Wednesday، 08 May 2024 | چهارشنبه، 19 اردیبهشت 1403
1 2

گیلانیان : محسن نصرپور متولد سال 1348و کارشناس ارشد مدیریت دولتی از مرکز آموزش عالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است. او در سازمان صداوسیما مسوولیت هایی چون مشاور معاونت امور مجلس و استان ها، مدیر امور عمومی امور مجلس و استان ها، مدیرکل صداوسیمای مرکز کیش داشته و از اردیبهشت 1387 مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان است. در ضمن خارج از صداوسیما در نهادهایی مانند اداره کل تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هم فعالیت داشته است. فرصتی دست داد تا با مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان گفتگویی را درخصوص وضعیت برنامه سازی در مرکز گیلان و میزان مخاطبان این شبکه انجام دهیم.

شما می دانید که صداوسیمای مرکز گیلان از چه تاریخی آغاز به کار کرده است؟ صدای مرکز گیلان از جمله قدیمی ترین مراکز رادیویی کشور است که فعالیت آن در سال 1334 آغاز شده و با گسترش دامنه فعالیت رادیو و به دنبال آن بهره گیری از هنرمندان موسیقی و تئاتر گیلان، در اواخر سال 1337 با افزایش قدرت فرستنده، مناطق بیشتری از شهرستان رشت و حومه زیر پوشش صدای مرکز گیلان قرار گرفته اند. با راه اندازی شبکه استانی صدای مرکز گیلان در سال 1375 برنامه های محلی از هنگام اذان صبح شروع و تا ساعت 24 پخش می شود. فرستنده تلویزیونی مرکز گیلان نیز ابتدا در سال 1350 با پخش برنامه های شبکه اول تلویزیون در ایستگاه تلویزیونی زیباکنار راه اندازی شده و با گسترش و توسعه تدریجی، در سال 1377 سیمای مرکز گیلان تحت نام شبکه باران افتتاح شد که بیش از 9 ساعت برنامه در روز پخش می کند. به نظر می رسد صداوسیمای مرگز گیلان با این سابقه، موفقیت های مختلفی را هم به دست آورده باشد؟ بله، تعداد جوایز در 17 دوره جشنواره مراکز شامل سیما 90 جایزه، صدا 53 جایزه، خبر 20 جایزه، موسیقی 46 جایزه و پژوهش 8 جایزه بوده که جمعا مرکز گیلان 217 جایزه کسب کرده و در سال 1379 تندیس موسیقی برتر مراکز و در سال 1382 تندیس مرکز برتر و تندیس سیمای برتر و تندیس خبر برتر و در سال 1384 تندیس سیمای برتر و در سال 1388 تندیس سیمای برتر را هم در بین مراکز 32گانه کسب کرده است. البته سایت اینترنتی مرکز گیلان هم در سال های اخیر به صورت مستمر در سطح مراکز، سایت برتر انتخاب شده است. شاید یکی از دغدغه های مدیران کل مراکز، تهیه برنامه های فاخر و ماندگار در عین حال مخاطب پسند است شما در این زمینه موفق بوده اید؟ یکی از مهم ترین انتظاراتی که از رسانه محلی در گیلان وجود دارد، پاسخگویی این رسانه به مطالبات مردم و بخصوص فرهیختگان این استان در زمینه ساخت برنامه های فاخر است. استان گیلان به عنوان یکی از استان های طراز اول کشور در زمینه های علمی و فرهنگی دارای ظرفیت های فکری، فرهنگی و نیز زیبایی شناسی فراوانی درخصوص برنامه های تولیدی است که بخوبی قابلیت پخش در شبکه های سراسری را دارند. از این رو مرکز گیلان خود را همواره ملزم به ایفای رسالت خود در این جهت می داند و تعداد جوایزی که در جشنواره های مختلف از سوی مرکز گیلان کسب می شود، شاهدی براین مطلب است. تله فیلم های بارون با بارون فرق داره، سقوط، لوتکا، افرا و همچنین سریال های آواز چیکا، آوازهای گمشده و نیز عروسکی گیل آباد، سیا گالش و نیز مستندهای بازگشت پرنده مهاجر، نویز، پروانه سفید درختان و همچنین برنامه های رادیویی آل بویه، گره، سرداران سبز، آقا دار و خواهر امام از جمله برنامه های تولید شده سال های اخیر مرکز گیلان هستند که موفق به کسب تندیس سیمای برتر این مرکز در جشنواره هفدهم شده اند. در ضمن امسال نیز مرکز گیلان، تولید برنامه های خوب و متنوعی را در دست اقدام دارد که عبارتند از: مستند رادیویی گیل لو، نمایش رادیویی افسانه های گیلان، نمایش رادیویی روزهای سپری شده سپیدرود، نمایش رادیویی یاران میرزا، نمایش رادیویی سرگیجه، نمایش رادیویی دایره جنایی و نیز برنامه های تلویزیونی فک خزر، مسافر سفیدرود، زیتون، جاذبه های گیلان، اسب کاسپین، گاهی به آسمان نگاه می کنم، گیاهان دارویی، پرستوهای زخمی، رمضان در گیلان، داستانی آغاز و سریال های عاقل محله و مثل ها. پوشش شبکه های مختلف چگونه است؟ شما از نظر دریافت و ارسال برنامه مشکلی ندارید؟ شبکه اول سیما با 98 درصد، شبکه 2 با 95 درصد، شبکه 3 با 95 درصد، شبکه 4 با 87 درصد و شبکه باران (استانی) با 90 درصد پوشش مناسبی داشته اند. شبکه های رادیویی، شبکه سراسری صدا با 95درصد، شبکه محلی استانی با 100 درصد، شبکه جوان با 80?درصد از پوشش بسیار خوبی نیز برخوردار هستند. شبکه باران توانسته چنددرصد مخاطبان را جذب کند؟ از مجموع پاسخگویان، 28 درصد در فصل بهار برنامه های شبکه استانی صدا را گوش کرده اند و 68درصد برنامه های سیما (شبکه باران) را تماشا کرده اند. برای حفظ مخاطبان فعلی و جذب مخاطب جدید چه راهکارهایی دارید؟ مهم ترین راهکار برای افزایش مخاطبان، جلب اعتماد حداکثری مردم است. واقعیت این است که مردم تمایل دارند رسانه محلی، آیینه تمام نمای واقعیات زندگی جاری آنها باشد و در عین حال افق های روشن و امیدبخشی را نیز در مقابل آنها قرار دهد. تنها در این صورت است که مردم رسانه را متعلق به خود خواهند دانست. به نظر می رسد به هرمیزان که این برداشت در مرکز گیلان نهادینه شود به همان مقدار نیز در افزایش ارتباط میان رسانه و مخاطبان آن، قدم های اساسی برداشته خواهد شد. براین اساس تقویت ابعاد بومی رسانه، عامل بسیار مهمی در تقویت جایگاه رسانه در میان مردم محسوب می شود که اگر بخوبی از این عامل بهره برداری شود، می تواند موقعیت بی بدیلی را در رقابت با شبکه های دیگر، نثار مرکز گیلان کند. در استان ها نیروی خلاق زیاد است. اما از آنها درست بهره برداری نمی شود. یکی از گلایه های آنها هم همین مساله است. شما چه راهکاری در این باره دارید؟ در واقع حضور نیروهای فرهیخته یکی از ویژگی های بارز استان است که بهره گیری از این ظرفیت سرشار می تواند موجبات غنی شدن هرچه بیشتر تولیدات مرکز گیلان را فراهم کند که از نظر من این امر مستلزم انجام 2 فرآیند مرتبط با یکدیگر است. 1ـ شناسایی افراد توانمند استان 2ـ برقراری ارتباط ارگانیگ میان این افراد با رسانه محلی. نیروی خلاق را چطور شناسایی می کنید؟ درخصوص شناسایی افراد خلاق و فرهیخته استان از شیوه هایی همچون طرح فراخوان و نیز استعلام از نهادهای ذی ربط استفاده می شود. گفتنی است که در این زمینه تاکنون گام های اساسی درجهت تشکیل بانک اطلاعات هنرمندان و پژوهشگران در مرکز گیلان برداشته شده و همچنین طرح هایی به شکل دادن فراخوان برای جذب مجریان و نویسندگان رادیو و تلویزیون در دست اقدام است. تا چه اندازه اتاق فکر درمرکز مورد حمایت قرار می گیرد، آیا برنامه ها براساس مصوبات اتاق فکر تهیه می شوند؟ اتاق فکر در واقع یکی از عرصه هایی است که می تواند جایگاهی برای عملی ساختن برقراری ارتباط ارگانیک میان نخبگان استان با فرآیند برنامه سازی رسانه محلی باشد که البته این امر مستلزم استفاده بهینه از جمع کثیر نخبگان استان و بهره برداری از نظرات کارشناسانه آنان در چارچوب موازین صداوسیماست. اعتقادم براین است که شرط ثمربخشی اتاق فکر در گرو نظارت دقیق بر اجرای موثر مصوبات آن برای برنامه سازی است، به گونه ای که برنامه های تولیدی به نحو قابل ملاحظه ای برخوردار از پشتوانه فکری و کارشناسی باشند. تلاش می شود تا چنین نظارتی از طریق سازوکارهای تعبیه شده در واحد اطلاعات و برنامه ریزی به صورت منسجم و مستمر اعمال شود و گزارش آن به مدیر مرکز ارائه شود. یکی از سیاست های سازمان برای شبکه های استانی تقویت بومی گرایی است. برنامه های مرکز تا چه اندازه توانسته در این زمینه موفق باشد؟ تصور می شود که یکی از مهم ترین علل روی آوردن مردم استان به رسانه محلی در مقایسه با شبکه های دیگر که در نتایج نظرسنجی های ادواری مشهود است، همین رویکرد بومی گرایی مرکز گیلان است. در واقع مرکز گیلان با استفاده مناسب از گویش محلی و نیز بهره برداری از جاذبه های طبیعی و دیگر قابلیت های استان در فرآیند برنامه سازی توانسته به میزان زیادی علاقه و رغبت مردم گیلان را به سوی خود جلب کند. شاید درخواست های فراوانی که از سوی گیلانی هایی که در مناطق دیگر کشور و جهان سکونت داشته و همواره خواستار ماهواره ای شدن شبکه باران بودند را بتوان به عنوان شاهدی برموفقیت مرکز گیلان در تقویت شاخصه های بومی تولیدات آن محسوب کرد. اولویت های شما در تولید برنامه های صداوسیما و خبر چیست؟ البته اولویت های کلان در سیاست های افق رسانه مشخص شده و محورهای اساسی کار نیز شامل دین، اخلاق، امید و آگاهی هستند. در عین حال در همین زمینه کلی، از نگاه من مهم ترین اولویت رسانه محلی، نوعی برنامه سازی است که منجر به رشد و توسعه همه جانبه استان در جهات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شود. تا چه اندازه نظرات مخاطبان مورد ارزیابی قرار می گیرد؟ در این خصوص از شیوه های متنوعی بهره برداری می شود. انجام نظرسنجی های منظم و ادواری یکی از مهم ترین آنهاست. در عین حال تلفن های متعددی که از سوی مردم به روابط عمومی می شود، ضمن انعکاس آنها به معاونت های مرکز، همچنین برای جمع بندی به واحد آموزش و پژوهش مرکز نیز ارسال می شود. در ضمن سایت اینترنتی مرکز نیز در این خصوص فعال است. تعامل شما با ارگان های دولتی و غیردولتی در استان چگونه است و به نظر شما چطور می توان از ظرفیت های مختلف استان در تولید برنامه کمک گرفت؟ رسانه ملی، وظیفه اصلی خود را در طرح مناسب انتقادات و درخواست های برحق مردم و در کنار آن، انعکاس منصفانه خدمات ارگان های مختلف می داند. از این رو تلاش می کند در نقطه تعادل این دو جریان قرار بگیرد، بنابراین کوشش رسانه مبتنی برایجاد روابط و حسن تفاهم با حفظ حیطه های مستقل صداوسیما و با هدف کلی پیشبرد امور استان به بهترین شکل ممکن است. شما برای ارتقای برنامه سازی در مراکز چه پیشنهادی دارید؟ درخصوص ارتقای برنامه سازی به نظر می رسد که 2 روند به موازات یکدیگر باید مورد توجه قرار گیرند:1ـ توجه به نیروهای کیفی مرکز در تمامی سطوح و تقویت حضور موثر آنها در جریان تصمیم گیری و نیز برنامه سازی همراه با تمهیداتی برای به روز نگه داشتن اطلاعات و مهارت های آنها 2ـ افزایش ارتباط مستمر و نهادینه با افراد فرهیخته و کانون های فرهنگی و هنری استان و بهره گیری از توانمندی آنان. در پایان اگر نکته ای دارید بفرمایید. از ویژه نامه «قاب کوچک» تشکر می کنم که به انعکاس فعالیت های تولید در مراکز استان ها می پردازد. همچنین در دنیای کنونی که یکی از عناصر اصلی آن رقابت است، فرصت ها بسرعت در حال گذار هستند و رسانه صداوسیما به عنوان یک رسانه با تعلقات دینی، ارتقا و توفیق خود را با کیفیت گرایی و اعتدال گرایی تضمین خواهد کرد.
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان