Tuesday، 14 January 2025 | سه شنبه، 25 دی 1403
1 2

اختصاصی گیلانیان : روند رو به رشد جوامع در کنار افزایش جمعیت ، سبب پیچیده شدن روابط انسانی و عرصه های مختلف زندگی روزمره گردیده و مدیریت شهرهای بزرگ را با شیوه های سنتی و قدیمی غیر ممکن ساخته است . از این حیث بکارگیری مدیریت نوین ، فعال و کارآمد می تواند در  زمینه برآورده نمودن هدف های کلان پیش بینی شده ، راهی را به سوی رفاه حال مردم بگشاید .

مدت هاست که فرآیند پروژه های شهری از مراحل مطالعاتی تا مراحل بهره برداری دچار مسائل و موانع متعددی می باشد که به واسطه طولانی شدن حد فاصل این مراحل ، موجی از نارضایتی مردم را به دنبال داشته است که قطعاً این امر ریشه در سوءمدیریت ها دارد .در این راستا دو نهاد شورای شهر و شهرداری می بایست ضمن خدمت بی منت به مردم ، با تمام توان و برقراری تعاملی سازنده و به دور از حواشی وشعارها برای پیشبرد اهداف زیربنایی شهر همت گمارند .

 اما با توجه به نظام فعلی که انتخاب شهردار مستقیماً از سوی اعضای شورا می باشد تا چه میزان می توانیم شاهد تعامل مساعد بین دو نهاد فوق باشیم ؟

و آیا جذابیت قدرت و دو دستگی ها در اعضای شورای اسلامی یک شهر سبب بهره برداری هایی خارج از منفعت مردم نخواهد شد ؟

همان دو دستگی هایی که این روزها بر اساس خبرهای منتشر شده گریبانگیر اعضای فعلی شورای اسلامی کلانشهر رشت شده و حاکی از استیضاح و یا عدم استیضاح شهردار می باشد ! آیا چنین جایگاه متزلزلی در مدیریت یک شهر توان پاسخگویی به نیازها و ارائه خدمات در خور شأن مردم شهر را خواهد داشت ؟

از سویی دیگر در صورت وقوع تخلف و تعدی به حقوق عمومی مردم توسط مسئولان حوزه شهری می بایست کلیه امور به صورت شفاف مورد پیگیری مراجع ذیصلاح قرار گیرند و به اطلاع همه مردم برسد . زیرا مردم فقط در زمان پرداخت عوارض شهرداری و یا انتخابات شورای شهر عزیز نیستند و باید اعتماد ها بیش از گذشته افزایش یابد !!!

بنابراین ساختار عدم همکاری نه منجر به نقش آفرینی موثر در مدیریت شهری خواهد شد و نه تلاش ها را برای رفع معایب و اصلاح امور شهری منجر به نتیجه خواهد نمود .البته طبق ماده  71   شرح وظایف شورای شهر ، نظارت وظیفه لاینفک شوراست و تردیدی در آن نیست. اما اگر مقاصد سیاسی پشتوانه تغییر و تحولات در مدیریت شهر باشد ، دیگر نمی توان جوابگوی انتظارات مردم بر اساس کارکارشناسی بود و اینجاست که حداقل باید از تجربه ناخوشایند دومین دوره شورای اسلامی رشت بهره جست و در مسیر پیشرفت شهر بر عملکرد دقیق در حوزه مدیریت شهری پافشاری نمود و نه به مدیریت سیاسی !

به هر تقدیر وجود مجموعه ای ناهمگن برآیندی جز عدم پیشبرد برنامه ها نخواهد داشت و از اینرو تقویت جایگاه مدیریت شهر به ماندگاری و توسعه پایدار شهری به منظور ساماندهی و ارتقاء امور عمرانی ، زیبا سازی شهری ، زیست محیطی ، اجتماعی و ... در کنار شفاف سازی در حوزه مالی و حمایت از طرح های درآمدزا می تواند موضوع بسیار مهمی برای بهبود وضعیت مرکز استان گیلان قلمداد شود.

اما جدای از موضوعات مطرح شده ، طی یک ماه  اخیر بحث آبگرفتگی معابر و گذرگاه های رشت در هنگام بارش باران به صورت عذاب آوری زندگی عادی مردم را مختل نموده است و مردم از سخنان و مصاحبه های تکراری مسئولان مربوطه در رسانه ها مبنی بر شناسایی ، بازسازی و رفع این معضل خسته شده اند . زیرا آنچه مسلم است کار از مرحله شناسایی یک یا دو نقطه فراتر رفته و این موضوع به نوعی کاملاً فراگیر شده !

درچنین شرایطی باید در یک اقدام منطقی و با توجه به موقعیت توپوگرافی خاص شهر و همچنین برطرف نمودن ضعف شبکه جمع آوری آب های سطحی با در نظر گرفتن اولویت های بازسازی و نوسازی در زیرساخت شهری ، نسبت به رفع این معضل چاره ای اساسی اندیشه نمود .حال آنکه شاهدیم بدون تراشیده شدن آسفالت قبلی و عدم توجه به زیر سازی های راه در سطح شهر ، همچنان آسفالت روی آسفالت می شودو این کار ضمن افزایش ارتفاع خیابان و نشست های نامتقارن به مرور زمان ، نتیجه ای جز چندین برابر شدن معضل آبگرفتگی در هنگام نزول رحمت الهی نخواهد داشت !

بنابراین در انتظار تصمیمات معقول برای رفع این معضل خواهیم بود ، اگرچه سپری نمودن چنین مشکلاتی تبدیل به رویه ای عادی شده و آن تحرک وپویایی لازم را درمسئولان مربوطه ایجاد ننموده وحدقل در این یک مورد خاص نظاره گر وضعیتی رو به بهبود نبوده ایم !

اختصاصی گیلانیان به قلم نیما حاجتی

nimahajati.blogfa.com

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان