گیلانیان : نایب رییس اتاق گیلان گفت: حمل و نقل کالا از طریق کریدور شمال جنوب که بخش مهمی از آن از خاک جمهوری اسلامی ایران می گذرد، نسبت به مسیر کانال سوئز 40درصد کوتاه تر و 30درصد ارزان تر است.
شجاع الدین بدری گفت:با توجه به موقعیت کریدور شمال جنوب و جایگاه استراتژیک ایران در این کریدور باید بدانیم چقدر از این موقعیت بهره برده ایم.
وی اضافه کرد: در ادامه تحولات کریدور ارتباطی آسیا و اروپا ،در سال 1993 وزرای حمل و نقل کشورهای اروپایی در اجلاس کمیسیون اروپا هلسینکی ،مسیر دیگری را برای ارتباط تجاری قاره های آسیا و اروپا معرفی کرده اند که ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشور های حوزه اقیانوس هند،خلیج فارس و جنوب شرقی آسیا برقرار می سازد.به این ترتیب کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب در 12سپتامبر 2000در سن پترزبورگ توسط سه کشور ایران، روسیه و هند به منظور ترویج همکاری های بین المللی بین اعضاء تاسیس شد و در حال حاضر این کریدور با پذیرش یازده عضو جدید گسترش یافته است.
بدری با بیان اینکه طبق نظر کارشناسان،حمل و نقل کالا از طریق کریدور شمال جنوب نسبت به مسیر کانال سوئز 40درصد کوتاه تر و 30درصد ارزان تر است،خاطر نشان کرد:کریدور شمال - جنوب بخش مهمی از آن از خاک جمهوری اسلامی ایران می گذرد. این کریدور در حال حاضر از حوزه اقیانوس هند آغاز و از طریق دریا به بندر عباس در جنوب ایران متصل می شود. در داخل خاک ایران به وسیله حمل و نقل جاده ای و ریلی به بنادر شمال کشور نظیر بندر انزلی انتقال می یابند و سپس از طریق دریای خزر به بنادر آستار خان، لاگان روسیه و آکتائو قزاقستان حمل می شوند.
وی گفت: اگر حلقه های مفقوده این مسیر در داخل کشور از جمله راه آهن قزوین -آستارا در قلمرو ایران هر چه سریعتر تکمیل شود امکان دسترسی جاده ای و ریلی به کشور های منطقه قفقاز و روسیه نیز میسر خواهد شد.
بدری تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم از این موقعیت بهره مند شویم باید قوانین و شرایط استفاده از این مسیر را روان سازی کنیم تا به راحتی مشتری و صاحب کالا جذب آن شود.
وی گفت : با توجه به اهداف دولت تدبیر و امید در خصوص رفع تحریم ها و شکستن رکود فعلی و همچنین با توجه به وجود پتانسیل بالا در جذب و بهبود مستمر در کسب سرمایه های ارزی از طریق امور ترانزیتی متاسفانه قواین و مقررات ترانزیت با معضل جدی رو به رو است و اگر می خواهیم در جامعه جهانی فعالیت کنیم باید در جهت تقویت و تسریع در این امر مهم نگاهی جدی و عملیاتی نسبت به اجرای قوانین داشته باشیم.
وی گفت : در انتخاب یک مسیر ترانزیتی گزینه های سرعت،قیمت و امنیت تعیین کننده هستند.
بدری تصریح کرد : امنیت مسیر ایران نسبت به سایر کشور های منطقه از نگاه متخصین و کارشناسان جهانی کاملا تایید شده است.
وی در خصوص قیمت هم به دلیل ارزانی سوخت و ارزانی نیروی کار خاطرنشان کرد:می توانیم قیمت های پایین تری را ارائه بدهیم اما وجود تناقض در قوانین دست پاگیر مانع رسیدن به بهره برداری و استفاده از این موهبت الهی برای ایران می شود.