Friday، 23 May 2025 | جمعه، 02 خرداد 1404
1 2

اختصاصی گیلانیان : می گویند شخصی به خانه دوستش رفت تا دراز گوشش را برای انجام کاری قرض بگیرد ، وقتی از دوستش تقاضا کرد پاسخ شنید : دراز گوشم در خانه نیست .

هنوز حرفش تمام نشده بود که صدای عرعر دراز گوشش از داخل حیاط خانه بلند شد ؛ شخص پرسید: این صدای دراز گوش شما نیست ؟ دوستش عصبانی شد و گفت : عجب آدمی هستی ، حرف مرا باور نمی کنی ولی حرف دراز گوش را باور می کنی !؟

اگر به ماجرای واقعی شرح زیر دقت نمایید تصدیق خواهید کرد نتیجه خرید با کارت شتاب (تجارت الکترونیک) بسبب عدم احساس مسئولیت بانک ها در قبال مال باختگی مشتری بی شباهت به این داستان پند آمیز نیست !

شخصی با استفاده از کارت بانک تجارت از فروشگاهی به مبلغ 320 هزار تومان خرید نمود و با استفاده از کارت خوان بانک صادرات ، شرکت کارت اعتباری ایران کیش اقدام به پرداخت مبلغ مذکور نمود که هنوز پول به حساب فروشنده نرفته بانک تجارت برای مشتری خود پیامکی با قید تاریخ – ساعت - شماره فرستاد که مبلغ مذکور از حساب شما برداشت شده است و مبلغ مورد تقاضا را نیز از موجودی وی کسر نموده بود - سند شماره 1 -

01

اما علیرغم پیامک بانک تجارت ، کارت خوان بانک صادرات طی رسیدی با قید تاریخ – ساعت – شماره پیگیری اعلام کرد (دریافت انجام نشد !) و در ذیل رسید آمده بود که چگونه ، چه وقت ، به کجا مراجعه نماید ! - سند شماره 2 -

چون برای فروشنده رسید کارت خوان معتبر است مشتری بانک بالاجبار برای پرداخت بدهی خود از کارت خوان دوم متعلق به تجارت الکترونیک پارسیان موجود در فروشگاه استفاده نمود و مبلغ مذکور را برای بار دوم پرداخت و پیامک تایید از بانک خود و همچنین فیش تاییدیه آن را نیز از کارت خوان دریافت نمود – سند شماره : 3 و 4 –

مشتری بانک در موعد مقرر ابتدا به بانک خود مراجعه کرد و از بانک پاسخ شنید که باید با شرکتی که شماره اش در پای رسید قید است تماس بگیرد .

مشتری سمج پس از طی هفت خوان موفق شد با شرکت مذکور تماس حاصل نماید و شرکت کذائی بدون توجه به کد رهگیری مندرج در متن سند شماره 2 پس از دریافت مشخصات مشتری کد رهگیری جدید به وی اعطا نمود !؟

پس از لحظاتی بدون توجه به تاییدات بانک مبنی بر کسر مبلغ مورد مناقشه برای دو بار متوالی در یک تاریخ پیامکی ارسال نمود که در تاریخ مذکور وجهی از حساب شما کسر نشده است ؟؟!! – سند شماره 5 -

اینجا است که متن قصه ابتدای مطلب عینیت پیدا می کند و آدم را دچار تردید می کند که حرف بانک را باید باور کند یا حرف شرکتی که نام و وظیفه اش مشخص نیست ؛ اصلا چه اطمینانی وجود دارد که دارائی مشتری بر اثر این ندانم کاری ها از بین نرود ؟!.

بانک تایید می کند یک مبلغ دو بار برداشت شده ولی شرکت مجهول الهویه که معلوم نیست چه کاره حسن است ! آیا متعلق به بانک هست یا خیر ؟ حافظ منافع بانک ها است یا مشتریان بانک ها ، می گوید برداشت نشده است !! معلوم نیست حرف بانک را باید قبول کرد یا افاضات جاهلانه شرکت مورد نظر !!

وقتی گفته می شود : تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف – مگر اسباب بزرگی همه آماده شود ؛ اینجاست که فهمیده می شود یعنی چه !

به قول امروزی ها وقتی زیر ساخت تجارت الکترونیک فراهم نباشد وقوع چنین اتفاقاتی حتمی است و منافع بانک ها و صاحبان شرکت های تجاری الکترونیک را دو چندان می کند.

شرکت های عریض و طویلی که با پول همین مردم ایجاد می شود و قادر به ارائه خدمات درست نیستند و حتی اشراف به تمام مبادلات موفق و نا موفق تجارت الکتروینک ندارند .

آیا می دانید از این طریق چه سودهای کلانی نصیب آنان و چه مبالغی از مشتریان کسر می شود . ماجرای بالا اولین اتفاق نیست که نویسنده لااقل دو مورد را با ذکر مشخصات نشان دارد .

حال سوا اینجاست: این کلاه تا کنون بر سر چند هزار نفر از مشتریان بانک ها رفته و چه تعدادی از این مال باختگان به دلیل ضیق وقت و مشغله فراوان و یا پایین بودن مبلغ برباد رفته مطالبات خود را پیگیری نکردند و به نفع بانک ها و شرکت مورد کوتاه آمدند

آنانی که مدعی هستند هدف از تجارت الکترونیک صرف جوئی در وقت ، اطمینان و تسریع در حمل و نقل پول است باید بدانند که تجارت الکترونیکی با وضع موجود در کشور نه چندان مطمئن و نه به نفع سپرده گذاران است و تنها به خاطر منافعی که برای سیستم بانکی دارد بانک ها برای فراگیر کردن این کار عزم شان را جزم کردند تا این برنامه را بدون فراهم شدن زیر ساخت ها اجرا نمایند و در این راه هم از هیچ کوششی فروگذار نیستند .

شواهد انکار ناپذیری موجود است که بانکی بدون درخواست و یا اجازه مشتری حساب پس اندازش را به کارت الکترونیکی تبدیل نموده و یا با سوء استفاده از شدت نیاز مشتری به بانک حساب الکترونیکی را بر وی تحمیل نموده است  .

02

03

04

05

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان