اختصاصی گیلانیان : ایرانیان یکبار دیگر با نزدیک شدن به اسفندماه سال جاری در برابر آزمون بزرگی قرار خواهند گرفت که نتیجه آن تشکیل نهمین دوره مجلس شورای اسلامی می باشد . انتخابات سراسری قوه مقننه با فاصله ای نزدیک به یک سال زودتر از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در حالی از راه خواهد رسید که کلیه گروه های مردمی از طیف های مختلف جریان های سیاسی از ماه ها پیش به صورت علنی و غیر علنی خود را مهیای انتخابات پیشرو نموده اند . طبیعتاً کرسی های بهارستان ، کرسی های خدمت به مردم تلقی می شود و می بایست افرادی وارد این عرصه شوند که با نیت خدمت خالصانه به مردم و پایبندی به ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و قانون اساسی نقش مفید و تأثیرگذاری داشته باشند . در غیر اینصورت شهامت عدم حضور برخی اشخاص بسیار شایسته تر خواهد بود . زیرا اگر بپذیریم که افرادی از ما قوی تر هستند و می توانند بهتر از ما وارد رقابت شوند ، به مراتب شاهد رقابتی منسجم تر خواهیم بود . از این حیث خانه ملت برای تنظیم و برنامه ریزی میان حاکمیت و جامعه نیاز مبرم به نخبگانی دارد که به جای رضایت فردی به فکر کارآیی ، کارآمدی و مطلوبیت در رشد و توسعه کشور و البته حوزه انتخابیه خویش داشته باشند و برای این اصل مهم همواره برنامه ریزی و تصمیم سازی نمایند .
حال کمی به تبلیغات قبل ازانتخابات هر دوره از مجلس درنگی داشته باشیم. تبلیغاتی که در آن نامزدهای نمایندگی برای کسب آرای مردم به هر شیوه ای متوسل می شوند تا با دادن وعده و وعیدهای خلاف واقع بتوانند جلب رضایت عمومی را کسب نمایند . توجه داشته باشیم که امروزه با دسترس بودن وسایل ارتباط جمعی ، مردم سریعتر و بهتر اخبار پیرامون خود را پیگیری می کنند وتشخیص در عدم تحقق بسیاری از شعارهای نامزدهای نمایندگی کار دشواری برای هیچ یک از مردم جامعه نیست ! آیا در این صورت هم نامزدهای محترم خواهند توانست با یک سری وعده های دهن پرکن و البته فراقانونی پشتوانه ای به لحاظ اثبات توانایی خود داشته باشند؟ و آیا باز هم اینگونه تصور می کنند که می توانند با هجوم به مناطق کمتر توسعه یافته (روستاها و حاشیه شهرها) با کدخدامنشی بر توده ای از مردم موج سواری نمایند و خود را موجه جلوه دهند ؟
از سویی دیگر گاهاً پاره ای از نمایندگان پس از راه یابی به مجلس به کلی مردم را به وادی فراموشی می سپارند و متأسفانه به جای تبادل نظر برای پیشبرد امور و رفع نقایص و مشکلات و ایجاد فضای تعامل ، فصل جدیدی از انتقام گیری و عزل و نصب های باندی را به مدت چهار سال آغاز می نمایند و گویی این بدعت ناصواب را سر باز ایستادن نیست! اینجاست که نبود فضای شفاف بین مردم و نمایندگان راه یافته به مجلس کانال های شایعه و ارتباطات سودجویانه را روز به روز به صورت چشمگیری افزایش می دهد .
(به عنوان مثال خبر اخیر معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان در ارتباط با همکاری یکی از نمایندگان گیلان با پرونده بزرگترین فساد مالی کشور که به نوبه خود عکس العمل های بسیاری رابه دنبال داشت !)
نامزدهای نمایندگی می بایست در نشست های خود با تفکیک اصول قانون اساسی به صورت مطالعه شده و داشتن برنامه ای مشخص خود را نسبت به پاسخگویی مطالبات مردم مجهز ساخته و این توانایی را در خود ببینند که با داشتن قدرت چانه زنی بالا بر اساس اصول قانونی ، بتوانند از رأی خود در صورت ورود به مجلس در جهت رفع مشکلات مردم استفاده کنند و اگر آگاهانه (نه سفارشی!) به وظایف اصلی خود در مجلس عمل نمایند ، بسیاری از حقوق مردم ادا می شود و نیازی به هدیه دادن ها به برخی اشخاص برای کسب شهرت نخواهند داشت!
بدیهی است که نقش نماینده در تخصیص اعتبارات و امکانات بسیار تأثیرگذار است . اگر پیشرفت برخی از مناطق کشور را نسبت به استانمان در نظربگیریم برما مشخص خواهد شد که چگونه نمایندگان فعال در بررسی قانون به نفع مردم و حوزه انتخابیه خویش ، گیرهای قانونی را برطرف می نمایند و هیچ کس هم نمی تواند انتظار نابجایی از آنان داشته باشد ! نه اینکه عده ای از نمایندگانمان در دوره چهارساله خویش روزه سکوت اختیار کنند و جز چند نطق میان دستور( آنهم با تپق های فراوان!)
هیچ اقدام موثر دیگری انجام ندهند! بنابراین یکی از نشانه های سیاست مدران با هوش داشتن قدرت بیان و توان خطابت بالا و عدم استفاده از کلیشه های رایج و نطق های تکراری و بی روح است ! از طرفی مردم نیز در جستجوی مصداق های عینی برنامه های هر یک از نامزدهای نمایندگی می باشند تا بتوانند عیارشان را بسنجند! و بدین ترتیب با انتخاب اصلح ترین فرد زمینه رفع عقب ماندگی های متعدد سالیان گذشته استانمان را فراهم نمایند .
از دیگر موضوعات مهم می توان به تلاش و تکاپوی فراوان برخی از نمایندگان فعلی برای کسب مجدد کرسی نهاد قانون گذاری اشاره نمود . موضوعی که از دیدگاه مردم زمانی دارای ارزش می باشد که نماینده فعلی به واقع لیاقت حضورمجدد را به واسطه عملکرد قابل دفاعش داشته باشد ! زیرا مردم با هیچ کس عقد اخوت نبسته اند و ممکن است یکبار رأیی را به فردی داده باشند اما برای بار دوم به راحتی نمی توان با هر وعده ای افراد جامعه را برای انتخاب مجدد تحت فشار قرار داد ! عملکرد هر نماینده به وضوح هرچه تمامتر مشخص می باشد . عملکردی که از سوی نمایندگان فعلی مرکز استان گیلان ، آنچنان بر دل مردم این کلانشهر ننشست و همواره حواشی از موضوعات اصلی پیشی گرفتند ! و در یک کلام مردم از نمایندگانی که تنها با حضور فیزیکی در مجلس دستاوردی جز آشنایی با راه رو های ورودی و خروجی مجلس و تلاش برای استخدام بستگانشان در ادارات حوزه انتخابیه خویش نداشتند ، بیزارند!
در پایان امید است که هر یک از نامزدهای محترم نمایندگی در استان گیلان در چارچوب قانون به گونه ای فعالیت نمایند که در صورت موفقیت در برابر وعده هایی که عموماً با لحن های حماسی بیان می شود ، توان پاسخگویی به سیل توقعات مردم و البته پیشبرد اهداف توسعه ای استان را داشته باشند و هیچ گاه شاهد استفاده ابزاری از صاحبان قدرت و بهره گیری از بیت المال برای پیروزی فرد یا گروهی در این رقابت سرنوشت ساز نباشیم