گیلانیان : رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی در اجلاس بین المللی اتاقهای بازرگانی منطقه خزر در جمهوری آستاراخان روسیه خواستار همکاری مشترک ایران و روسیه برای فعال تر کردن کریدور شمال جنوب و افزایش مبادلات تجاری اروپا و آسیای جنوب شرقی از این کریدور بین المللی شد .
مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل این منطقه گفت : ، ˈرضا مسرور ˈ با مقایسه هزینه و زمان حمل کالا از مسیر های سنتی موجود اظهار کرد : حمل کالا از آسیای جنوب شرقی به اروپا از طریق کریدور شمال - جنوب، در مقایسه با مسیرهای موجود که اروپا را از طریق کانال سوئز به آسیای جنوب شرقی متصل می کند علاوه بر کوتاهی مسیر ، بسیار مقرون به صرفه است .
وی به کاهش چشمگیر فواصل حمل کالا بین بندرگاه های آسیایی و اروپایی در مسیر کریدور شمال جنوب اشاره و تصریح کرد : به عنوان مثال فاصله میان بندر سنگاپور و هامبورگ در مسیر این کریدور نسبت به مسیر سنتی 3400 کیلومتر کمتر است و این در حالی است این تفاوت فاصله حمل در مسیر بندر سنگاپور و هلسینکی به 5300 کیلومتر می رسد و این میزان کاهش فاصله در مسیر هلسینکی به بمبئی به 4200 کیلومتر و بمبئی به روتردام 4600 کیلومتر است .
وی با اشاره به مزیت های کریدور شمال جنوب که موجب کاهش چشمگیر در هزینه ها و زمان حمل کالا می شود ، افزود : با توجه به اهمیت موضوع کریدور شمال جنوب به هیأت رییسه پیشنهاد می کنم موضوع این کریدور در مصوبات این اجلاس بین المللی قرار گیرد و همکاری مشترک ایران و روسیه و شرکت کنندگان اجلاس و بازرگانان منطقه خزر برای فعال تر کردن کریدور شمال جنوب و افزایش مبادلات تجاری از این کریدور بین المللی افزایش یابد .
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی یکی از مناطق آزاد هفت گانه ایران و تنها منطقه آزاد حاشیه دریای خزر است اظهار داشت : مناطق آزاد در دنیا به محدوده بندری یا غیر بندری گفته می شود که با هدف جذب سرمایه گذار ایجاد شده اند و در حال حاضر 3500 منطقه آزاد در دنیا وجود دارد و در ایران نیز هفت منطقه آزاد و 64 منطقه ویژه با تصویب مجلس تشکیل شده اند .
مسرور با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی در استان گیلان در شمال ایران و با مساحت 3200 کیلومتر مربع و در سه محدوده بندری، تجاری ، گردشگری و حوزه صنعتی قراردارد ، تصریح کرد : استان گیلان دارای تولیدات فراوان کشاورزی و کارخانجات صنعتی و از مراکز مهم گردشگری کشور است .
وی انزلی را دارای موقعیت راهبردی جغرافیایی در خزر دانست و ضمن بر شمردن مبادلات گسترده این منطقه با بنادر حاشیه خزر تاکید کرد : بازرگانان و مدیران اقتصادی انزلی و آستاراخان برای فعال تر کردن کریدور شمال جنوب باید همکاری و همفکری بیشتری داشته باشند تا بتوانند حجم بیشتری از مبادلات تجاری اروپا و آسیای جنوب شرقی را از این مسیر ترانزیت نمایند .
مسرور ، منطقه آزاد انزلی را دارای مزایا و معافیت های قانونی فراوانی برای سرمایه گذاری و فعالیت تجار عنوان و خاطر نشان کرد : معافیت مالیاتی20 ساله ، صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی تا 100 درصد ، بخشودگی عوارض گمرکی یرای واردات دستگاه ، مواد اولیه برای واحد های صنعتی ، عدم نیاز به روادید برای سرمایه گذاران و گردشگران خارجی ، صدور مجوز اقامت تا پنج سال برای خارجیها و ثبت شرکت در کمتر از یک روز از مهمترین مزایای این منطقه است .
وی در خصوص محدوده بندری و مجتمع بندری در حال ساخت کاسپین در منطقه آزاد انزلی اظهار داشت : بندرگاه انزلی با ظرفیت اسمی 11 میلیون تن و با سیستم های مجهز تخلیه ، بارگیری و ناوبری دریایی در حال توسعه به 17 میلیون تن است و همچنین از 10 پست اسکله به 24 پست افزایش می یابد و مجتمع بندری کاسپین نیز در این منطقه در حال ساخت است .
مسرور با دعوت از تجار و سرمایه گذاران حوزه دریای خزر برای حضور و استفاده از مزیت های موجود در منطقه آزاد انزلی تصریح کرد : تجار حاشیه خزر می توانند با استفاده ار ظرفیت های قانونی این منطقه ، معافیت 90 روزه انبارداری ، کالای همراه مسافر ، تردد خودرو با پلاک منطقه و بورس کالای و 112 واحد تولیدی و صنعتی حضور فعالی در این منطقه داشته باشند .
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به بهره مندی منطقه از زیرساخت های مناسب جاده ای و دریایی افزود : علاوه بر زیر ساخت های موجود از قبیل آزاد راه تهران – رشت – انزلی و فرودگاه بین المللی سردار جنگل ، سرمایه گذاری مناسبی در حوزه توسعه زیرساخت ها مانند خط آهن قزوین – رشت - انزلی و ایجاد تقاطع غیر هم سطح در منطقه صورت گرفته است .