گیلانیان : معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: تاکنون حدود پنج هزار و 900 میلیارد ریال برای ساخت راه قزوین رشت هزینه شده است.
ˈاحمد صادقیˈ روز سه شنبه پس از بازدید از راه آهن قزوین رشت در گفت و گو با خبرنگاران پیشرفت فیزیکی این راه آهن را 85 درصد عنوان و بیان کرد: می کوشیم تا پایان سال جاری در صورت تامین اعتبار، این طرح بزرگ به بهره برداری برسد.
وی مجموع اعتبارات مورد نیاز این راه آهن را 10 هزار میلیارد ریال ذکر و اظهار کرد: پیشنهاد اعتبارات مورد نیاز برای سال جاری سه هزار میلیارد ریال است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: 73 دستگاه تونل در این مسیر وجود دارد و بیش از 81 درصد تونل ها حفاری شده و افزون بر 50درصد نیز پوشش بتنی این تونل ها انجام گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: 53 پل با دهنه ای بیش از 20 متر به طول 9کیلومتر در این مسیر واقع است که کار این تونل ها تا 80 درصد پیشرفت دارد.
به گفته صادقی؛ همزمان دو ایستگاه قطار رشت و لوشان در طول این راه آهن درحال ساخت است که ایستگاه لوشان در مرحله پایانی و ایستگاه رشت با نصب شمع ها در مرحله نصب سازه های هستند.
وی ادامه داد: تاکنون در این دو ایستگاه 126 شمع نصب شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی حجم کار ساخت این راه آهن را بسیار وسیع دانست و افزود: تمامی طراحی این راه آهن ، پل ها و تونل ها توسط مهندسان و مشاوران ایرانی انجام شده و این راه آهن را در اصل یک دانشگاه تونل سازی و پل سازی می توان عنوان کرد.
وی خاطرنشان ساخت: راه آهن قزوین رشت یکی از مهمترین راه آهن های کشور است و از طریق این خط ریلی؛ در آینده بخشی از جهان به هم متصل می شود و در نقش راه آهن ملی، فراملی و بین المللی خواهد بود.
وی تاکید کرد: از طریق این راه آهن، دریای خزر به خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند وصل می شوند و این راه آهن بنادر شمالی را به بنادر جنوبی کشور متصل می کند و مزیت های فراوان حمل و نقلی دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ایجاد اشتغال، توسعه و عمران و آبادانی منطقه را نیز از اثرات این راه آهن خواند.
وی این طرح را برای کشور بسیار مهم ذکر و بیان کرد: طول این راه آهن تا بندرانزلی 205 کیلومتر است که در قالب قطعات مختلف توسط شش پیمانکار همزمان در حال اجراست و از سال 90 به بعد کار این راه آهن با جدیت ویژه ای پیگیری می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: تا قبل از سال 90 سالیانه 430 میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص می یافت ولی از آن سال به بعد؛ سالی یک هزار و 420میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص می یابد.
پروژه راه آهن قزوین - رشت به طول 164 کیلومتر، از جمله طرح های مهر ماندگار استان گیلان است. این خط آهن از نظر تأسیسات فنی و مهندسی و نیز عملیات اجرایی دارای ویژگی های منحصر بفردی است که از آن جمله می توان به بزرگترین پل ریلی کابلی کشور به طول 560 متر که در حاشیه سد منجیل واقع شده، اشاره کرد./ منبع : ایرنا