Monday، 16 September 2024 | دوشنبه، 26 شهریور 1403
1 2

گیلانیان : قائم مقام رئیس کل دادگستری گیلان از راه اندازی سامانه ابلاغ الکترونیک در استان خبر داد و گفت: با راه اندازی این سامانه حریم خصوصی افراد حفظ می شود.

مجید الهیان در ابتدای این نشست با تسلیت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان نکاتی را پیرامون سامانه ابلاغ الکترونیک که به تازگی در قوه قضائیه اجرایی شده است یادآور شد.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان گیلان ابلاغ اوراق قضایی را مبنای رسیدگی پرونده ها دانست و توضیح داد: بعد از تنظیم دادخواست برای طرفین پرونده وقت رسیدگی تعیین شده و طرفین با ابلاغ کاغذی که توسط ضابطین نیروی انتظامی به نشانی آنان فرستاده می شود مطلع می گردند.

وی با تشریح انواع ابلاغ گفت: اکر برگ ابلاغیه به دست خود مخاطب برسد آن را ابلاغ واقعی گویند و اگر به صورت آگهی نصب شود ابلاغ قانونی نام دارد و در برخی موارد نیز به دلیل پیدا نشدن آدرس، ابلاغ به عنوان مجهول المکان برگشت می خورد.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه رساندن ابلاغیه در طول سالها به عنوان یکی از معضلات محاکم قضایی مطرح بوده است افزود: در مواردی که ابلاغ با تاخیر به دست طرفین پرونده برسد موجب می شود حق تجدید نظر خواهی از ایشان سلب گردد.

مجید الهیان با طرح مشکلات ابلاغ در دادگستری ها اظهار داشت: مسئولین قوه قضائیه برای رفع این معضلات و عدم تضییع حقوق مردم در دادگاه ها، سامانه ای رایانه ای و مخابراتی را در جهت ابلاغ قضایی برنامه ریزی نمودند که هم به تازگی به مرحله اجرا در آمده است.

وی با بیان اینکه ابلاغ الکرونیک در ماده 175 قانون آئین دادرسی کیفری جدید تعریف شده است تصریح کرد: هم اکنون این قانون در استانهای فارس و قزوین به طور آزمایشی اجرا شده و سایر استان ها نیز با تکمیل بسترمناسب و اعلام آمادگی می توانند به این سامانه بپیوندند.

قائم مقام دادگستری گیلان خاطر نشان کرد: تمام مردم گیلان می توانند در این سامانه ثبت نام نموده و ثبت نام برای کلیه شهروندانی که دارای پرونده در محاکم قضایی می باشند ، وکلا و کارشناسان حقوقی الزامی می باشد.

معان آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان گیلان در ادامه افزود: مردم می توانند مرحله اول ثبت نام را از طریق اینترنت در منزل و یا کافی نت ها با داشتن کارت ملی و یک شماره تلفن همراه به نشانی sana.adliran.ir انجام داده و برای دریافت تاییدیه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایند و در شهرهای فاقد دفاتر خدمات الکترونیک نیز این مرحله در دادگستری ها انجام خواهد شد.

وی با دعوت از تمامی همشهریان گیلانی برای عضویت در این سامانه ابراز داشت: از نیمه اول آبان ماه ابلاغ کاغذی حذف شده و تمامی مراجعین موظف به استفاده از سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی می باشند.

الهیان در پایان اجرا شدن این سامانه را موجب بالا بردن امنیت روانی مردم ذکر کرد و اذعان داشت: از این پس ابلاغیه ها به حساب کاربری شخصی افراد در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی ارسال شده و برای اطلاع از ارسال ابلاغیه ها، یک پیامک اطلاع رسانی به شماره تلفن همراه ثبت شده در حساب کاربری اشخاص فرستاده می شود . /منبع : روابط عمومی دادگستری گیلان

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان