گیلانیان : اقتدار شهرداری در گرو قانون مداری بوده و رانندگانی که از قانون تمرد کنند به واحد تخلفات اداری این سازمان معرفی شده تا به تخلفات آنها رسیدگی شود.
محمد ابراهیم خلیلی شامگاه یکشنبه در چهل و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر رشت که با موضوع پاسخ به یک سؤال و 10 تذکر اعضای شورا برگزار شده بود با بیان این مطلب افزود: با توجه به مسئولیت خطیر و با ارزش خود در مدیریت شهری و براساس موازین قانونی پاسخ یک سؤال و 10 تذکر اعضای شورا در راستای تنویر افکار عمومی ارائه می شود.
وی با اشاره به اینکه رشت شهری پر از فراز و نشیب در عرصه مدیریت شهری است، اظهار داشت: این شهر که می توانست به عنوان پایتخت گردشگری و فرهنگی در کشور معرفی شود اما متاسفانه در سه سال گذشته شش شهردار را به خود دید.
شهردار رشت با تأکید بر اینکه هم اکنون شهر باران برای توسعه بیش از هر چیزی به آرامش و اعتماد نیاز دارد، ادامه داد: در راستای تحقق برنامه های ارائه شده علاوه بر اختصاص زمان مناسب، پشتیبانی و همراهی اعضای شورا امری ضروری است.
وی بیان اینکه ارتباط دوسویه با شورای اسلامی شهر باید مستمر باشد، گفت: با اختصاص زمان مناسب می توان خواسته های نمایندگان مردم در پارلمان شهری را با تکیه بر اصل قانون مداری اجرایی کرد.
خلیلی مدیریت شهر رشت را با وجود نیازهای فراوان و اساسی به همراه منابع اندک شهرداری امری دشوار دانست و افزود: برای رفع معضلات اساسی شهر علاوه بر اختصاص زمان مناسب به همراهی اعضای شورا و مدیریت جهادی نیاز است.
وی با بیان اینکه طرح سؤال حق قانونی اعضای شورای شهر است، اظهار داشت: با وجود تنش های فکری، تحولات نو و سازنده ایجاد می شود که به توسعه بیش از پیش رشت کمک شایانی می کند.
شهردار رشت درباره طرح سوال از سوی اعضای شورای اسلامی شهر نسبت به مسائل و معضلات کهنه سازمان اتوبوسرانی گفت: هم اکنون 130 دستگاه اتوبوس و هفت دستگاه مینی باس در این سازمان وجود دارد که تنها 50 دستگاه آن فعال است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر از 25 دستگاه اتوبوس به دلیل نبود راننده استفاده نمی شود، ادامه داد: علاوه بر این 48 دستگاه اتوبوس نیز به دلیل نقص فنی از مدار خارج شده و برای تعمیر آنها به 24 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با وجود منابع اندک شهرداری اجرای این امر مقرون به صرفه نیست.
خلیلی با اشاره به اینکه در شهرداری رشت 240 راننده با گواهینامه پایه یک استخدام شده اند، افزود: هم اکنون تنها 105 نفر از این رانندگان در سازمان اتوبوسرانی مشغول به فعالیت هستند.
وی اظهار داشت: بر این اساس 49 نفر از رانندگان مورد نظر در سازمان آتش نشانی، 22 نفر در سازمان پسماند، 26 نفر در سازمان عمران، 22 نفر در شهرداری مناطق و نواحی، یک نفر در سازمان خدمات موتوری، دو نفر در بخش خدمات شهری، یک نفر در سازمان پایانه های مسافربری، یک نفر در حراست، سه نفر از خدمات، دو نفر در شورای اسلامی شهر، یک نفر در مدیریت فرهنگی و پنج نفر نیز در استانداری گیلان به مشغول به فعالیت هستند.
هیئت رسیدگی به تخلفات اداری حلقه مفقوده شهرداری است
شهردار رشت با تأکید بر اینکه با استخدام 50 راننده 25 دستگاه اتوبوس نیز به شهروندان خدمات رسانی خواهد کرد، ادامه داد: در ماه های اخیر با بازگشت 10 نفر از رانندگان مورد نظر به سازمان اتوبوسرانی برای خدمات رسانی به مردم پنج دستگاه دیگر به 45 دستگاه اتوبوس فعال افزوده شد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون پنج نفر از این رانندگان در آستانه بازنشستگی قرار دارند، گفت: علاوه بر این چهار نفر بازنشسته شده و پنج نفر دیگر هم با سپری کردن دوره های آموزشی به عنوان مامور آتش نشانی فعالیت می کنند.
خلیلی افزود: در راستای توسعه حمل و نقل شهروندان از طریق اتوبوس با ارسال ابلاغیه 16 راننده به سازمان اتوبوسرانی بازگشته اند و 14 نفر نیز تمرد کرده اند که بر مبنای قانون تخلفات آنها در حال رسیدگی است.
وی با گلایه به اینکه تاکنون بخش رسیدگی به تخلفات اداری در چارت سازمانی شهرداری رشت حلقه ای مفقود بوده است، اظهار داشت: برای مدیریت بهتر مسائل در این سازمان هیئت نظارت بر تخلفات اداری کارکنان در حال راه اندازی است.
شهردار رشت با بیان اینکه برخی از رانندگانی نیز به دلیل ازکارافتادگی با ارائه مدارک پزشکی معتبر در بخش های دیگری مشغول فعالیت هستند، ادامه داد: از سال 87 تاکنون 116 راننده بازنشسته شده و هیچ نیرویی هم جایگزین آنها نشده است.
وی به اجرایی نشدن طرح واگذاری اتوبوس های سازمان اتوبوسرانی به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: متأسفانه عمر ناوگان اتوبوسرانی رشت بیش از پنج سال بوده که براساس قانون قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را ندارد این در حالیست که عمر تنها هفت دستگاه مینی باس به کمتر از پنج سال می رسد.
خلیلی با اشاره به اینکه در صورت اجرای طرح جامع کنترل ترافیک که هنوز از سوی اعضای شورای اسلامی شهر رشت به تصویب نرسیده است تا حدودی از مشکلات حمل و نقل عمومی کاسته می شود، افزود: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها سازمان های اتوبوسرانی و تاکسیرانی باید تقویت شود که این امر مهم در رشت با تأمین اعتبار یکساله از سوی استانداری گیلان برای استخدام راننده پایه یک تحقق خواهد یافت.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با گرامیداشت سالروز تأسیس شورای اسلامی شهر و روستا اظهار داشت: شوراها محلی برای تبلور انتخاب های مردمی در پارلمان محلی هستند.
رضا جمشیدی چناری با تأکید بر اینکه شورای چهارم رشت گفتمان قانون گرایی را رویکرد اصلی خود قرار داده است، افزود: شهردار شهر باران تنها با معیار شایسته سالاری انتخاب شده و ارتباط میان وی با شورا از مجرای قانونی ممکن است.
وی با اشاره به اینکه رسانه های ارتباط جمعی به عنوان بازوان قدرتمند شورای اسلامی شهر در راستای شفاف سازی نباید منجر به ایجاد التهاب در افکار عمومی شوند، ادامه داد: اعضای شورای اسلامی شهر رشت در امور اجرایی شهرداری مداخله نمی کنند بلکه با همفکری و همکاری یاری رسان مجموعه شهرداری هستند.
در پایان چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر رشت سایر اعضای شورا دیدگاه های خود را در رابطه با مسائل اتوبوسرانی مطرح کردند./منبع : مهر