در دستورالعمل استاندار گیلان ضمن تأکید برتشکیل ستادهای ویژه ی نوروزی از فرمانداران ، شهرداران و مدیران دستگاههای اجرایی خواسته شد برعملکرد مراکز پذیرش و ارائه خدمات مسافران نوروزی نظارت شود و کلیه ی دستگاههای ذیربط نسبت به پاسخگویی فوری به درخواست ها و شکوائیه ی مردم موظفند .
اعمال مراقبت و نظارت های لازم از سوی سازمان ها و ادارات بازرگانی سازمان تعزیرات و اصناف برکیفیت و کنترل قیمت اجناس و کالاها ، پاکسازی و بهسازی پارک ها و اماکن عمومی ، فعال سازی کامل اورژانس های جاده ای ، بیمارستان ها و مراکز درمانی بصورت شبانه روزی ، غبارروبی ، بهسازی و آماده سازی مساجد و اماکن بین راهی برای انجام فریضه نماز و استراحت مسافران ، نظارت بر کیفیت و هزینه ی خدمات ارائه شده در نمایندگی های شرکت های خودروسازی وواحدهای امدادی آنها پایانه های مسافربری ، پیگیری فعال سازی کامل و رفع اشکالات احتمالی تجهیزات پمپ بنزین ها و جایگاههای عرضه ی سوخت در داخل شهرها و جاده ها و مراقبت و نظارت بهداشتی از سوی واحدهای ذیربط بررستوران ها و مراکز عرضه ی محصولات غذایی از جمله مواردی است که استاندار گیلان برآن تأکید کرده است .
استاندار گیلان همچنین در دستورالعمل خود به فرمانداران ضمن تأکید بر لزوم حفظ آمادگی برای انجام اقدامات پیشگیری و مقابله با حوادث و سوانح غیر مترقبه آورده است : نظربه اهمیت اطلاع رسانی بموقع لازم است به محض دریافت اخبار وقوع سوانح و حوادث غیرمترقبه در سطح شهرستان در 24 ساعت شبانه روز مراتب را به اداره کل مدیریت بحران استان اعلام نمایند .
نماینده ی عالی دولت در گیلان همچنین پس از ابلاغ این دستورالعمل در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی استاندار ی گفت : برای خدمت رسانی به گردشگران نوروزی و مردم استان نباید از هیچ تلاش و کوششی چشم پوشی کرد و همه موظفیم تا بهترین خدمات ممکن را ارائه کنیم .
مهندس روح ا... قهرمانی چابک با بیان اینکه گیلان همواره بدلیل داشتن مواهب طبیعی بی نظیر و منحصر بفرد از استانهای مورد علاقه ی گردشگران است گفت : همه باید تلاش کنیم تا میهمانان نوروزی با خاطره ای خوش گیلان را ترک کنند .
گفتنی است نوروز امسال پنج میلیون 632 هزار گردشگر به گیلان سفر کردند .