Wednesday، 28 February 2024 | چهارشنبه، 09 اسفند 1402
1 2

اختصاصی گیلانیان : میل قلبی هر ایرانی و گیلانی عاشق وطن ، نیل به پیشرفت و توسعه پایدار  ( Sustained development ) است همان چیزی که شاید در نهایت به گفته " بروکفلید " دستاوردش " پیشرفت به سوی اهداف رفاهی نظیر کاهش فقر, بیکاری و نابرابری "  باشد . 1

هموطنان ما زمانی با مفهوم توسعه آشنایی یافته و خواهان آن شدند ، که رهسپار فرنگ شده و به قولی " ممالک راقیه " یا پیشرفته را با تمام زرق و برق های خیره کننده اش دیده و لمس کردند و زان پس کلمه " ترقی " را به معنای فعلی " توسعه " بکار بردند .

خود واژه توسعه ( development  ( که در لغت به معنای " رشد تدریجی در جهت پیشرفته تر  , قدرتمندتر و حتی بزرگ تر شدن " 2  است پس از جنگ جهانی دوم مطرح شد و نرم نرمک در مسیر تکامل قرار گرفت و در این میانه راه تولد تا نوجوانی و قد کشیدنش در ادبیات اقوام و ملل مختلف جهان ، صاحبنظران پرشماری نیز از منظر خود مفاهیمی برایش تعریف نمودند که نیک است برخی را از نظر بگذرانیم :

میردال

توسعه را عبارت از حرکت یک سیستم یکدست اجتماعی به سمت جلو می داند .

جرالد میر

توسعه را رشد اقتصادی توأم با تغییرات و تحولات فنی و ارزشی و نهادی دانسته است.

آرماتیاسن

با تأکید و توجه خاصی که بر عامل انسانی و سرمایه گذاری در منابع انسانی دارد، تفسیر ویژه ای از توسعه را ارائه  می دهد. از نظر آرماتیاسن، توسعه عبارت است از، افزایش توانمندی ها و بهبود استحقاق ها.

بنابراین اقداماتی که توانمندی های انسان را در ابعاد مختلف عمق و گسترش دهد، عوامل پیش برنده توسعه و اقداماتی که منجر به کاهش توانمندی های انسان گردد، عوامل بازدارنده توسعه محسوب می گردند.

پروفسور گولت

وی توسعه را هم واقعیتی مادی و هم ذهنی می داند و می گوید: بر حسب توسعه، جامعه از طریق ترکیب فرایندهای اجتماعی ، اقتصادی و نهادی، وسایلی را برای به دست آوردن زندگی بهتر تأمین می کند.

 مایکل تودارو:

توسعه را جریانی چند بعدی می داند که مستلزم تغییرات اساسی در ساخت اجتماعی، طرز تلقی عامه مردم و نهادهای ملی و نیز تسریع رشد اقتصادی، کاهش نابرابری و ریشه کن کردن فقر مطلق است و می گوید توسعه در اصل باید نشان دهد که مجموعه نظام اجتماعی، هماهنگ با نیازهای متنوع اساسی و خواسته های افراد و گروههای اجتماعی در داخل نظام، از حالت نا مطلوب زندگی گذشته خارج شده و بسوی وضع یا حالتی از زندگی که از نظر مادی و معنوی بهتر است ، سوق می یابد.

همانگونه که در ابتدا گفته شد بی شک ما گیلانیان به مانند اقوام دیگر ایرانی خواستار پیشرفت و توسعه همه جانبه استانمان هستیم تا در سایه دست یافتن به آن ، گیلانی آبادتر با مردمانی شاداب تر و جامعه ای عاری از فقر و انباشته از فرصت های شغلی برای فرزندانمان داشته باشیم .

چنین بر می آید که میل به پیشرفت در درون ما هنوز از قوه به فعل در نیامده است یا به عبارت دیگر ما گیلانیان خواهان پیشرفت و توسعه هستیم اما با وظایف خود برای نیل به این هدف آشنا نیستیم ، شاید هم ناخواسته انتظار داریم تا گیلانی برخوردار با دستی به در آمده از آستین غیب ، آراسته و تحویلمان شود که ما در سایه سار نعماتش بیاساییم !

در قرآن کریم خوانده و می خوانیم :

" ... إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ ... " 3

" ... خداوند حال و وضع هیچ قوم و ملّتی را تغییر نمی دهد ( و ایشان را از بدبختی به خوشبختی ، از نادانی به دانائی ، از ذلّت به عزّت ، از نوکری به سروری ، و . . . و بالعکس نمی کشاند ) مگر این که آنان احوال خود را تغییر دهند ... "

حال که چنین باور داریم پسندیده است تا لزوم " آغاز " حرکت برای دستیابی به پیشرفت و توسعه گیلان را از داننده غیب وام بگیریم که فرمود :

تو پای براه درنه و هیچ مپرس

خود راه بگویدت که چون باید رفت

پس شروعی دوباره باید ، این آغاز در گام نخست می تواند ، خواست واقعی یکایک ما برای نیل به هدف والایمان باشد و در گام پسین باز تعریف آنچه که می خواهیم و در شان استان ماست که بشود و پسین تر تدوین شرح وظایف و ساختار های لازم ، اینکه شرایط زمان را درک نماییم امکانات و استعدادمان را باز شناسیم و بر اساس حال و وضع موجود برنامه ریزی و اجرا کنیم شاید زمینه ساز برداشتن چندین گام به سمت جلو از نقطه ای که اکنون روی آن ایستاده ایم گردد .

به امید گیلانی بهتر برای همه گیلانیان

منابع:

1 . تعریف توسعه از منظر " بروکفلید "

2 . فرهنگ لغات آکسفورد , 2001

3 . سوره رعد آیه 11

p dir="RTL" style="text-align: justify;"
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان