Monday، 26 February 2024 | دوشنبه، 07 اسفند 1402
1 2

گیلانیان : احتمالاً برای یکبار هم که شده از این مسیر عبور کرده اید؛ مسیری زیبا و پر رفت و آمد، بویژه در روزهای تعطیل آخر هفته؛ مسیری که دو مرکز استان را به هم متصل می کند و دارای چند تونل است.

دست انداز ها و چاله های این «اتوبان» شما را به یاد «ترن هوایی» و «چاله فضایی» پارک آبی می اندازد. امدادخودروهایی که می دانند بعد از گذر از این دست اندازها چه بلایی بر سر آزاد راه 5خودروی شما خواهد آمد، مانند پیشگوها منتظرند تا به سراغشان بروید و فقط هم به شما سرویس حمل و نقل می دهند. مکانیک های شهر رودبار و منجیل که دیگر در زمینه تعمیر پلوس، جلوبندی و کمک فنرهای خودرو حرفه ای شده اند و همیشه سرشان شلوغ است، گاهی اوقات طوری دست رد به سینه شما می زنند که شما شرمنده خودروی خود می شوید!

وقتی با خودروی خود از رشت به طرف قزوین حرکت می کنید، در این مسیر می توانید رشد قارچ گونه مغازه ها را ببینید؛ مغازه هایی که بدون رعایت حریم اتوبان و در نظر گرفتن محلی برای پارک خودروها ساخته شده اند و باعث تشدید بی نظمی و ترافیک های چند ساعته می شوند. حتماً در زمان بندی خود برای گذر از این مسیر، 40 دقیقه تا یک ساعت زمان برای عبور از ترافیک قبل از امامزاده هاشم و حدود یک تا دو ساعت برای عبور از شهرهای رودبار و منجیل در نظر بگیرید.

از آنجا که این آزادراه در قسمت منجیل و رودبار تکمیل نشده است، به اجبار برای خرید زیتون، مربا و سیرترشی باید به منجیل و رودبار بروید و با خرید از مغازه های کنار جاده دِین خود را به کسبه آن منطقه ادا کنید! البته شاید این مسیر ساعت ها طول بکشد و باعث شود شما سوخت و وقت بیشتری صرف کنید، زیرا ساخت اتوبان در حد فاصل رودبار و منجیل سکته کرده است!

وقتی در ترافیک چندساعته گیر افتادیم، شنیدیم دیگرانی که مثل ما هم اسیر این ترافیک شده اند، اعتراضاتی را با صداهای آهسته و بلند مطرح می کنند. یکی از آنها انتقاد می کرد که چگونه می شود مجوز احداث مغازه در حریم اتوبان صادر شود و دومی هم از کمبود توقفگاه ها در طول مسیر گله داشت. سومی می گفت مثل اینکه از قصد نمی گذارند ساخت این آزادراه تمام شود! دیگری هم از جاده «سنگر» می گفت و اینکه چطور خودش و ماشینش در دست انداز های آن مسیر غافلگیر شده بودند.آزاد راه 3

از سوی دیگر، برخی کسبه منجیل و رودبار هم نگرانند که اگر چند کیلومتر باقیمانده از این آزادراه تکمیل شود، آیا باز هم مسافران راه خود را کج می کنند تا برای خرید سوغاتی سری به مغازه های آنها بزنند؟!

به همه این مشکلات، کمبود، یا به عبارت صحیح تر، نبودِ امکانات رفاهی و خدماتی در بخش عمده ای از این آزادراه را هم بیفزایید؛ بطوریکه اگر شما یا خودروی شما در فاصله قزوین تا حوالی منجیل دچار مشکل شوید، بعید است دستتان به جایی برسد و احتمالاً تنها راه چاره تان، توقف و توکل به خدا باشد.

البته در این بین، نمی توان از زحمات پلیس در این محور چشم پوشی کرد. آن ها همه جا هستند. بیشتر اوقات هم به دلیل بارانی بودن منطقه، همه آن ها یک دوش درست و حسابی گرفته اند، اما باز هم تلاش می کنند تا اندک راهی برای عبور خودروها باز کنند تا به مسافرانی که از سراسر ایران به این منطقه آمده اند خیلی هم بد نگذرد! گاهی آنقدر این موضوع حاد است که رفع و رجوع کردنش از دست پلیس هم خارج می شود.

کار سختی نیست که دیگر مسئولان هم اگر آزادراه را تکمیل نمی کنند، لااقل مغازه های مزاحم را به مکانی بهتر انتقال دهند تا هم مشتریان بتوانند با خیال آسوده به امورات خود برسند و هم کسبه این همه آه و نفرین را به جان نخریده باشند!

* * *

آزادراه قزوین - رشت، از آزادراه قزوین - زنجان، چند کیلومتر بعد از ایستگاه عوارضی قزوین منشعب می شود و تا حوالی رشت ادامه می یابد. طول این آزادراه از محور آزادراه قزوین - زنجان تا امامزاده هاشم، 138 کیلومتر است.

یکی از نکات مهم درباره این آزادراه، ناتمام ماندن 11 کیلومتر از آن است. در واقع اسمش این است که تنها 11 کیلومتر است، اما همین چند کیلومتر هم کم دردسر ایجاد نکرده است؛ هم برای محلی ها و هم برای مسافران.

اجرای طرح آزادراه قزوین - رشت، به صورت مرحله ای از اواخر سال 1376 بصورت تک باند توسط معاونت ساخت و توسعه راه های وزارت راه و ترابری آغاز و از پائیز 1382 با سرمایه گذاری مشترک وزارت راه و ترابری و شرکت آزادراه قزوین - رشت بصورت اجرای کامل آزادراه دنبال شد تا در سال 88 افتتاح شود؛ افتتاح یک طرح عملاً نیمه تمام.

چند ماه بعد اعلام شد که تکمیل آزادراه در حوالی منجیل و رودبار در دستور کار قرار گرفته است و اوایل سال 91 نیز وزیر راه و شهرسازی دولت قبل گفت که با تأکید رئیس جمهور وقت، 11 کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت - قزوین در منطقه رودبار، تا 18 ماه آینده به اتمام می رسد. این سخن یعنی آن چند کیلومتر باید تا آبان 92، تکمیل می شد اما نا آن موقع و نه تا امروز این اتفاق نیفتاد.

پس از مدت ها اجرای عملیات راهسازی در کیلومترهای باقیمانده از آزادراه قزوین - رشت، دولت بالاخره توانست برای سفرهای نوروزی لااقل 900 متر از این آزادراه را به بهره برداری برساند.

هرچند به گفته نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، با اضافه شدن این قطعه کوچک از آزادراه، بخش عمده ای از خودروهایی که مجبور بودند در مسیر خود به محدوده شهری وارد شوند، بدون نیاز به ورود به شهر از حوزه آزادراهی وارد بخش اصلی راه می شوند و همین موضوع، اهمیت این چندصد متر را نشان می دهد، اما چشم ها همچنان منتظر راه اندازی 10 کیلومتر باقی مانده، باقی مانده است. / منبع : ایسنا - جواد علیزاده

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : مقالات

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان