Saturday، 02 March 2024 | شنبه، 12 اسفند 1402
1 2
گیلانیان : بار دیگر محرّم ، ماه شهادت و ماه پیروزی خون بر شمشیر از راه رسید .

حضرت امام حسین(ع) در روز دهم محرم سال 61 هجری قمری در سرزمین کربلا به همراه یاران اندکش در مسیر دفاع از دین مقدس اسلام و مبارزه با انحرافات عقیدتی ، سیاسی و اجتماعی حاکمان ستمگر که حکومت اسلامی را غصب کرده بودند ، مظلومانه به شهادت رسید .

اکنون ما به سال 1438 هجری قمری وارد شده ایم و با یک محاسبه ساده در می یابیم که 1377 سال از آن واقعه جانگداز سپری شده است .

حال ، پرسش این است : آیا امام حسین(ع) به ما نیاز دارد تا هر ساله برایش مراسم سوگواری بر پا نماییم ، یا ما به آن حضرت احتیاج داریم تا با تمسک به آن بزرگوار خودمان را نجات دهیم ؟

در پاسخ به این سئوال ابتدا باید گفت : علت برگزاری عزاداری های محرّم کاملا روشن و مشخص است زیرا حضرت امام حسین(ع) از مقام و مرتبه رفیعی در پیشگاه خداوند متعال برخوردار است که نیازی به برگزاری مراسمِ عزاداری ندارد اما تأکید ائمّه اطهار(ع) بر برپایی چنین مجالسی به خاطر آثار و برکات این محافل است که شامل حال ما می شود که بعضی از آن ها عبارتند از :

1ـ  ایجاد وحدت

اولین اثر و برکت ، ایجاد وحدت و یکپارچگی در بین پیروان ، عاشقان و رهروان حضرت اباعبدالله(ع) است .

امروزه همانند آنچه که در طول تاریخ اتفاق افتاده مراسم عظیم حج واجب وحدت و همدلی زیبایی را در بین فرقه های اسلامی ایجاد می کند و مجالس عزاداریِ امام حسین(ع) نیز همبستگی و اتحاد را در میان اقوام مختلف یک ملت یا ملت های گوناگون که پیرو مذهب تشیع هستند ، مستحکم ساخته و تداوم می بخشد .

نکته جالب آن که مذاهب اهل سنت ـ به جز سلفی ها ، تکفیری ها و وهابیون که از نظر اعتقادی منحرف به حساب می آیند ـ احترام خاصی برای امامان معصوم شیعه ـ به خصوص حضرت امام حسین(ع) ـ قایل بوده و بسیاری از آن ها در ماه محرّم جهت برگزاری مراسم عزاداری به یاری برادران شیعه خود می شتابند .

2ـ  آشنایی با سیره امامان(ع)

دومین اثر و برکت ، آشنا شدن مردم با سیره [= شیوهِ زندگی ] ائمّهِ معصومین (علیهم السلام) است زیرا این مجالس بهترین فرصت برای تبیین و تفسیر اهداف آن بزرگواران است و کسانی که در این گونه محافِل شرکت می کنند بیشترین آمادگی را برای دریافت مفاهیم بلند اسلام ناب محمدی دارند .

3 ـ ارتباط روحی با حجت های خدا

سومین اثر و برکت ایجاد ارتباط روحی با حجت های الهی و بهره مند شدن از عنایات خاصه آن بزرگان است . از طرف دیگر ، اقامه جلسات عزای حضرت اباعبدالله(ع) در حقیقت اطاعت کردن از دستورات امامان معصوم(ع) است .

بدیهی است که این اطاعت امـر از جانب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بی پاسخ نخواهد بود که مهمترین آن یافتن راه صحیح زندگی است .

4 ـ بیان انحرافات

چهارمین اثر و برکت مجالس عزاداری بیان ظلم ها ، انحرافات و منکرات دشمنانِ اسلام است زیرا در این محافل چهره واقعی مدعیان دروغین خلافت اسلامی برای همگان برمـلا می شود و خود این افشاگری ها به پاکسازی جامعه از عناصر فاسد و منحرف کمک زیادی می نماید .

از سوی دیگر این مجالس موجبِ بصیرت افزایی و اطلاع رسانی انسان ها نسبت به اوضاع زمان خویش می شود و افراد نسبت به وظایف اجتماعی و دینی خود آگاهی می یابند . حال اگر مجالس عزاداری تعطیل یا کم رنگ شود جامعه از اثرات و برکات فراوان محافل حسینی ـ که فقط چند مورد از آن ها را نام بردیم - محروم خواهد شد و این محرومیت همان چیزی است که دشمنان اسلام ، فرقه ها و مکتب های گمراه و منحرف به دنبالش هستند .

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : مقالات

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان