رضا علی نیا اظهار داشت: در راستای اجرای ماده 19 آیین نامه اجرایی قانون پیش فروش ساختمان مصوب سال 1393 و آخرین ابلاغیه وزیر در تاریخ 95/4/5 پیش فروش ساختمان ساماندهی می شود.
وی گفت: در راستای ساماندهی قانون پیش فروش ساختمان و تضمین حقوق شهروندان (سازندگان و خریداران) و ایجاد اطمینان در بازارپیش خرید و فروش مسکن و ساختمان، سازندگان به عنوان پیش فروشنده اعم از مالک رسمی زمین، سرمایه گذار، مستاجر یا نماینده قانونی وی می بایست در این زمینه اقدام کنند.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی گیلان افزود: افراد مذکور باید مدارک خود را به همراه فرم تکمیل شده درخواست صدور مجوز انتشار آگهی پیش فروش ساختمان به اداره کل راه و شهرسازی استان که به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی اجرای این دستورالعمل را بر عهده دارد ارائه کنند.
علی نیا خاطرنشان کرد: مهلت اعتبار مجوز صادره از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان به مدت سه ماه از تاریخ صدور مجوز است و پس از اتمام مهلت مزبور، مجوز صادره از درجه اعتبار ساقط و متقاضی موظف است جهت دریافت آن مجدداً درخواست خود را تسلیم اداره کل راه و شهرسازی استان کند.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی گیلان افزود: پس از بررسی مدارک بررسی و تکمیل پرونده ، مجوز پیش فروش ساختمان با همکاری و مشارکت بانک مسکن به سازنده داده شده و نقل و انتقال وجه بابت پیش فروش ساختمان مستقیما"از طریق بانک مسکن به سازنده پرداخت می شود.
وی گفت: طبق بخشنامه وزارت راه و شهرسازی و اعلام آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کلیه آگهی های فروش و پیش فروش ساختمان جهت درج در رسانه ها باید با مجوز اداره کل راه و شهرسازی استان انجام شود.
علی نیا افزود: دلیل اجرای قانون ساماندهی پیش فروش ساختمان، تخلفات گسترده و عدم پایبندی پیش فروشنده ها و پیش خریداران به تعهدات خود در سنوات قبل و ایجاد اطمینان در بازار مسکن و ساختمان بوده و این قانون ابزار مؤثر و مهمی برای توسعه امر ساخت و ساز است./ منبع : روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان