گیلانیان : راه آهن رشت ـ قزوین با ریل گذاری ایستگاه «فلک ده» رشت به منظور جهش در اتمام این پروژه در زمان بندی مقرر، دوطرفه شده است.
استان گیلان در مسیر ترانزیت شمال ـ جنوب قرار دارد و استفاده از این ظرفیت بالقوه می تواند از جنبه های مختلف منافع کشور و استان را تامین کند.
مسیر نوستراک کوتاه ترین و مقرون به صرفه ترین برای حمل کالا از کشورهای شرق آسیا به کشورهای آسیای میانه و اروپا محسوب می شود و بازار مناسب 300 میلیون نفری کشورهای حاشیه خزر را پوشش می دهد.
پروژه راه آهن رشت ـ قزوین از جمله طرح های منحصر به فرد به لحاظ مهندسی ایرانی محسوب می شود و بزرگ ترین پل ریلی کابلی کشور به طول 560 متر در حاشیه سد منجیل احداث شده است.
خط آهن رشت ـ قزوین در پهنه طبیعتی زیبا و پل های مینیاتوری به طول 164 کیلومتر امتداد دارد و سرعت قطارهای مسافری که قرار است در این خط آهن تردد کنند، 160 کیلومتر در ساعت و قطارهای باربری 120 کیلومتر برنامه ریزی شده است.
راه آهن گیلان که از قزوین تا بندرانزلی به طول 205 کیلومتر در حال ساخت است، می تواند سالانه 10 میلیون تن کالا و حدود 4 میلیون نفر مسافر را جابه جا کند.
سال هاست از آغاز احداث پروژه راه آهن گیلان می گذرد و هر استانداری در زمان خود وعده افتتاح این مسیر را در مدت خدمتش داده و اکنون ریل گذاری این پروژه پس از مسیر قزوین از ایستگاه فلک ده رشت آغاز شده است.
اتمام راه آهن رشت ـ قزوین پایان سال 95
استاندار گیلان در جریان ریل گذاری راه آهن رشت ـ قزوین در ایستگاه «فلک ده» رشت با اشاره به سفر رئیس جمهور در ابتدای امسال به گیلان اظهار کرد: بهره برداری از راه آهن رشت ـ قزوین تا پایان سال 95 از تاکیدات رئیس جمهور به استان بود و تمام تلاش دست اندرکاران تحقق این امر است.
محمدعلی نجفی به پیشرفت فیزیکی 90 درصدی راه آهن رشت ـ قزوین اشاره کرد و افزود: خرید ریل برای ریل گذاری مسیر مذکور از طرف گیلان از کشورهای حاشیه خزر انجام شده و تاکنون بیش از 27 درصد از راه آهن رشت ـ قزوین از طرف قزوین ریل گذاری شده است.
وی راه آهن رشت ـ قزوین را دارای پنج ایستگاه اصلی و سه ایستگاه فرعی دانست و بیان کرد: ایستگاه های راه آهن رشت ـ قزوین به طور میانگین از پیشرفت فیزیکی 90 درصدی برخوردار هستند.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه یک هزار و 100 میلیارد تومان تاکنون برای احداث راه آهن رشت ـ قزوین هزینه شده است، تصریح کرد: مبلغ 650 میلیارد تومان در دولت تدبیر و امید برای احداث راه آهن مذکور هزینه شده است.
نجفی اتمام پروژه راه آهن رشت ـ قزوین را نیازمند 700 میلیارد تومان اعتبار عنوان کرد و گفت: امسال 280 میلیارد تومان برای انجام پروژه مذکور اختصاص داده شده و تاکنون 180 میلیارد تومان پرداخت شده است.
استاندار گیلان با تأکید بر اینکه پروژه راه آهن رشت ـ قزوین نباید با مشکل مالی مواجه شود، خاطرنشان کرد: تا پایان امسال باقی مانده اعتبارات راه آهن مذکور پرداخت می شود.
وی به سختی تامین منابع مالی اتمام پروژه راه آهن رشت ـ قزوین با توجه به کاهش قیمت نفت اشاره کرد و یادآور شد: دولت با همکاری نمایندگان مجلس مصمم به اتمام پروژه مذکور است.
نجفی با بیان اینکه 120 کیلومتر مسیر راه آهن رشت ـ قزوین آماده ریل گذاری است، اظهار کرد: ریل گذاری به طور مقطعی برای رسیدن به اهداف در مسیر مذکور انجام می شود.
استاندار گیلان به ایستگاه راه آهن جیرده در رشت اشاره کرد و افزود: جانمایی 15 خط ریل در ایستگاه مذکور پیش بینی شده و سه خط ریل گذاری در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه ایستگاه کوهین از 90 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، بیان کرد: ایستگاه های لوشان و رستم آباد قابلیت سوار کردن مسافر را دارند.
نجفی ایستگاه راه آهن گیلان در لوشان را آماده بهره برداری خواند و تصریح کرد: ایستگاه لوشان 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ضمن اینکه ایستگاه راه آهن رستم آباد 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
ساخت زیباترین ایستگاه راه آهن کشور در رشت
استاندار گیلان، زمان حرکت قطار از قزوین تا رشت را یک ساعت اعلام کرد و گفت: ایستگاه راه آهن در حال احداث رشت یکی از زیباترین ایستگاه های کشور محسوب می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه پروژه احداث راه آهن رشت ـ آستارا در قالب فاینانس اجرایی می شود، خاطرنشان کرد: اجرای پروژه مذکور نیازمند یک هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار است.
نجفی به پروژه راه آهن 41 کیلومتری رشت ـ انزلی اشاره کرد و یادآور شد: پروژه مذکور 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.