاده از سلاح های کشتارجمعی هستند. ما مهم ترین بحثی را که در این زمینه پیشنهاد کردیم حق ملت ایران در استفاده از انرژی هسته یی به خصوص غنی سازی اورانیوم بوده و تاکید داریم که این حق ما باید به رسمیت شناخته شود.

• این می تواند اولین گام باشد تا آن ها حق غنی سازی اورانیوم ایران را اعلام کنند.

• جمهوری اسلامی ایران با شفاف سازی مشکلی ندارد بلکه با محروم سازی مخالف است. ما خواهان همکاری هستیم ولی رفتارهای غلطی علیه ایران صورت گرفته که فراتر از ان .پی .تی بودند. به عنوان نکته سوم و چهارم این بحث را مطرح کردیم که برخی موضوعات ظرفیت این را دارند که به عنوان یک موضوع اعتمادساز و یا موضوع همکاری مطرح شوند.

• سه سال پیش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد برای یک میلیون بیمار (برای تولید رادیوداروها) نیاز به سوخت 20 درصدی است. در آن زمان ما حاضر بودیم این سوخت را بخریم ولی آن ها برخلاف قوانین ان .پی .تی این اجازه را به ما ندادند. بنابراین خودمان این کار را انجام داده و غنی سازی اورانیوم کردیم.

• خوشبختانه امروز توانستیم نیازمان را رفع کنیم و مسلما صحبت در مورد این نیاز می تواند در چارچوب حق قانونی ایران مطرح و شناخته شود. این چارچوب هایی بود که به صورت مستدل و ادله و ظرفیت های آن مطرح شد.

منبع : فرارو

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان