Sunday، 21 July 2024 | یکشنبه، 31 تیر 1403
1 2

گیلانیان : مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی در امور تروما و رییس مرکز تحقیقات ترومای جاده ای گیلان، از برگزاری اولین همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای در این استان خبر داد.

شاهرخ یوسف زاده چابک روز چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی در استانداری گیلان افزود: این همایش شنبه 23 آبان ماه با حضور مسئولان و صاحب نظران در بخش تروما از استان های مختلف کشور در زیباکنار رشت برگزار می شود.

وی اظهار داشت: این همایش کشوری از سوی مرکز تحقیقات تروما جاده ای دانشگاه علوم پزشکی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استانداری گیلان برگزار می شود.

یوسف زاده چابک خاطرنشان کرد: دستگاه های ذیربط در زمینه تروما از سازمان ها ، نهادها و وزارتخانه ها به دعوت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در این همایش شرکت می کنند.

وی با بیان اینکه گیلان به عنوان نخستین پایلوت سیستم ترومای کشور انتخاب شده، تصریح کرد: این همایش به منظور اجرایی شدن استقرار سیستم تروما و با هدف توجه دادن به راه اندازی این سیستم برگزار می شود.

یوسف زاده چابک بیان کرد: سیستم تروما در واقع یک شبکه برنامه ریزی شده جامعه هماهنگ و مقرون به صرفه در پاسخ به آسیب در سطح کشوری و بومی است که افزایش توانایی ارایه مراقبت و درمان حادثه دیدگان را شامل می شود.

وی خاطرنشان کرد: در این سیستم ارایه مراقبت در تمام مراحل، جلوگیری از آسیب تا مراحل پیش بیمارستانی، بیمارستان و ارائه خدمات توانبخشی برای افراد مصدوم سازمان دهی می شود.

وی بیان کرد: بنابراین با توجه به مزایای ایجاد سیستم تروما و نیز ضرورت های قانونی مصوب در این زمینه ، مرکز تحقیقات ترومای جاده ای گیلان با مطالعه و بررسی گسترده سیستم های مختلف تروما در جهان و ارزیابی ساختارهای مربوطه و در نشست های مختلف با حضور کارشناسان و متخصصان در زمینه های گوناگون برای تدوین طرح ایجاد و توسعه سیستم تروما در کشور اقدام کرده است.

دبیر اولین همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای، تروما را هر آسیبی به بدن در اثر یک حادثه تعریف کرد و ادامه داد: این حادثه تنها یک اتفاق ترافیکی نیست و می تواند غرق شدگی، نزاع، سقوط، آسیب های ورزشی و ... را شامل شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان، تروما را یکی از معضلات بزرگ کشور به عنوان یک کشور در حال توسعه دانست و یادآور شد: تروما قربانیان زیادی را می گیرد که البته قابل پیشگیری و درمان است.

وی متوسط عمر آسیب دیدگان تروما را 24 سال عنوان و اضافه کرد: تعداد سال های عمر از دست رفته ناشی از تروما ، قابل مقایسه با بیماری های دیگر از جمله سرطان، سکته و ... نیست.

یوسف زاده چابک سرمایه گذاری در بخش تروما را بسیار مهم و ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: از دست دادن سرپرست خانوار، مسایل و مشکلات روحی و روانی به جا مانده از تروما و بسیاری از موارد دیگری که می توان با سرمایه گذاری در تروما آسیب های ناشی از آن را کاهش داد، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به نقش مهم دستگاه های مختلف کشور از جمله جمعیت هلال احمر، اورژانس و آتشنشانی برای کاهش میزان بار تروما اضافه کرد: نقش عوامل دیگری از جمله وضعیت راه ها، آموزش، قوانین، امکانات و تجهیزات نیز در کاهش تروما غیرقابل انکار است.

دبیر اولین همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای تصریح کرد: بنابراین، زمانی تروما در کشور قابل کنترل است که زیرساخت های لازم در جامعه فراهم و به حد استاندارد برسد.

وی حوادث ترافیکی را مهمترین عامل تروما عنوان و تصریح کرد: اقدامات انجام گرفته در سال های اخیر به ویژه در وضع بهبود و اصلاح قوانین، فعالیت های مثمرثمر پلیس، وضعیت راه ها و بالارفتن سطح امکانات موجب شده که آمار تلفات ناشی از تروما به ویژه در حوادث ترافیکی روند نزولی پیدا کند.

دبیر شورای ترافیک استان گیلان نیز در این نشست خبری گفت: انتخاب گیلان برای راه اندازی سیستم ترومای کشور به صورت پایلوت اهمیت بسزایی دارد که برای اجرایی شدن آن بایستی همکاری های لازم انجام گیرد.

رضا اسلامی به آمار مربوط به مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای در گیلان اشاره و اضافه کرد: از ابتدای امسال تا هجدهم آبان ماه جاری، 415 نفر در گیلان به دلیل حوادث ترافیکی جانشان را از دست دادند حال آنکه سال گذشته طی همین مدت زمان، این آمار شامل 435 نفر بوده است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان