گیلانیان : مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی گفت : با توجه به محدودیت مالی سازمان، ساخت بندر کاسپین با مشارکت بخش خصوصی انجام می شود.
سعید رحیمی، احداث موج شکن ها ، اسکله ها و تجهیزات حدود 15 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و تامین این مبلغ به تنهایی از عهده این سازمان خارج است .
وی تصریح کرد : بدین جهت خواستار معرفی سرمایه گذار بخش خصوصی از سازمان بنادر و دریانوردی برای تکمیل بندر شدیم که تاکنون چند شرکت داخلی معرفی شده اند.
وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذار تکمیل موج شکن ها، ساخت اسکله های تخلیه و بارگیری ، سیلو و تجهیزات بندری را به عهده خواهد داشت و می تواند فاینانس بین المللی نیز دریافت کند .
رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی یاداور شد : تاکنون 800میلیارد ریال برای ساخت موج شکن های شرقی و غربی هزینه شده و این موج شکن ها 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارند .
وی درخصوص ضرورت احداث بندر کاسپین گفت: با توجه به موقعیت راهبردی دریای خزر و شرایط خاص جغرافیایی آن در منطقه، ایجاد یک بندرگاه جدید با قابلیت های مختلف برای افزایش کارایی سازمان و کمک به رشد اقتصادی منطقه ضروری است.
رحیمی یاداور شد: از سوی دیگر بندرگاه انزلی به دلیل قرار گرفتن در داخل شهر و همچنین نزدیکی به تالاب و حساسیت های زیست محیطی آن با محدودیت هایی بویژه در زمینه پس کرانه و انبار کالا مواجه است.
* کاسپین بندری برای ترانزیت و سوآپ سوخت
رییس هیات مدیره منطقه آزاد انزلی تاکید کرد: انزلی علاوه بر ارتباط و مبادلات تجاری با بنادر شمال و جنوب اروپا از طریق رود ˈولگاˈ و ˈولگا - دنˈ به دلیل همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان ، آکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان شرایط ویژه ای در مبادلات تجاری بین کشورهای حاشیه دریای خزر و آسیای میانه ( کشورهای CIS ) دارد.
وی با اشاره به افزایش ارتباطات تجاری از حوزه دریای خزر به لحاظ واردات و ترانزیت کالا و محدودیت های موجود در بندرگاه انزلی به لحاظ انبار و ترانزیت سوخت خاطرنشان کرد: بندر کاسپین می تواند محل مناسبی برای ترانزیت و سوآپ سوخت باشد .
رحیمی ادامه داد: بندر کاسپین همچنین می تواند از طریق احداث انبار و سیلو، نقش مهمی در ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه همچون قزاقستان ایفا کند.
وی تصریح کرد: گرچه برای بندر کاسپین در آینده 22 پست اسکله دیده شده و از این رو حوضچه آرامشی با وسعت متناسب با این تعداد اسکله طراحی شده ولی ساخت اسکله ها به مرور صورت خواهد گرفت .
به گفته رحیمی؛ بندر کاسپین با یک یا دو پست راه اندازی و سپس از محل عایدات بندر و گردش مالی نسبت به ساخت بقیه اسکله ها اقدام می شود.
وی در مورد بحث های پیرامون مجوزهای لازم برای ساخت این بندر گفت: بدیهی است زمانی که مجوز احداث بندر از سوی هیات دولت صادر می شود، یعنی سازمان محیط زیست کشور در صدور مجوز دخیل بوده است.
رحیمی افزود: با این وجود بدیهی است که این بندر باید به صورت کاملا اصولی ساخته شود.
به گفته مدیرعامل منطقه آزاد انزلی؛ یکی از خلأهایی که پیشتر وجود داشت، فقدان تعامل مناسب بین این نهاد و سازمان بنادر و دریانوردی بود که این مشکل رفع شده است.
رحیمی با بیان اینکه در قالب قوانین و کنوانسیون های بین المللی سازمان بنادر متولی بنادر کشور است، گفت: تجارب جهانی نشان می دهد که مناطق آزاد به عنوان درگاه های ارتباط اقتصادی از طریق زمین، دریا و هوا نقش بسزایی در فرایند رشد و توسعه اقتصادی در هر کشور ایفا می کنند.
وی تاکید کرد: با توجه به قرار گرفتن این منطقه در مسیر کریدور شمال - جنوب کشور ، احداث بندر کاسپین موجبات حداکثر بهره برداری را از توان حمل و نقلی کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز با توجه به نیاز روز افزون آنها به فعال سازی مبادلات تجاری فراهم می آورد.
به گزارش ایرنا، ساخت بندرکاسپین از نیمه دوم سال 88 در محدوده منطقه آزاد انزلی آغاز شد. بر اساس اعلام سازمان منطقه آزاد انزلی؛ بندر کاسپین پس از ساخت و در فاز نهایی دارای 22 پست اسکله و ظرفیت تخلیه و بارگیری 11میلیون تن کالا در یک نوبت کاری خواهد بود .
بندر کاسپین قابلیت پهلوگیری کشتی هایی با آبخور 9 متر و ظرفیت 12 هزار تن کالای تجاری و 20 هزار تن کالای نفتی را خواهد داشت و برای آن دو موج شکن هریک به طول 1 / 6 کیلومتر در نظر گرفته شده است.