Friday، 20 September 2024 | جمعه، 30 شهریور 1403
1 2

گیلانیان : محرّم ، روشن ترین مسیر برای هدایت بشریت و عزاداری های عاشورایی در دهه اول این ماه برای حضرت امام حسین(ع) تلفیق هوشمندانه ای از عقل و احساس است که توسط امامان معصوم(ع) به شیعیان متعهد و زیرک آموزش داده شده که بعد از عبور از فراز و نشیب های فراوان و با پشت سر نهادن بیش از سیزده قرن مجاهدت تحسین برانگیز به دست ما رسیده است .

محرم در نگاه دشمنان

امروزه حتی دشمنان ما نیز عقیده دارند که نحوه اثرگذاری « محرم » بر روح انسان ها ـ مسلمان یا غیرمسلمان ـ در هر دو بخش تعقل و عاطفه بی نظیر است ؛ بدین خاطر برای خنثی سازی آن صدها کنفرانس و همایش ترتیب داده و با انجام مطالعات دقیق دهها کتاب و هزاران مقاله به نگارش درآورده اند .

معضلی به نام خرافات

در نقطه مقابل ، جهل و نادانی به کارگیری احساس به جای تعقل است که در طول تاریخ موجب پدید آمدن برخی خرافات در عزاداری ها شده است . خرافاتی که هیچ ارتباطی با دین اسلام و مذهب شیعه نداشته و بیشتر ساخته تخیلات برخی افراد است که مایل بودند با ایجاد بعضی بدعت ها [= روش های خودساخته و بی پایه ] و تبلیغ و ترویج آن ها خودشان را مطرح نموده و به سوء استفاده از طینت پاک اجتماع محل زندگی خویش بپردازند .

ترکیب عقل و احساس

نگاهی به دعاها ، مناجات ها و زیارت نامه های موجود و دقت در معانی متون یاد شده نشان می دهد که در همه آن ها ترکیب عقل و احساس به بهترین شکل و با بهترین ادبیات رعایت شده و در سراسر کتب مذکور رعایت ادب و احترام به پروردگار متعال ، پیامبر اکرم(ص) ، قرآن مجید و اهل بیت عصمت و طهارت( علیهم السلام) موج می زند .

راه درک مفاهیم عاشورا

بدون تردید می توان ادعا کرد که نهضت عاشورا پیش درآمدی بر شناخت زیبایی های اسلام ولایی و ناب محمدی(ص) است و راه دیگری جز کمک گرفتن از قرآن مجید برای درک مفاهیم عاشورایی به نظر نمی رسد زیرا با آگاهی از مبانی قرآن می توان به مبانی حرکت عظیم و تاریخی امام حسین(ع) گردید ، دست یافت . چون امام سوم شیعیان برای زنده کردن مجدد اسلام و زدودن غبار غربت از چهره قرآن پای به میدان مبارزه با بنی امیه نهاد ، نه با انگیزه های شخصی و طایفه ای .

از سوی دیگر ، بر اساس حدیث پیامبر(ص) که فرمود : « من شهر علم هستم و علی(ع) درب ورودی آن است » برای استفاده مناسب از کلام خدا باید از دروازه امامت که مظهر آن مولای متقیان ، حضرت امیرالمؤمنین(ع) است وارد شد .

عزاداری و تعقل

بنابراین باید کوشش کرد که عزاداری های محرّم خارج از چارچوب رضایتمندی اهل بیت(ع) صورت نگیرد . زیرا آن بزرگواران انسان های کامل بودند و از نظر تعقل و نیز عاطفه در بالاترین درجه قرار داشتند . به همین جهت نمی پسندند شیعیان دست به کارهایی بزنند که با رفتار عاقلانه فاصله دارد ، هرچند که برای بزرگداشت آن عزیزان باشد .

مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی به راه انداختن یک کارناوال بزرگ ـ آنچنان که در کشورهای غربی وجود دارد ـ نیست که طی آن هر کاری ـ زشت یا زیبا ـ مجاز باشد و افراد به هر شکلی که دلشان بخواهد از خانه ها خارج شده و در خیابان ها و میادین حضور یابند .

این مراسم روحبخش معنوی یک کنسرت بزرگ موسیقی نیست که چند هزار نفر در جایی گردهم آیند و به آوازخوانی و جست و خیز بپردازند .

عزاداری و پوشش

یکی از آسیب های عزاداری محرم ناشی از عدم تعقل ، حضور مردان پیراسته و زنان و دختران آراسته است که تاسوعا و عاشورا را با مجالس عروسی و جشن های خانوادگی اشتباه گرفته و با دلربایی خویش در معابر عمومی فرصت تفکر را از دیگران می ستانند تا فراموش کنند که برای چه هدف بزرگی به خیابان ها آمده اند ؛ در حالی که اگر کمی بیندیشند به خوبی درمی یابند که نوع پوشش آن ها باید در حد و اندازه مجلس امام حسین(ع) و مورد قبول حضرت سیدالشهدا(ع) باشد .

پرهیز از قومیت گرایی

دیگر از آسیب های عزاداری ها که باز هم ناشی از جهل و نادانی است ، قومیت و طایفه گرایی و طرح مسایلی مانند دسته عزاداری محله من ، شهر من و منطقه من است .

پرداختن به چنین مسایلی اغلب منجر به چشم و همچشمی ، درگیری ، نزاع های زیادی شده و می شود که همه این ها به دور از تعقلی است که در دل حادثه عاشورا نهفته است . در حالی که طی جریان قیام عاشورا چنین چیزی مطرح نبود و در میان یاران امام(ع) از قومیت ها ، نژادها و شهرهای مختلف حضور داشتند ، همچنان که در لشکر دشمن نیز همین گونه بود . بنابراین دامن زدن به این گونه مباحث کاری از روی نادانی یا خدای ناکرده جهت فتنه انگیزی در میان صفوف به هم فشرده مردم است .

سومین آسیب ، در رابطه با شکل برپایی بعضی عزاداری ها مانند : قمه زدن ، حمل علامت ها ، علم های فلزی بسیار بزرگ ، ابزارهای مختلف موسیقی ، تولید سروصدای زیاد با استفاده از بلندگوهای قوی و ایجاد آلودگی صوتی تا پاسی از شب در خیابان ها و محلات است .

مسلم است که این نوع رفتارهای ناپسند موجب تهی شدن نهضت حسینی از محتوای الهی آن می گردد ، هدفی که استکبار جهانی همیشه به دنبال آن بوده و هست .

کارگاه آموزشی عمومی

هدف از عزاداری برای امام حسین(ع) فقط گریاندن مردم نیست ، بلکه یک کارگاه آموزشی عمومی بسیار پهناور در جهت تعلیم شیوه های متنوع دشمن شناسی ، پایداری و استقامت در مبارزه با دشمنان دین خدا و ملت های مسلمان و شیعه است .

در نتیجه ، باید در این محفل بزرگ کشوری در باره وضعیت دشوار زندگی شیعیان در کشورهای عربستان ، بحرین ، افغانستان ، سوریه و عراق ، اطلاع رسانی های دقیقی صورت گیرد و دیدگاه اقشار مختلف جامعه به سوی قدردانی از امنیت پایداری جلب شود که به پاس فداکاری های پاسداران و سربازان شهید و ایثارگری های جانبازان سرافراز  این مرز و بوم حسینی فراهم شده است .

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان