اختصاصی گیلانیان : از اینکه وقت خود را به "گیلانیان" اختصاص دادید سپاسگزارم . از اینجا آغاز می کنیم که مردم شهرستان رشت یک بار دیگر به شما اعتماد و شما را به عنوان نماینده خود انتخاب کردند که این اعتماد یک مسئولیت مضاعفی را به عهده شما می گذارد . چون سؤالات زیاد است و شما هم در درجه اول معلم هستید می خواهم از هنر معلمی خودتان استفاده کنید پاسخ سؤالات را مدیریت کنید ، مختصر و مفید جواب بدهید تا ما بتوانیم با حفظ امانت تمام پاسخ ها را منتشر نماییم.
سؤال اول این است که شما در دوره استاندار قبل یک سری انتقاداتی نسبت به وی داشتید ، از جمله اینکه به چشم اسفندیار دولت نصیحت کردید که روی مدیر قبلی استان سرمایه گذاری نکند که نمی تواند نیروی خوبی برای شما باشد اما مدیر بعدی که به استان آمد ، مدیری هست که به اتفاق 12 استاندار دیگر آن نامه معروف را امضا کردند . مردم در این ماندند که این دو مدیر کدام مکتبی و کدام مکتبی نیست ، نظر شما در این مورد چیست ؟
به نام خدا . من از حضرت عالی به عنوان یک همکار فرهنگی تشکر می کنم که در بحث جراید ورود دارید ، سایت دارید و سایت شما هم خوانندگان و مراجعه کنندگان زیادی دارد . از مردم شهرستان رشت هم جدا تشکر می کنم که یک چهار سال دیگر به ما اعتماد کردند و مسئولیت نمایندگی شهرستان را به من ، به عنوان یکی از سه نماینده سپردند و از این بابت هم خداوند را شاکرم و هم از یکایک مردم این شهر ، چه آن هائی که به ما رأی دادند و چه آن هائی که به ما رأی ندادند ولی در انتخابات حضور پیدا کردند صمیمانه تشکر می کنم .
بحث نمایندگی در حدود نمایندگی خودش ، بحث قانونگذاری و نظارت روی اجرای امورات قانونی و مردم است که آنهم تحت تأثیر قوانین بالادستی است .
هر جا که ما حضور پیدا می کنیم یک سری گله مندی هائی هست ؛ چه در بخش دانشگاه ، چه در بخش فرهنگ ، چه در بخش مطبوعات و بخش های مختلف همه از محرومیت و عقب ماندگی این استان گله دارند .
من معتقدم هم نمایندگان و هم مدیریت ارشد استان می توانند در تحول استان نقش بسیار اساسی داشته باشند . من با مدیریت قبلی استان ، حتی با مدیر پیش از ایشان ، آقای عبد الهی کار کردم تقریبا همان نقد را داشتم و اعتقاد داشتم مدیریت ارشد استان می تواند از توانائی نمایندگان در جهت عمران و آبادانی و پیشرفت استان و بحث هائی که مردم استان نیازمندند استفاده نماید .
انتظارم این است که مدیر ارشد استان زیاد به جزئیات نپردازد و بیشتر در سطح کلان کشور به همراه نمایندگان در سطح معاونین رئیس جمهور و وزرا پیگیر مسایل استان باشد . من در این جهت در چندین جلسه با آقای قهرمانی صحبت کردم و گفتم که انتظار این است که نیمی از وقت خودتان را در تهران و نیم دیگر را در استان صرف کنید و اگر تمام وقت در گیلان باشید استان واقعا ضرر می کند که ایشان متأسفانه توجه نمی کرد . در طول تقریبا چهار سالی که با ایشان کار می کردم ایشان دو بار به تهران آمدند و در جلسه وزرا شرکت کردند که یکی در بخش کشاورزی و دیگری در بخش صنعت بود . شما می دانید که بودجه و منابع کشور سالانه فقط یک بار تنظیم می شود و سرنوشت استان هم در آن یک بار رقم خورده می شود .
برای گرفتن بودجه و امکانات استدلال ها و توجیحات فنی و چانه زنی ها لازم است .
بله . این است که ایشان حتی یک بار هم شده حاضر نشد در معاونت راهبردی رئیس جمهور بیاید جائی که بحث های بودجه ای و پروژه های مورد نیاز ، تثبیت می شود ، همه تلاش بکنیم ، هم دولت و هم نمایندگان . ایشان اصولا ورود نمی کرد . اصل اختلاف من با ایشان از اینجا شروع شد .
من به ایشان گفتم که اگر شما در تلویزیون می گویید راه رشت به ساری دو طبقه می شود ، این یک طرح دروغی است و حال اینکه ما نتوانستیم در آزاد راه رشت قزوین 11 کیلومتر باقیمانده را تمام بکنیم ، یا در بحث قطار شهری رشت سوتش به صدا در می آید ، این دروغ است زیرا شما کارهای اولیه این کارها را انجام ندادید ، یعنی مقدمات کار ، مطالعات اولیه و ثانویه و استعلام ها را انجام نداده اید بعد بیاید در ردیف بودجه قرار بگیرد . یا ما کمربندی شهر رشت را در ردیف بودجه بردیم ولی کارهای مطالعاتیش انجام نگرفت . از این بحث ها خیلی زیاد داشتیم .
ایشان در بخش بودجه به مسایلی تکیه می کرد که مسایل استانی بود . در سال شاید 6 ، 7 هزار میلیارد تومان از بودجه کشور در بخش استان ها توزیع می شود ، بیش از 20 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در تهران متمرکز است که باید رفت ، چانه زنی و پیگیری کرد و به استان آورد .
ایشان به جای اینکه به ما پاسخ بدهد در تلویزیون و صدا و سیما حملاتی را به سمت ما آغاز کرد ، عین جمله اش بود : اینها یکی دو نفر بیشتر نیستند ، کاری از دست شان بر نمی آید ، مانع کار ما می شوند . آن زمانی که ما شروع به پاسخ دادن کردیم و در اولین مصاحبه به دولت هشدار دادیم که عملکرد ایشان را بررسی بکنند .
در بخش های دیگر مثل : فرهنگی و صنایع مسایلی با ایشان داشتیم که به اعتقاد من ، بحث های من عمقی بود و حتی حاضر شدیم با ایشان مناظره تلویزیونی داشته باشیم و ما دلایل مخالفت خودمان را بگوییم .
نسبت به استاندار جدید که استاندار غیر بومی است ، افکار و اندیشه استان ما بومی می طلبد ، ما هم همگام بودیم ؛ چه کنیم که متأسفانه دولت گوش نمی کند ، یعنی در معرفی استاندار ها ، خصوصا آقای احمدی نژاد به توصیه نمایندگان گوش نمی کند و در بسیاری از استان ها همان چیزی که خودشان می خواهند ، می آیند نماینده معرفی می کنند و ما هم در معرفی بعد از قهرمانی یک سری بحث هائی داشتیم که هم با دولت و هم با وزیر کشور در میان گذاشتیم ، تلاش ما این بود که نیروی بومی بیاید ؛ بهرحال دولت یک نیروی غیر بومی را به عنوان نماینده عالی خود آورد . ما تا زمانی که ببینیم ایشان دارند کار می کنند یقینا همکاری می کنیم ، جاهائی که اشتباه داشته باشد تذکر می دهیم .
آن نامه ای را که شما گفتید ایشان امضا کرده ، من هم شدیدا به ایشان معترض بودم . بعضی جملاتی بعد از آن گفت ، ما شدیدا به ایشان تذکر دادیم و به شدت مراقبت می کنیم در بخش های فرهنگی ، دیگر در استان ما مشکلاتی پیش نیاید . ما مطلقا با افراد تعارف نداریم که اگر چارچوب نظام را رعایت نکنند یا به فرض گاهی از اوقات از چارچوب خارج شوند سعی می کنیم آن وظیفه نظارتی خودمان را از طریق تذکر و پیگیری انجام بدهیم .
س - جناب عالی در دوره قبل در یک جلسه پرسش و پاسخ گفتید : استاندار قبلی با استفاده از موقعیت همسر خودش را به خدمت گرفته ، ولی در این دوره می بینیم این استاندار کلی از اقوام و دوستان و آشنایان خودش را آورده ، مشغول به کار کرده ، سمت داده و دارد یکی پس از دیگری آنان را استخدام می کند ؛ و شما به عنوان یک نماینده منتقد از نظر مردم ، تا به امروز سکوت کردید و در این مورد هیچ عکس العملی نشان ندادید .
آیا این سکوت شما تأیید همان شایعه ای نیست که مردم می گویند : جناب عالی و نماینده وقت قبلی 30 سهمیه عزل و نصب مدیر گرفته اید ، سکوت می کنید ؟
ببینید ، من خودم هم در صحن مجلس و هم در بسیاری از جاها به دولت تذکر دادم که در جذب نیروها از طریق آزمون اقدام کند تا جوانان شرکت کنند و هر کسی که واقعا توان علمی بالائی دارد ، انتخاب و با مصاحبه وارد دستگاه دولتی بشود . متأسفانه امروزه دستگاه های دولتی بر اساس باند بازی ، رابطه بازی دارند نیرو جذب می کنند و این از جمله نگرانی هائی هست که نمایندگان هم از آن رنج می برند .
آن جائی که گفتم : آقای استاندار چرا خانم خودتان را حالا به عنوان نیروی شرکتی آوردید ، حالا گفتم 40 ، 50 سال ، خوب این حق من بود ، جوانان بیکار زیادی داریم و اگر قرار جذب هست ، آنها اولویت دارند .
در مورد استاندار جدید ، می بینم یک تعداد نیرو ، استخدام جای دیگر ، طبق قانون آمدند اینجا و جا به جا شدند ؛ یک تعداد بازنشستگان را دارد استفاده می کند ، این تخلف است . البته استاندار قبلی هم مشاوران زیادی داشت که از بازنشستگان بودند ، البته ایشان بیش از حد و بیش از آن نرمش آورده و ما هم چندین بار به ایشان به صورت انفرادی و کلی تذکر دادیم ، اعتقاد داریم ایشان دارد خودشان را جمع و جور می کند ، بعضی از افرادی که نیاز نیست در استان باقی بمانند باید بروند ، آن جا هائی که واقعا از بیرون آورده باشند ، استخدام کرده باشند ، من تا الآن ندیدم و اگر مشاهده بکنم به شدت معترض می شوم ، به اعتقاد من اگر ظرفیت اشتغالی در استان پیدا می شود برای جوانان استان هست و به هیچ وجه اجازه نمی دهیم از قدرت و رانت استفاده بکنند ، دیگران از استان های دیگر بیایند و ظرفیت اشتغال استان ما را اشغال بکنند .
س - جناب آقای مهندس ! می دانید وقتی یکی نمایده مردم می شود ، چه آنهائی که به او رأی داده باشند و چه رأی نداده باشند ، نماینده همه محسوب می شود ؛ ما هم شعار نمی دهیم که به شما رأی دادیم ولی چون به عنوان منتخب مردم برگزیده شدید ، به عنوان نماینده خودمان قبول داریم و دل مان می خواهد شما و کل نمایندگان گیلان ، جزء نمایندگان شاخص کشور باشید ، زیرا هر قدر نمایندگان گیلان قوی و قدرتمند و بالانشین باشند ، گیلانی بالا می رود و ارج و قرب پیدا می کند و خدای ناکرده تنزل رتبه و درجه پیدا کنند ، به ضرر گیلان تمام خواهد شد .
من به جهت تعصبی که به این عقیده دارم اجازه بفرمایید این سؤال را هم طر ح بکنم بلکه رفع شبهه بشود : برخی معتقدند در سطح ادارات یک مکتبی به نام مکتب « کوچکی نژادیسم » در حال توسعه هست یک عده سفارشی و یا وابسته به شما و دفتر در ادارات مشغول به کار هستند ؛ نظر شما در مورد این عقیده چیست ؟
از اینکه وابستگان من در مسند اجرائی استان قرار بگیرد ، من به کسی سفارش نکردم تا از بستگان ما را در مسند قدرت بکار بگیرند ، اگر خودشان پشت دست معامله کردند و بعد قضیه روشن شد ، من تذکر دادم ، اخلاق چنین حکم می کند . یک پسر عموی من رئیس سازمان بهزیستی استان است که قبل از نمایندگی من این سمت را داشت و در زمان من منصوب نشده است و قبلا در جائی پست داشته و هیچیک از وابستگان من در مسند های استان نیستند ، اگر این شایستگی را داشته باشند در مسندهای قدرتی استان قرار بگیرند بهر حال ما نمی توانیم حق آن ها را ضایع بکنیم .
در مورد دوستان و وابستگان ما . شما فرهنگی هستید ، فرهنگ ظرفیت بسیار بالائی دارد ، من بارها به استانداران گفتم : اگر می خواهید موفق باشید ، هشتاد درصد ظرفیت های شما را به مدیریت فرهنگی این استان بدهید ، چه در بخش فرمانداران ، چه در معاونت های استانداری ، چه در سایر بخش های مدیریت اجرائی استان . زیرا من یک زمانی رئیس آموزش و پرورش استان بودم و به وضوح دیدم کمترین خطا ، بیشترین تلاش و موفقیت از بخش فرهنگی است . اعتقاد من به عنوان یک فرهنگی حکم می کند ، عرق فرهنگی داشته باشم و فرهنگیان وسیعی را به مدیریت ارشد استان و کشور معرفی بکنم تا بتوانند از ظرفیت فرهنگیان و دانشگاهیان و بخش های دیگر استفاده بکنند .
ما باید تعادل را حفظ کنیم . ما حدود 30 هزار فرهنگی در این شهر داریم که بیشترین جمعیت کارمندی دولت را دارد ، در نتیجه سهم مدیریت استان هم باید با توجه به نسبت جمعیت ، حد اقل سهم فرهنگیان باید 50 درصد باشد که متأسفانه در بخش فرمانداران دو درصد سهم فرهنگیان است که به اعتقاد من ، ما ضربه می خوریم .
در اوایل انقلاب بسیاری از استانداران و فرمانداران فرهنگی بودند که موفقیت های بزرگی کسب کردند . من برای بخش های دیگر هم احترام قائلم و اعتقاد دارم فرهنگیان نسبت به بخش های دیگر در بخش اجرائی موفق تر هستند .
س - آقای کوچکی نژاد ! شما در دوره قبل عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بودید ؛ اخیرا شما در مصاحبه ای اعلام کردید فاکتور ها و یا نرم بودجه ای استان بهم خورده است ؛ این موضوع یعنی چه ؟
بودجه سالانه کشور بر اساس جداول و ردیف هائی که به پروژه ها اختصاص پیدا می کند تقسیم می شود . یعنی یک استانی که از ردیف های کمتری برخوردار باشد به همان میزان از بودجه استفاده می کند .
به عنوان مثال : استانی که سه دانشگاه دولتی دارد ، سه تا یکصد میلیارد تومان ، یعنی سیصد میلیارد تومان از بودجه استفاده می کند ولی وقتی استان ما فقط یک دانشگاه گیلان را دارد فقط یکصد میلیارد تومان از بودجه استفاده می کند .
اگر استانی 6 سد دارد ، شش تا سی میلیارد تومان ، یکصد و هشتاد میلیارد تومان استفاده می کند ولی وقتی استان ما سه تا صد دارد از نود میلیارد تومان بودجه استفاده می کند .
پس نتیجه می گیریم هر قدر ما بتوانیم با تلاش و کوشش و قدرت همه دستگاهها ، بخصوص استاندار ردیف های اعتباری استان ما را در بخش ملی بالا ببریم بنابراین می توانیم از بودجه بیشتری استفاده کنیم .
بودجه استانی بر اساس یک شاخصه هائی در کشور توزیع می شود که از مرز 6 ، 7 هزار میلیارد تومان تجاوز نمی کند ، این ها فقط در جهت حفظ وضع موجود هست ؛ چیزی که ارتقاء می دهد وضعیت بودجه ملی و شاخص های ردیف اعتباری است که متأسفانه یکی از بحث های ما با استاندار قبلی و با این استاندار این است که ما باید تلاش بکنیم ردیف های اعتباری بیشتری و پروژه های بیشتری را در کشور تثبیت بکنیم ، چون در کشور بودجه بر اساس تعداد پروژه تقسیم می شود و به عنوان مثال می گویند : 500 پروژه در کشور داریم و برای هر کدام سی میلیارد اختصاص می دهیم .
به اعتقاد من باید ما و مدیران ما نگاه خودمان را نسبت به بودجه کشوری عوض کنیم و به این سمت برویم که به تعداد پروژه های ملی خود بیفزاییم که اگر در این زمینه دو ، سه سال کار کنیم در آینده می توانیم یکی از استان هائی باشیم که از بودجه ملی بیشترین بهره ببریم .
س - برای افزایش پروژه های ملی در استان و برای ثبت در ردیف اعتباری در مرکز ، نیاز به توجیه فنی دارد ، آیا در حال حاضر این قدرت در استان وجود دارد که بتواند پروژه های ملی ای برای استان طراحی و در آن سطح توجیه نماید ؟
ببینید ! من در سال گذشته کمربندی رشت را بدون اینکه مدیران استانی مطالعات اولیه را انجام بدهند در ردیف بودجه بردم ، چون قانون می گوید باید اول مطالعات اولیه انجام بگیرد و مجوز 215 به عنوان شناسنامه پروژه دریافت بشود ، بعد پروژه کد دار بشود ، بودجه بگیرند .
چون دیدم استان ضعیف است من از یک مسیر دیگری استفاده کردم این پروژه را کد دار کردم ، یعنی الآن برای این پروژه پول گذاشته شد .
در مورد قطار شهری رشت که اینهمه حرف می زنند اصلا هیچیک از کارهای اولیه را انجام ندادند ، این را در جدول 14 آوردیم و به ثبت رساندیم که باید این پروژه شروع بشود که هنوز شروع نشده ولی پروژه پول دارد .
یعنی مدیران استانی ، استاندار و نمایندگان باید تلاش بکنند . نمایندگا در مرکز بیشتر می توانند در مورد بودجه بحث بکنند ولی مطالعات و کد دار کردن پروژه ها دست مدیران اجرائی استان هست که ما بیشترین ضعف را در این موارد داریم . یعنی نگاه مدیران ما به بودجه یک نگاه بلندی نیست .
س - به نظر شما که چهار سال تجربه فعالیت در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را دارید ، بودجه سال 91 استان نسبت به سال های قبل رشدی دارد ؟
ببینی بودجه شامل دو قسمت هست . یکی بودجه جاری است که آن هم با توجه به عائله دولت تقسیم می شود که مربوط به حقوق و مزایا و غیره است و به عهده دولت هست ولی آنچه مهم است بودجه عمرانی است . بودجه عمرانی ما نسبت به سال های گذشته یک رشدی دارد اما این رشد یک بحث کلی کشوری است .
بودجه عمرانی استان در سالجاری 221 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته حدود 10 درصدی رشد دارد ولی این مشکل استان ما را حل نمی کند .
س - یعنی این رشد مال همه استان ها هم هست ؟
بله . اگر می خواهیم تحول داشته باشیم باید به سمت پروژه های ملی برویم تا از بودجه ملی سود ببریم . ما امسال نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان بودجه ملی در کشور داریم که ما فقط 5 هزار میلیارد تومان بودجه استانی داریم . این است که از آنجا غافل می شویم و به بودجه استانی می چسبیم .
س - اینکه گفته می شود 98 درصد از بودجه استان از محل تملک دارائی های دولتی است و دولت تنها 2 درصد از درآمد کشور را به استان تزریق می کند ، یعنی چه ؟
اینکه بودجه استان از بودجه کشوری دو ، سه درصد است ؛ بله ؛ شناور است ولی بودجه ملی ما نسبت به استان های دیگر بسیار پایین است ، بهمین جهت سهم ما از بودجه کشوری همیشه پایین است .
س - اخیرا بحثی بود که به دلیل وجود بودجه بالا در استان و زمان کم باقیمانده تا پایان سال مالی ممکن است به سبب عدم هزینه آن در این وقت و زمان محدود این بودجه برگشت داده شود . البته در گذشته تیر ماه پایان سال مالی بود ولی ظاهرا اخیرا دولت در این زمان تجدید نظر کرده و شهریور را پایان سال مالی اعلام کرد ؛ نظر شما در مورد احتمال برگشت بودجه استان چیست ؟
به اعتقاد من این یک اشتباه بزرگی است که دولت مرتکب می شود و بودجه را دیر به مجلس می آورد و در نتیجه نظم مالی کشور را برهم زده و متأسفانه مجلس هم در راستای همگامی با دولت ناگزیر است با بی نظمی بودجه کنار بیاید . این امر سبب می شود به دستگاه فرصت داده می شود تا شهریور ماه بودجه سال 90 را جمع بکنند و بودجه سال 92 هم اسفند ماه می آید و همان اشکالاتی را که دیوان محاسبات و دستگاه های نظارتی بر بودجه دارند اتفاق می افتد و مشکلاتی را در سیکل بودجه شاهد می شویم.
در سال های قبل پایان سال مالی بودجه تقریبا پایان اردیبهشت ماه بود که دیوان محاسبات در این زمان حساب ها را می بست و بودجه سال تمام می شد و در خرداد ماه می رفتیم برای بودجه جدید.
الآن که ما در نزدیکی های پایان نیمه اول سال هستیم هنوز بودجه سال 91 ابلاغ نشده و این نشانه اش این است که در پائیز و زمستان بودجه ابلاغ می شود و استان هایی مثل گیلان که مدت بارندگیش زیاد هست قدرت جذب بودجه را ندارند ، دو باره می افتد به سال بعد ، یعنی سیکل بودجه ما یک سیکل بسیار بی نظمی شده است و این اشکالات در ساختار دولت وجود دارد و مجلس هم به این بی نظمی کمک می کند .
س - حتما مستحضرید که این روزها تغییر احتمالی استاندار گیلان در صدر اخبار استان قرار دارد و این هم شاید به خاطر سخنان وزیر کشور بوده که گفت : تغییر ده استاندار کشور در دستور کار وزارت کشور قرار دارد و جناب عالی با تغییر استاندار مخالفت کردید ؛ برای این کار چه استدلالی دارید ؟
عقل سیاسی حکم می کند وقتی به پایان کار دولت ها نزدیک می شویم تغییرات استانداران منطقی نباشد ، چون دولت یک ماه دیگر یقینا طی بخشنامه ای حتی تغییر مدیران اجرائی سطح پایین را هم به حد اقل می رساند ، در نتیجه تغییر استاندار ضربه سختی به استان می خورد . حدود ده ماهی بیشتر به پایان عمر دولت باقی نیست .
اگر قرار است یک استاندار غیر بومی برای استان بیاورند ، خوب ایشان که هستند ، تازه یک مقداری یاد گرفتند و هماهنگ با نمایندگان دارد کار می کند و به جلو می رود . اگر نه ؛ به نظر نمایندگان توجه می کنند ، آن یک بحث دیگری است ، ولی این توجه وجود ندارد .
به خاطر همین به وزیر کشور تذکر دادیم و پیگیر شدیم ، به خود آقای رئیس جمهور ، به معاونین رئیس جمهور و به هر کجا که دستمان می رسید به عنوان نمایندگان این مردم دولت را از این تغییر منع کردیم که بگذارند دولت بعدی بیاید ، استاندارش را خودش تعیین بکند.
س - بسیار عالی . آقای مهندس ! اخیرا در سطح استان سفر شهرستانی باب شده و حد اقل حسن این سفر ها این است که یک مدیر شهرستانی وقتی می بیند مدیر ارشد و مقامات اجرائی استان به شهرش سفر می کنند ، یک تکانی به خودش می دهد و یک دستی به سر و گوش شهر و شهرستان می کشد و در نتیجه رفاه مضاعفی را برای شهروندان خودش فراهم می کند ولی گه گاهی مشاهده می شود این هیأت که به شهرستان می رود یک هیأت صد ، صد و بیست نفره هست و گاهی هم این سفرها خانوادگی هست و این لشکر کشی هزینه هائی بر شهرستان تحمیل می کند که می تواند تبعات نامناسبی برای شهرستان داشته باشد ، نظر شما در مورد فواید و مضرات سفر شهرستانی استاندار چیست ؟
من اعتقاد دارم اعتدال پیش برنده اهداف نظام هست . هرجائی که اصرافگر و کم کار باشیم به همان اندازه به نظام ضربه می زنیم . سفرهای استانی رئیس جمهور هم خوب بود در صورتی که این سفر ها متعادل باشد ، بیش از حد نباشد .
سفرهای آقای استاندار به شهرستان ها سفرهای خوبی هست ؛ من اعتقاد دارم در این سفرها – من سابقا می دیدم خانواده های بعضی از مدیران دارند ورود می کنند به دستگاه های اجرائی و دستور بدهند که برای من خیلی جای تعجب بود – استاندار باید این نوع حاشیه ها را مراقبت بکند و آنچه که در سفر مطرح می شود کار باشد و سفرها را هم در حد اعتدال انجام بدهد . یعنی بیش از حد دستگاهها را معطل آن نکند که اهداف و بودجه دستگاهها را تحت الشعاع قرار بدهد که وقتی به یک مدیر گفته می شود : چرا این بودجه را هزینه نکردید . بگوید : من هر روز در سفر هستم . این اعتدال اگر رعایت بشود معتقد هستم سفر یک مقام استانی به یک شهرستان دور باعث خوشحالی مردم می شود و نگاه خود مدیر ارشد استانی هم در جهت سازندگی تغییر می کند .
س - شما در انتخابات اخیر یک شعاری داشتید : من اول روستا زاده هستم ، بعد معلمم و می خواهم نماینده بشوم .
در مورد روستازاده بودن شما باید گفته شود که روستائیان ما هنوز با عدم تأمین کود شیمیائی مسأله دارند و این محصول که در سال گذشته از قرار کیلوئی حدود 20 تومان بود در سه ماهه امسال به حدود 180تومان رسید و از اول تابستان 91 به کیلوئی حدود 400 تومان ارتقای قیمت پیدا کرد !
با توجه به این مشکل بزرگ کشاورزان جریان چیست که شما به عنوان یک نماینده منتقد تا کنون هیچ اعتراضی به کمبود کود و افزایش سرسام آور قیمت آن نکردید ؟
من سکوت نکردم . سؤال من در مجلس هست . همان زمان من از وزیر کشاورزی و وزیر نفت سؤال کردم ، زنگ زدیم و در مصاحبه های خودمان گفتیم و در جلسه شورای اداری گفتم : آنهائی که آمدند در صدا و سیما گفتند مردم در این مورد مشکل ندارند ، دروغ می گویند و باید بروند از مردم عذرخواهی بکنند . اتفاقی که در کود افتاد یک اتفاق عجیبی بود . طبق قانون هدفمند کردن یارانه ها ، نهاده های کشاورزی از یارانه برخوردارند . یعنی : اگر یک گونی کود 1000 تومان است دولت باید حتما 60 ، 70 درصد یارانه پرداخت کند . کود الآن در انبار های پتروشیمی پر است ، ولی در بازار هم هست به همان قیمتی که حضرت عالی اعلام کردید .
س - آقای کوچکی نژاد ! این قیمتی که من گفتم قیمت دولتی است ، قیمت بازار تقریبا سه برابر این مبلغ هست !
آن یارانه ای که دولت باید پرداخت می کرد متأسفانه پرداخت نکرد و باعث شد کود به بازار آزاد راه پیدا کند و به دست کشاورز نرسد . ضربه سختی به کشاورزان خورد و آن سؤال ما همچنان باقیست و ما اعتراض های خودمان را انجام دادیم ، الآن هم در بخش برداشت محصولات کشاورزی به شدت مراقبیم .
اخیرا یک واردات برنج داشتیم که یقینا در روز یکشنبه که مجلس آغاز به کار می کند تذکرات شدید ما به سمت وزیر معدن و صنعت و تجارت است که طبق قانون حق نداشت برنج وارد کند ولی دیروز شنیدم که تعرفه واردات محصولات کشاورزی و برنج را به 90 درصد رساندند که این پیام خوبی برای کشاورزان است و باعث بالا رفتن قیمت برنج خارجی می شود تا قیمت داخلی ما هم متعادل باشد .
س - آقای مهندس ! با توجه به اینکه خودتان را روستا زاده می دانید و تخصص شما هم ظاهرا کشاورزی است چرا شما کمیسیون کشاورزی را نپذیرفتید ؟
من به کمیسیون کشاورزی نرفتم و در کمیسیون آموزش و تحقیقات هستم چون اعتقاد دارم هر کدام از نمایندگان ما در یک کمیسیون قرار بگیرند به نفع استان هست ؛ به محض اینکه دیدم دو نماینده گیلان در کمیسیون برنامه و بودجه هستند از آن کمیسیون بیرون آمدم .
کمیسیون آموزش و تحقیقات یکی از کمیسیون های تخصصی من هست و من هم تعهد کردم حدود پنجاه درصد وقتم را در کمیسیون کشاورزی صرف کنم ، چون یک نماینده می تواند در چند کمیسیون حضور داشته باشد ، روی طرح ها و لوایح و دفاع و اینها را انجام بدهد .
به اعتقاد من با توجه به تجاربی که در این زمینه دارم می توانم در توسعه دانشگاه ها و توسعه آموزش و پرورش که زیربنای هر جامعه ای هست می توانم اثر گذار باشم .
س - با توجه به اینکه وقت شما تنگ است و ارباب رجوع فراوان دارید اجازه بدهید از فرصت نهایت استفاده را ببرم و دو سؤال را با هم مطرح کنم تا شما هم بتوانید با رعایت اولویت پاسخ بدهید :
یکی اینکه شما قبل از انتخابات مرحله دوم ، جلسه ای با بازنشستگان آموزش و پرورش در مورد مطالباتشان داشتید ولی تا به امروز این مطالبات وصول نشده است .
دیگر اینکه مردم معتقدند شما دیگر آن تکاپوی دوره قبل را ندارید ، حتی با تشکیل هیأت رئیسه جدید مجلس که به شما وقت سخنرانی داده شد اعلام کردید که آمادگی ندارم و این وقت را نپذیرفتید . آیا این مورد صحت دارد یا خیر ؟ ضمنا به مطالبات فرهنگیان هم بپردازید .
ببینید من تقریبا در ساختار مجلس شورای اسلامی بسیار اثر گذارم ؛ هر یک از فراکسیون هائی که دارند قدرت سیاسی مجلس را رقم می زنند در هیأت رئیسه آن فراکسیون ها عضو هستم و بسیار فعالم .
خدمت شما عرض کنم که : نه . من چندین بار در قرعه کشی شرکت کردم یک بار سخنرانی 3 دقیقه ای به من رسید ، صحبت کردم .
براساس قانون سخنرانی در مجلس قرعه کشی است ، این کار صورت گرفت ، فکر می کنم من در ردیف صد و پنجاهمین هستم . اولین نفر آقای خصوصی از صومعه سرا است ، من نفر 150 هستم . البته غیر از قرعه کشی ما حق داریم صبح زود بیاییم ثبت نام کنیم و در صورت انتخاب یک پنج دقیقه ای صحبت بکنیم که من چند بار آمدم ، ثبت نام کردم ولی نوبت به من نرسید و منتظر هستم ار 5 دقیقه ای خودم استفاده بکنم . من از هر فرصت و وقت استفاده می کنم تا پیام مردمم را به مقامات و مسئولان کشور برسانم .
س - اما مطالبات فرهنگیان .
حتما منظور شما بازنشستگان سال 88 است .
س - بله .
ما خیلی روی این قضیه تلاش کردیم ، به بعضی از دستگاه های مربوطه تذکر دادیم ، در نهایت سازمان بازنشستگی کشور باید این کار را انجام بدهد . طلب فرهنگیان و بخش های دیگر سه ، چهار میلیون تومان است ، دویست و پنجاه هزار تومان پرداخت کردند ، واقعا کار بدی است و به شدت داریم پیگیری می کنیم و دولت وعده داده بود قبل از عید همه این رقم را پرداخت کند که متأسفانه پرداخت نکرد ، بعد گفت قبل از خرداد ماه پرداخت می کنم که هنوز پرداخت نکرده ؛ تعقیب داریم ولی خوب ، ما این روزها یک سری تنگناهائی در بودجه داریم که شاید اینها خود مشکلی برای خزانه است .
س - آخرین سؤال ما این است که می گویند : گیلان در این دوره از نمایندگان قوی و یک دستی برخوردار است و امیدوارند که در مجمع نمایندگان استان یک وفاق و همدلی در مورد منافع کلی استان بوجود بیاید . ارزیابی شما نسبت به این نظر و امید مردم چیست و چه برنامه هائی برای این دوره نمایندگی خودتان دارید ؟
ببینید نمایندگان دوره هشتم که ما با آنان کار کردیم و چهار نفر آنان در مجلس نهم حضور دارند نمایندگان خوبی بودند ، پر تلاش بودند و کار می کردند . نمایندگان دوره نهم نمی توانیم بگوییم قدرتمند تر از نمایندگان دوره هشتم هستند اما از نظر تخصصی و هماهنگی این دوره خوب هستند ، دوره گذشته هم از نظر هماهنگی خوب بودند ولی این دوره بیشتر هماهنگ هستند ، اعتقاد دارم هر نماینده ای یک گرایش فکری برای خودش دارد ولی در منافع استان الحمد الله انسجام خوبی وجود دارد .
من به همه نمایندگان گفتم ، یکی ، دو بارهم خدمت نماینده ولی فقیه در استان رسیدم و به ایشان هم عرض کردم ما نمایندگان آمادگی داریم حد اقل یک بار در ماه خدمت نماینده ولی فقیه در استان برسیم و از رهنمود های ایشان در سیاست های استان استفاده بکنیم ؛ تذکراتی که ایشان دارد ، رهنمودهای ایشان را بشنویم .
الحمد الله هماهنگی با استاندار با نمایندگان خوب دارد جلو می رود ، این باعث می شود ما با یک انسجامی بتوانیم تنگناهائی که در استان وجود دارد با هماهنگی یکدیگر حل نماییم .
س - طرح و برنامه شما برای آینده چیست ؟
من در بخش روستائی و شهری برنامه هائی دارم که بعضی از پروژه ها برای من بسیار مهم و حیاتی است . مثلا : تکمیل کمربندی ، تکمیل سد شهر بیجار ، دو سد هم در بالای رودخانه رشت که تقریبا برای مردم آزار دهنده است ، سد بهران و سد عزیزکیان را بتوانم در ردیف های بودجه ببرم ، بحث قطار شهری رشت ، حل مشکل ترافیک شهر هست. یک فرودگاه بین المللی که بتوانیم ترانزیت مسافر و کالا را در این طرف دنیا داشته باشیم ، راه آهن که در تحول استان خیلی نقش دارد ؛ داریم این را تعقیب می کنیم که بتوانیم سریع این را تمام کنیم . در بخش عمران روستائی هم تلاش داریم . نگاه بلندی روی پروژه هائی که می تواند استان را متحول کند روی آنها کار می کنم ، بحث های جزئی را هم اگر وقت باشد پیگیری می کنم
متشکرم از وقتی که به "گیلانیان" اختصاص دادید و برای شما آرزوی توفیق می کنم .