گیلانیان : سبحان الله علیپور با اشاره به وضعیت ساخت آزاد راه دریایی در مسیر آستارا تا گنبد که در زمان استاندار وقت تبلیغات گسترده و وسیعی در سطح کشور برای آن صورت گرفته بود، اظهار داشت: آزادراه دریایی به دلیل بزرگ بودن پروژه در کوتاه مدت قابل اجرا نیست و از اعتبارات دولتی نمی توان اقدام به ساخت آن کرد و نیازمند سرمایه گذاری سنگینی است. وی آزاد راه ها را با کیفیت ترین راه های موجود دنیا دانست و گفت: گیلان با داشتن 53 کیلومتر آزاد راه نقطه متمایز به عنوان تنها استان شمالی کشور است که آزاد راه دارد.
مدیر کل راه و ترابری گیلان با بیان اینکه اشتیاق به سفر هوایی قبل از احداث آزاد راه رشت - قزوین بیشتر بود، عنوان کرد: پس از ساخت آزادراه سفر زمینی از این مسیر بیشتر شده به طوری که در ایام نوروز 11 درصد افزایش ترافیک در محور آزادراه داشتیم.
این مسئول با اشاره به اینکه بیشتر راه های استان به ظرفیت نهایی نمی رسند، خاطرنشان کرد: مجموعه مدیران استانی در تلاش برای ارتقای راه های گیلان هستند تا به استانداردی که موجب ایمنی می شود برسیم.
علیپور مجموع راه های گیلان را دارای استاندارد ایمنی ذکر کرد و گفت: گروهی مشخص نقاط پرحادثه استان را بررسی می کنند ضمن اینکه جراحت و خسارت در این نقاط با ضریب متفاوت لحاظ می شود و اگر از یک مکانی این مسئله از عددی بیشتر شود آن را نقاط پرحادثه می گویند. وی با بیان اینکه سال گذشته 112 نقاط پرحادثه در گیلان شناسایی شد، افزود: از این مقدار، 34 نقطه پرحادثه آشکار سازی صورت گرفت و تابلوهای هشدار نصب شد.
مدیر کل راه و ترابری گیلان برطرف کردن نقاط پرحادثه راه های استان را نیازمند حدود 76 میلیارد تومان اعتبار نامید.این مسئول درباره وضعیت ایمن سازی جاده کانال دسترسی به شهرصنعتی رشت ابراز داشت: در بحث ایمن سازی جاده کانال راه دسترسی به شهر صنعتی رشت پل ورودی در محور جاده لاکان -سراوان -شفت به اتمام رسید و دستگاه آب منطقه ای برای ایجاد کانال با استفاده از ماشین آلات، کانال را باید نگه داری کند و راه و ترابری در این زمینه مسئولیتی ندارد، زیرا مالکیت آن متعلق به آب منطقه ای است، ولی از نظر عاطفی اعتباراتی برای تعریض این مسیر در نظر گرفته می شود.
علیپور میزان اعتبار راه و ترابری استان را ناچیز خواند و اضافه کرد: امسال اعتبار راه و ترابری گیلان 16 میلیارد تومان است و با توجه به مسئولیت راه و ترابری این مقدار اعتبار کافی نیست.وی از کاهش اعتبارات راه و ترابری استان در سال جاری خبر داد و بیان داشت: سال گذشته اعتبار راه و ترابری استان 24 میلیارد تومان بود.
مدیر کل راه و ترابری گیلان مساحت این استان را 14 هزار و 42 کیلومتر مربع عنوان کرد و یادآور شد: این میزان حدود یک درصد خاک ایران را شامل می شود.
این مسئول ادامه داد: گیلان دارای 16 شهرستان، 42 شهر، 43 بخش، 109 دهستان و دو میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارد و 13 نماینده مجلس دارد.
علیپور درباره شبکه راهی گیلان متذکر شد: گیلان در مسیر نوستراک قرار دارد و از داشتن منطقه آزاد تجاری صنعتی برخوردار است و نقش مهمی از نظر استراتژیک دارد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر گیلان دارای 10 هزار و 628 کیلومتر راه است، خاطرنشان کرد: این مقدار معادل 11 هزار و 773 کیلومتر راه هم سنگ است.
مدیر کل راه و ترابری گیلان، راه های اصلی و فرعی و راه روستایی این استان را در مدت فعالیت دولت نهم و دهم همراه با رشد عنوان کرد و اذعان داشت: آبادی های بالای 20 خانوار گیلان قبل از سال 84 تعداد 2 هزار و دو خانوار بودند که این رقم در سال 88 به 2 هزار و 47 خانوار رسیده که دو درصد رشد داشته است. به گفته وی، گیلان دارای 15 راهدارخانه و 14 اداره راه و ترابری و 10 راهدارخانه سیار است./فارس