Tuesday، 23 April 2024 | سه شنبه، 04 اردیبهشت 1403
1 2

گیلانیان : معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باید در دوران پساتحریم، برای تعامل بین المللی با سایر مراکز دانشگاهی آماده باشند.

مجتبی شریعتی نیاسر روز دوشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشجویان دانشگاه گیلان با بیان این مطلب اظهار کرد: پیش بینی می کنیم در دوره پساتحریم که امید داریم نتیجه نهایی آن به نفع همه باشد؛ اقبال بین المللی به دانشگاه های ایران زیاد باشد.

* با هرگونه قانون گریزی در دانشگاه ها مقابله می کنیم

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه مراکز آموزش عالی باید عقلانیت و خرد جمعی را پیشه کنند، افزود: یکی از رویکردهای مهم ما در سال جاری، مقابله با هرگونه قانون گریزی و حمایت از قانون مداری است.

وی ادامه داد: همه مراکز دانشگاهی اعم از دولتی، آزاد و غیرانتفاعی باید بر محور قانون عمل کنند و اگر غیر از این باشد، ما اسامی متخلفان را اعلام می کنیم.

وی گفت: البته مایل هستیم موسسات و مراکزی که خلاف قانون عمل می کنند را متقاعد کنیم تا در مدار قانون گام بردارند.

* توجه به علوم انسانی همراه با ارتقاء کیفیت

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه 45 درصد جمعیت دانشجویی کشور در علوم انسانی تحصیل می کنند، افزود: علوم انسانی باید مورد توجه باشد بویژه در بخش کیفیت که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز هست.

وی با یادآوری اینکه اوایل انقلاب جمعیت دانشجویی کشور حدود 170 هزار نفر بود، گفت: امروز جمعیت ایران حدود 75 میلیون نفر است که از این تعداد، جمعیت دانشجویی ما حدود چهار میلیون و 700 نفر است که در دو هزار و 600 واحد دانشگاهی تحصیل می کنند.

معاون وزیر علوم رشد جمعیت دانشجویی کشور نسبت به اوایل انقلاب را 25 برابر عنوان و خاطرنشان کرد: باید به این پرسش بپردازیم که آیا این جمعیت دانشجویی ، در مسیر نیاز اشتغال کشور و جامعه صنعتی ما قرار دارد؟

وی ادامه داد: البته به برکت انقلاب و نظام اسلامی ، دامنه ورود جامعه به عرصه آموزش عالی بیشتر شده و اقشار مختلف در هر سنی و از هر منطقه ای ، به آموزش عالی راه یافته اند که این یک ارزش است.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه آمارها نشان می دهد از بهره وری این همه فارغ التحصیل در کشور خیلی فاصله داریم، گفت: در فراخوان اخیر جذب هیأت علمی، تقریباً 30 هزار نفر ثبت نام کرده اند که حدود 70 درصد آنها دارای مدرک تحصیلی دکترا هستند.

* ضرورت جهت گیری صحیح در آموزش عالی

وی افزود: ظرفیت سالانه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برای پذیرش هیأت علمی پنج هزار نفر است در صورتیکه این همه دانش آموخته وارد جامعه شده اند، بدون اینکه جهت گیری درستی داشته باشیم.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: تحصیل و ورود به آموزش عالی ، خوب است به شرطی که جهت گیری ما به گونه ای تعریف شود که بهره مندی مطلوب تری به نفع نظام اسلامی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: از چهار میلیون و 700 هزار دانشجو، حدود 12 تا 13 درصد در دانشگاه های دولتی و بقیه هم در دانشگاه های آزاد، غیرانتفاعی و دانشگاه های مأموریت گرا در حال تحصیل هستند.

شریعتی نیاسر ادامه داد: وقتی از کیفیت صحبت می کنیم؛ انتظار ما به طور عمده متوجه دانشگاه های دولتی است اما این مطلب به معنای آن نیست که از دانشگاه های دیگر، انتظار کیفیت نداریم.

* تدوین طرح آمایش آموزش عالی

وی در بخش دیگری از سخنانش؛ تدوین طرح آمایش آموزش عالی را یکی از رویکردهای کلان وزارت علوم ذکر و اظهار کرد: این طرح، تدوین و هفته گذشته نیز به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه طرح آمایش آموزش عالی، بدون توجه به آمایش سرزمین قابل استفاده نیست، گفت: هدف از تدوین این طرح، این است که هریک از دانشگاه ها ، هدفی را دنبال کنند و ماموریت گرا باشند.

وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از اهداف ما در این طرح، آن است که دانشگاه ها توسعه آموزش عالی را متناسب با بازار کار و اشتغال مورد توجه قرار دهند.

شریعتی نیاسر افزود: در حال حاضر توزیع جمعیت دانشجویی در مقاطع مختلف، چندان با نیازهای جامعه و بازار متناسب نیست و بایستی اصلاح شود و ما ، این مسئله را در طرح آمایش آموزش عالی مورد توجه قرار داده ایم.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با توسعه تحصیلات تکمیلی همراه با توجه به کیفیت، یکی دیگر از رویکردهای وزارت علوم را اهتمام به این امر عنوان و اضافه کرد: باید به دنبال راهکاری باشیم که مقطع تحصیلی دکترا ، به عنوان یک مقطع ارزشی مشکل گشا باشد نه مدرکی که اعتباری کاذب به فرد در جامعه دهد.

* مراکز آموزش عالی سطح بندی می شوند

معاون وزیر علوم در ادامه سخنان خود، سطح بندی مراکز آموزش عالی را یکی دیگر از رویکردهای این وزارت خانه عنوان و اضافه کرد: دانشگاه ها باید در ارتقاء کیفی و بهره وری بهتر از فارغ التحصیلان، با هم رقابت کنند.

وی ادامه داد: در برخی از دانشگاه های دولتی، مراکزی هستند که از استانداردها فاصله دارند و بایستی در جایگاه خود قرار گرفته و به استانداردها برسند.

وی طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی نوپا را از جمله برنامه های وزارت علوم ذکر و خاطرنشان کرد: شعار وزارت علوم، اقتدار مراکز دانشگاهی است و باید نشان دهیم که مدیران دانشگاه های ما ، افراد مقتدری هستند و می توانند برای برنامه ها ، تصمیم گیری های صحیحی داشته باشند.

شریعتی نیاشر در خاتمه سخنان خود، دانشگاه گیلان را یکی از افتخارات این استان دانست و بر ضرورت نقش آفرینی بیشتر و موثرتر این دانشگاه تاکید کرد.

وی گفت: گیلان، حدود چهار درصد جمعیت دانشجویی کشور را داراست و از مجموع جمعیت دانشجویی این استان، 10 درصد در دانشگاه گیلان تحصیل می کنند.

مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه گیلان، روز دوشنبه با حضور مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تالار حکمت این دانشگاه برگزار شد.

در زمان حاضر بیش از 17 هزار دانشجو در 9 دانشکده و دو پژوهشکده دانشگاه گیلان تحصیل می کنند که از این تعداد، 40 درصد آنان در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.

یک هزار و 500 نفر نیز در این دانشگاه تدریس می کنند که از این تعداد، 535 نفر اعضای هیات علمی دائمی این دانشگاه هستند و حدود 30 درصد آنها از رتبه استاد تمام برخوردارند.

در آخرین رتبه بندی دانشگاه ها، دانشگاه گیلان رتبه هشتم را بین دانشگاه های کشور به خود اختصاص داده و همچنین نام سه نفر از اساتید دانشگاه گیلان در فهرست اسامی دانشمندان برتر جهان مطرح شده است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان