Saturday، 14 December 2024 | شنبه، 24 آذر 1403
1 2
گیلانیان - شاید هیچ کس فکرش را نمی کرد که پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما یک فیلم علمی-تخیلی باشد، اما جیمز کامرون با نمایش آواتار در سال 2009/1388 به این مهم دست یافت و رکوردی جاودانه را در تاریخ سینما خلق کرد.

پوریا ناظمی: داستان جیمز کامرون به اندازه دنیاهایی که در فیلم هایش به نمایش می گذارد شگفت انگیز و پرماجراست؛ پسرکی کانادایی که دوران کودکیش را با کاوش محیط طبیعی اطراف خانه، خواندن داستان های علمی-تخیلی و آرزوی کاوش های دریایی سپری می کرد شاید در خیال پردازانه ترین رویاهایش نیز نمی دید که در مرز میان جهان علم و تخیل قرار بگیرد. پیشرفت های یک کارگردان

کامرون تحت تاثیر دنیایی شگفت انگیز و تحولات سریع کاوش های مختلف، از فضا گرفته تا اعماق دریا، خود شروع به نوشتن داستان های کوتاه علمی-تخیلی و همچنین طراحی شخصیت های این دنیا کرد. زمانی که کامرون فیلم «2001، یک اودیسه فضایی» را دید، از تماشای جلوه های ویژه شگفت انگیز آن به وجد آمد و پس از آن ساعت های طولانی از اوقات فراغتش را در کتابخانه ها به مطالعه درباره جلوه های ویژه سپری کرد. در همین مدت اما به علاقه اصلی خود که خلق شخصیت های فانتزی و همچنین غواصی در آب های عمیق بود می پرداخت. با اکران فیلم «جنگ ستارگان» کامرون دنیایی را دید که دوست دارد آن را خلق کند. او از گروهی از دندانپزشکان محلی پول جمع کرد تا فیلم کوتاهی را ساخته و جلوه های ویژه آن را درست کند، به این امید که شاید استودیویی در هالیوود آن را بخرد و اجازه ساخت فیلم کامل را به او بدهد. اما این کار باعث شد تا جوانی که مجبور بود برای تامین هزینه های خود غذای مدارس را با وانتش منتقل کند به دنیای سینمای حرفه ای وارد شود. استعداد او باعث شد یکی از کارگردان ها برای فیلمی درجه چندم پیشنهاد مشارکت او در بخش جلوه های ویژه را بدهد. این مسیر او را به کارگردانی فیلمی نه چندان مطرح کشاند و در نهایت کابوسی شبانه او را به یکی از نام های معروف هالیوود بدل کرد؛ کابوسی که وی در آن سربازی را دید که از آینده برای کشتن زنی به زمان ما آمده است، ایده ساخت ترمیناتور را مطرح کرد و این بار بخت با او بیش تر یار بود و او فیلمی را کارگردانی کرد که یکی از بهترین های علمی-تخیلی دوران شد و در عین حال جلوه های ویژه را توسعه داد. اینک مسیر پیش روی او به نظر باز می آمد. فیلم های بعدی او هر یک با تجربه جدیدی از جلوه های ویژه و داستان همراه بود. بیگانه ها، دروغ های واقعی و مغاک. در تمام این مدت روح ماجراجو و جان شیفته کاوش و به خصوص عشق به اعماق دریاها او را رها نکرد و در تمام این مدت خود را با جهان علم و فناوری در تماس نگاه داشت. او ابزارها و فناوری هایی را که برای پروژه هایش نیاز داشت می ساخت و سرانجام به داستانی رسید که او را به موفق ترین چهره هالیوود بدل کرد. وسواس و عشق او به اعماق آب ها و داستان تایتانیک باعث شد تا سناریو داستانی عاشقانه درباره تایتانیک را بنویسد. سال ها بعد اعتراف کرد که چگونه علاقه اش به کاوش اعماق دریا و دیدن مستقیم تایتانیک او را به این طرح رسانده است. او توانست هزینه لازم برای کاوش تایتانیک واقعی را از استودیو بگیرد و در عین حال با ساختن نمونه ای یک به یک از تایتانیک فیلمی بسیار پرخرج اما دقیق و و جزیی نگر بسازد. برخلاف انتظار او و همکارانش فیلم نه تنها موفق بود که به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما (تا آن زمان) بدل شد.

پس از موفقیت شگفت انگیز تایتانیک راه برای کامرون باز بود تا هر پروژه ای را که می خواهد در دست بگیرد و از آن پول بسازد؛ اما او برای مدت یک دهه تقریبا ناپدید شد. در این مدت همزمان با کاوش اعماق دریاها، مشاوره دادن به سازمان های علمی (از جمله ناسا) و توسعه فناوری های تصویربرداری، بر روی طرح و ایده قدیمی خود متمرکز شد.

اختراع دوباره سینما از سال ها قبل، جیمز کامرون ایده ای رویاپردازانه را در سر می پروراند؛ دنیایی شگفت انگیز که برای بازسازی آن نیاز به فناوری هایی داشت که هنوز وجود نداشت. او کارزاری طولانی را برای توسعه فیلم برداری سه بعدی به انجام رساند. در همان حال ایده ای که اولین بار در فیلم ارباب حلقه ها و برای خلق شخصیت گالوم به کار رفته بود را توسعه داد و نوعی سیستم تصویربرداری طراحی کرد که می توانست نماهای تولید شده کامپیوتری را به طور مستقیم در پیش زمینه بازی بازیگرانی که در اتاقی پوشیده از حسگرهای فروسرخ در حال ایفای نقش بودند به نمایش بگذارد. او در حالی که ایده جلوه های ویژه و دنیای دیجیتال را توسعه می داد مفهوم فیلم های سه بعدی را تغییر داد، اما سینماهای جهان چندان آماده محصول نهایی نبودند و به همین دلیل او پیشگام کارزاری شد که در نهایت سینماهای جهان را وادار به تجهیز خود به سیستم های نمایش سه بعدی می کرد. حاصل این تلاش ها وقتی در کنار داستانی عمیق و دقیق قرا رگرفت، فیلمی را در سال 2009/1388 روی پرده برد که از آن به اختراع دوباره سینما نام می برند. آواتار، نقطه عطفی در سینمای علمی-تخیلی است؛ نه فقط به دلیل خدماتی که به صنعت سینما کرد که از نظر جهانی که به تصویر می کشد و دقت وسواس گونه ای که کامرون برای مبنای علمی دنیایش به خرج داد. داستان فیلم

داستان آواتار در آینده می گذرد. اگر در بسیاری از داستان ها و فیلم های علمی-تخیلی که درباره برخورد ما با بیگانگان نوشته و ساخته شده است، ما میزبان بیگانگان هوشمند و پیشرفته تر هستیم، این بار زمینی ها هستند که پس از استفاده بی حساب و کتاب از منابع زمین به دنبال منابع اقتصادی به سیاره ای فراخورشیدی در نزدیک ستاره آلفا-قنطورس رسیده اند؛ جایی که در قمر این سیاره نه تنها منابع با ارزشی برای بهره برداری وجود دارد که گونه هوشمندی در آن زندگی می کنند که در سازگاری کامل با طبیعت به سر می برد و از نظر فناوری عقب تر از ماست. برای برقراری ارتباط با این موجودات دانشمندان موجودی ترکیبی می سازند. بدن هایی از جنس بیگانگان که با نیروی مغزی افراد زمینی کنترل می شود. داستان فیلم داستان چند لایه ای از سفر قهرمان و کشف واقعیت طبیعت و مبارزه علیه نیروهای شریری است که این بار نه فضایی ها که خود ما هستیم. دقت این فیلم آن قدر بالا و واقعی بود که بسیاری از تماشاگران از یاد بردند به دنیایی خیالی نگاه می کنند. ساختار گیاهان و رفتار آنها، نوع موجوداتی که در این قمر زندگی می کنند، شکل سلاح ها، ابزارهای فنی زمینی ها و محیط زیست، موسیقی و حتی زبان این بیگانه ها همگی با دقت طراحی و ساخته شده بود و در همه آن ها جزییات دقیق علمی و فنی در نظر گرفته شده بود. حتی در نمای بسیار کوتاهی که از سفینه ای که انسان ها را به این دنیا می برد نشان داده می شود، تمام جزییات ممکن برای سفری میان ستاره ای در نظر گرفته شده بود. دقت علمی مفاهیم نمایش داده شده در این فیلم تا حدی است که استفان بکستر، نویسنده دقیق علمی -تخیلی که کارهایش به دلیل دقت علمی مشهور است، در کتابی به نام علم آواتار به دقت به شرح جزییات علمی و امکان پذیری رویدادهای نمایش داده شده در فیلم پرداخته است. این فیلم با استقبال بی نظیر مخاطبان نیز مواجه شد و رکورد فروش فیلم تایتانیک را شکست تا کامرون صاحب هر دو فیلم پر فروش تاریخ سینما باشد. کامرون هم اکنون در حال کار برروی قسمت های دوم و سوم آواتار و طراحی و ساخت داستان آن است. در این بین او سفری کاوشگرانه به عمیق ترین گودال دریایی جهان داشت و داده هایی را برای بررسی های بیش تر علمی در مراکز علمی از این منطقه به همراه آورد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان