Sunday، 09 February 2025 | یکشنبه، 21 بهمن 1403
1 2

گیلانیان : همانند نکات بیان شده در بخش اول و دوم این یادداشت، لازم به ذکر است که هر چند وجود تخصص های مختلف در شورای شهر، از اهمیت زیادی برخوردار است، ولی مهمتر از آن، مقید بودن و اهتمام اعضای شورا، به کار گروهی و اعتقاد آن ها به گرفتن مشورت های ویژه، کاربردی و میدانی از متخصصین شاغل به کار در سطح شهر است که برخی از آن ها، مورد توجه قرار گرفت.

گردآوری مهارت ها

مسلّم است که به طور طبیعی، نمی توان همه مهارت های علمی و فنی را در شورای شهر گرد هم آورد و به بهره برداری مستقیم از دانش و تجربیات آنان پرداخت. اصولا قرار نیست هر کسی که صاحب دانش و کرسی تدریس و تحقیق، تخصص و فن آوری در سطوح مختلف باشد، بتواند از نظر ریاست و مدیریت خرد یا کلان هم توانایی یا عملکرد خوبی از خود بروز دهد.

مثال واضح

مثال واضح برای توضیح این مسئله، مدیران ناتوان و ضعیفی هستند که طی سالیان طولانی، به طور مادام العمری با حقوق های قابل توجه، کلان و نجومی، مسندهای دولتی و شبه دولتی را اشغال کرده اند.

حتی برخی از اینان، شخصیت های علمی مشهوری هستند که اگر در دانشگاه ها می ماندند و به تدریس و تربیت نسل جوان ادامه می دادند، بسیار موفق تر بودند تا این که الان بلای جان مدیریت کلان و میانی کشور بوده و خسارت های جدی به مملکت عزیز ما، وارد ساخته و می سازند.

سپردن کارها به دیگران

در نتیجه، باید اعضای شورا، بسیاری از امور را به مشاوران دین مدار ـ که حقیقتا معتقد به کسب روزی حلال بوده و پای بندی عملی به این مرام نیک داشته باشند ـ ، مجرّب و پاکدست بیرون از مجموعه شورا سپرده و هزینه آن را نیز به موقع پرداخت نمایند تا با این شیوه، شورای شهر، به یک مجموعه دانش بنیان، مشورت پایه، گروه محور، چابک، پاکیزه، بدون حاشیه و کم هزینه، تبدیل گشته و از خطاهای احتمالی نیز تا حد امکان، کاسته شود.

دقت در انتخاب شهردار

دیگر از کارهای مهم شورای شهر، دقت، وسواس و تیزبینی در انتخاب «شهردار» است. در پیش گرفتن شیوه هایی مانند: لابی کردن، رفیق بازی، گروه گرایی، وابستگی های مالی و سیاسی در گزینش شهردار، اغلب موجب روی کار آمدن شهردارانی با روحیات خودکامگی و خودرأیی خواهد شد که به مرور زمان، در مقابل شورا می ایستند و به جای همکاری، راه گروگان گیری آن ها ـ با تجسس در نقاط ضعف شان یا خرید آنان به وسیله اعطای برخی امتیازات ـ را در پیش گرفته تا مدیریت شهر را در انحصار خود، درآورند.

دلسردی مردم از شورا

چنین شهردارانی، علاوه بر کوشش در جهت اختلاف اندازی در میان اعضای شورا، ایجاد جنگ های روانی با اشخاص صاحب نظر و احتمالا معترض در شورا، ارتکاب خطاهای عمدی یا سهوی محاسباتی و هزینه ای در زمان تصدی مسئولیت، موجب بالا رفتن هزینه های سربار شهروندان، و نیز باعث دلسردی مردم از «شورا» و عدم تمایل به شرکت در انتخابات دوره های بعد خواهند گردید که این نکته به زیان هر شهری است که چنین اتفاقات ناخوشایندی در آن، رخ دهد.

بانوان فرهیخته

یکی دیگر از نیازهای شورای شهر، حضور بانوان مؤمن، فرهیخته و دارای تجربه کاری مفید، در این گروه است. اگر برخی خانم ها موفق شوند حد نصاب آرای معتبر، جهت ورود به شورا را کسب نمایند، می توانند به عنوان نماینده بخش عمده ای از جامعه که زنان هستند، به دلیل زن بودن و درک بهتر مسایل و مشکلات همجنسان خویش، منشاء خدمات بسیاری برای زنان و دختران شهر خود  باشند. به شرط آن که پس از ورود به شورا، گرفتار دسته بندی های داخلی آنجا نشده و با رفتارهای انفعالی، وظیفه اصلی خودشان را از یاد نبرند.

حضور روحانیون

حضور روحانیون یا دست کم یک فرد روحانی خوشنام، متشخِّص و باتجربه در کارهای اداری

و مدیریتی در شورا نیز یکی از نیازهای گروه مذکور است که موجب حفظ و تداوم فضای معنوی و تلطیف روابط اداری آنجا می شود، به شرط آن که او نیز در دام یارگیری های داخلی، نیفتاده و از مسیر مستقیم خویش، دور نگردد.

بازاریان و شورا

سومین گروهی که حضور آن در شورا، نقش مهمی دارد، بازاریان و اهالی کسب و کار می باشند که یک نماینده از سوی آن ها، می تواند از منافع گروه های فعال در بازار شهر، دفاع کند. زیرا بازار، تأمین کننده بخش عمده درآمدهای شهرداری ها، به شمار می آید و تا کسب و کار در آن، رونق مناسبی نداشته باشد، نمی تواند به حمایت از شهرداری ها بپردازد.

شرکت ها ، کارخانجات و کارفرمایان

چهارمین گروهی که وجودشان در شورا، ضروری به نظر می رسد حضور فردی است که بتواند به عنوان نماینده شرکت ها، کارخانجات و کارفرمایان، در میان نامزدهای موجود، انجام وظیفه

کند. چون هرچه رسیدگی به آن ها و خواسته هایشان، با کیفیت بهتری صورت گیرد، پاسخ آن

نیز به شکل کاهش نرخ بیکاری شهروندان و افزایش درآمد شهرداری خود را نشان خواهد داد.

خدمات بر زمین مانده

شهرها و به تبع آن، استان ها، بر اثر افزایش یا تغییرات جمعیتی، هر روز بر نیازمندی هایشان

افزوده شده و با گسترش رسانه ها، شبکه های اجتماعی و ارتباطات عمومی، سطح توقعات جامعه بالا رفته و در این میان، تنها مسئولین شهری و استانی ـ از جمله شورا و شهرداری ـ هستند که باید به شکل واقعی ـ نه در شعار، سخنرانی و مصاحبه ـ پاسخگو بوده، اسباب راحتی و آسایش مردم را فراهم ساخته و خدمات معوقه و بر زمین مانده را به سرانجامی مطلوب برسانند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان