Friday، 26 April 2024 | جمعه، 07 اردیبهشت 1403
1 2

"جناب آقای استاندار ، استاد ادبیات دانشگاه هستند. " این عبارت جزیی از سخنرانی عالمی دانشمند و ناموری برجسته ، پروفسور فضل ا... رضا در رشت بود در مراسمی که به منظور تجلیل از دانشمندی که نخستین شخصیت واضع تئوری انفورماسیون ، نظریه اطلاعات ، مخابرات و ... هستند ، به عمل آمد . استاندار گیلان نیز سخنرانی ادیبانه ای بیان داشتند که عبارت پروفسور رضا درباره ایشان مرا بی نیاز از توصیف استاندار اهل ادب ، عشق و عرفان می کند و باید پای سخنرانی های ایشان نشست و شنید که در این مقاله از توانمندی های اجرایی مهندس قهرمانی چابک نیز مواردی خواهم نوشت . می خواهم نقبی به تاریخ بزنم و مقایسه ای داشته باشم در همان قرنی که اروپاییان گام های اساسی در راه پیشرفت های گوناگون برمی داشتند ناصرالدین شاه قاجار ( پایان سلطنت 1285 شمسی ) در طول پنجاه سال سلطنت دارای 85 زن صیغه ای و عقدی !!! با 42 فرزند !!! که 18 نفر در کودکی مردند ، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .

در طول دوره خدمت دبیری شیمی در رشت ( حدود 50 سال در دبیرستان ها و دانشگاههای گیلان تدریس کرده ام ) مقاله ای درباره عدم وجود دانشگاه درگیلان به شرح ... نوشتم :

... آیا صحیح است که در دانشگاه اهواز دانشکده کشاورزی دایر باشد ؟ آیا منطقی است دانشجویی که بوته های چای ذره های ستاره سان برف و ... را ندیده مهندس کشاورزی بشود ؟ آیا تصور دستگاههای علمی و آموزشی کشور آن است که مردم گیلان بی بخار و بی بوته هستند ؟ ابدا زیرا هوای گیلان به گونه ای است که مردمانش از بخار آب اشباع !!! هستند و در خطه سرسبز گیلان بوته های چای وجود دارد یکسال بعد از این مقاله در نود و نهمین نشست گسترش اموزش عالی (2/11/53) اجازه تأسیس دانشگاه صادر شده بدیهی است شخصیت هایی از جمله آقای دکتر صمدزاده در این مورد نقش داشتند که مقاله من هم سهم ناچیزی داشت .

در آن سالها بنا به توصیه مشاوران آلمانی زمین دانشگاه با مساحت چندین هکتار در فاصله 8 کیلیومتری بزرگراه رشت – تهران خریداری شد که اقدام درستی بود زیرا در سالهای اخیر محدوده ی مذکور تقریبا" به جز دانشکده علوم سایر دانشکده ها و سازمانهای اداری و آموزشی دانشگاه متمرکز شده و حتی برخی تأسیسات دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز همان جاست چرا چنین است ؟ برای این که آلمان ها همانند ما سطحی نگر نبودند نگاهشان علمی عمیق و ژرف بین بود و به توسعه ی سالهای آتی فکر می کردند نه فقط به فاصله ی 10 سانتیمتری شان !!

مثالهای دیگر دبیرستان شهید بهشتی ( شاهپور سابق ) که آلمان ها در زمان حکومت هیتلری در رشت ساختند این مدرسه در آغاز دارای فضایی بسیار بزرگتر از محدوده فعلی بود اما متأسفانه زمین های آن که برای ورزش های تنیس و فوتبال و غیره در نظر گرفته شده بود در اثر سوء مدیریت مدیران گذشته ی آموزش و پرورش یکی بعد از دیگری به صورت سالن تربیت بدنی ، دبیرستان دکتر شریعتی ، منزل مدیرکل ، ساختمان اداری آموزش و پرورش ، مدرسه ی راهنمایی تحصیلی ، ساختمان تعاونی مصرف فرهنگیان ، کانون بازنشستگان ، رستوران معلم و ... در آمده است : یعنی در حقیقت فضای آموزشی و پرورشی این واحد مهم را قورت دادند .

چون در وجود ذیجود برخی از مدیران ، آینده نگری وجود ندارد و یا در همان سالهایی که بلوار شهید قلی پور را می ساختند تقریبا" برای همان ایام بلواری با عرض کم بود در حالی که زمینهای اطراف بسیار ارزان چه می شد اگر چند تا صفر !!! جلوی عدد عرض خیابان می نوشتند و یا ساختمان عظیم چند طبقه بیمه ایران در مرکز !!! شهر آیا می دانید که اتحاد جماهیر شوری سوسیالیستی سابق ، کنسولگری رشت را در کدام منطقه شهر و با چند همتار زمین بنا کرده است ؟ کشوری که بعد از پیام تاریخی حضرت امام (ره) چون حباب پخش و پراکنده شد .

بگذریم از سفارتخانه های چندین هکتاری انگلیس و آمریکا در تهران و خانه های ییلاقی !!! آنان در خارج تهران که وقتی با هوای آلوده سالهای اخیر تهران مقایسه کنیم موضوع روشن تر می شود .

چرا با داشتن آن همه استعدادهای درخشان و افکار بلند ایرانیان و آینده نگری آقای استاندار ، مدیریت درست دوراندیشی ، سازماندهی منطقی ، برنامه ریزی علمی بر اساس داده ها و آمارهای صحیح نقش مهمی در پیشبرد امور دارد که خوشبختانه از ویژگی های استاندار گیلان است ایشان در حال پیگیری و اجرای پروژه های بنیادی هستند و گام های مثبتی برداشته اند .

اینکه می خواهم مشکلات گیلان را که اغلب نوشته شده با عدم توانایی در نگارش به رشته تحریر درآورم از نظر شهرداری شاید سومین شهرداری ( بعد از تهران و تبریز ) باشد که در سال 1286 ه.ش تأسیس شد . از نظر تراکم جمعیت در سطح کشور دومین استان بعد از تهران است . البته از لحاظ تصادف در هر کیلومتر راههای کشور نیز شاگرد دوم !!! است دارای منابع عظیم خدادادی مانند جنگل های زیبا ، خاک های غنی ، زمین های کشاورزی ، معادن ، برنج ، چای ، توتون ، ابریشم ، مرکبات ، بادام ، زیتون ، گردو ، فندق ، گل گاوزبان و ... است دریای کاسپین که روزگاری حدود 80-70 درصد خاویار جهان آم مروارید سیاه را تولید می کرد ، اکنون در حال نابودی است چراگیلان عقب مانده است ؟ علل مختلفی دارد : عدم سازش و وجود نیروی دافعه بین یکدیگر و فراموش کردن هویت بومی ، طبیعت سرسبز و فریبنده !!... امدواریم پروژه راه آهن قزوین – رشت که مهندس قهرمانی چابک آن را یکی از آرزوهای بزرگ خود خوانده اند به بهره برداری برسد برطرف کردن مشکلات چای نیز در اولویت کاری وی قرار دارد . اگر چه من فقط مشتی فرمول های شیمیایی را بلعیده ام ! ولی تجربه نشان داده که یکی از راههای مهم برای رونق چای اولا انتصاب یک بازرس و کارشناس ناظر وظیفه شناس برای کارخانه و حمایت مسوولین از او در برابر برخی افراد رانت خوار که انتظار دارند چای درجه 3 را بر چای درجه 1 تحمیل کنند و دیگری عملیات به زراعی ( هرس ، کاشت و شخم به موقع ) و انجام کود دهی با توجه به PH زمین ( از نظر قلیایی ، اسیدی و یا خنثی بودن ) زیر نظر مهندسین کشاورزی در سنی هستم که نه جویای نامم و نه نان ( رزق را روزی رسان پر می دهد ) فکر می کنم نامی افتخار آفرین در نزد فرهیختگان ، دانش آموزان و دانشجویان که بهترین قاضی هستند داشته باشم بنا بر تجویز دوستان پزشکم ، می خواهیم با همسرم که حدود 15 سال رئیس دبیرستان های رشت و تهران بوده ، پیاده روی بدون توقف کنیم . امکان ندارد زیرا در مسیر ما افراد زیادی ما را مورد محبت قرار می دهند که موجب شارژمان می شود . لازم به توضیح است که بعد از انقلاب اسلامی راههای مواصلاتی فراوانی ساخته شده است .

روستاهای بسیاری دارای برق ، گاز و تلفن هستند ولی هنوز برخی از نقاط ییلاقی اشکورات و تالش از جاده های آسفالته و گاز محروم هستند چهره شهر رشت در حال دگرگونی مثبت است . ساختن بنای عظیم در میدان گیل از جمله کارهای ارزنده ای است که در این دوران در حال انجام است تمرکز در یک جا و کاستن از بارترافیکی شهر یا ساختمان اداره کا استاندارد و تحقیقات که در فاصله خیلی دور احداث شده است . چند نکته : از سازمان آب و برق به سمت میدان گیل ، درصورتی که راه بندانی رخ دهد راه گریزی برای رسیدن در ساعت مقرر به ترمینال و به کلاس های درس دانشجویان دانشگاه گیلان و پیام نور و مراجعه کنندگان آینده به شهرداری وجود ندارد . در ایام زمستان که برف سبب مسدود شدن راه ها می شود هلیکوپتری وجود ندارد تا به کمک خانم های باردار برسد و آنان را به زایشگاه برساند و یا هر نوع پیشامدهای اورژانسی سال هاست که به هنگام بارندگی شدید می شنویم که می گویند غافلگیر شدیم . شهرباران و غافل گیری ؟ در کشورهای پیشرفته خیابانها را شیبدار می سازند تا آب های سرازیر شده در مکانهایی جمع آوری شود که پس از تصفیه به عنوان آب صاف و پاک مورد مصرف قرار گیرد وقتی فاضلاب شهر پاریس را در فیلم بینوایان می بینیم ( البته فیلم ) آنجاست که فاضلاب شهر پاریس را با فاضلاب های شهرهایمان مقایسه می کنیم در می یابیم که آینده نگری نداریم .خوشبختانه طرح بازسازی فاضلابهای شهرهای رشت ، انزلی و .... در دست اجراست . جناب استاندار با خبرنگاران برخوردی شایسته دارند و انتقادپذیر هستند و به مدیران توصیه می کنند که " باید در پی اعتماد مردم حرکت کنیم " در موقع بروز بلایای طبیعی نخستین مسوولی هستند که حضور پیدا می کنند مثلا" در مورد خطر شکسته شدن فرازبند در حال ساخت شهر بیجار که تدریجا" آرامش را در منطقه برقرار کرد در حالی که عمر مفید سد سفیدرود تمام شده خبرهای خوشحال کننده ای رسیده و آن هم افتتاح سد استور است . تسریع در ساختن سد شفارود و سفیدرود از جمله برنامه های مفید است البته کمبودها زیاد و گفتنی های بسیاری وجود دارد که فرصت دیگری را طلب می کند . "

عضو هیأت علمی بازنشسته رشته شیمی دانشگاه گیلان "

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان