Friday، 19 April 2024 | جمعه، 31 فروردین 1403
1 2

گیلانیان : تصادفات جاده ای و عواقب آن یکی از معضلات جامعه محسوب می شود، باتوجه به فرهنگ سازی و تلاش مسئولان امر در کاهش تصادفات و ارتقا فرهنگ ترافیکی متاسفانه شاهد حوادث جاده ای در محورهای گیلان و از دست رفتن تعدادی از هموطنان هستیم.

تصادفات جاده ای، یکی از معضلات در محورهای استان گیلان است که با توجه به فرهنگ سازی دستگاه های ذی ربط باز شاهد تلفات جاده ای در استان هستیم.

اداره کل حمل و نقل جاده ای گیلان، در چند سال اخیر با نصب سامانه های ثبت تخلفات عبور و مرور در محورهای فرعی و اصلی استان و همچنین افزایش آموزش های رعایت مقررات ایمنی رانندگی و ترافیکی در کاهش حوادث جاده ای گام های موثری برداشته است اما متاسفانه مشاهده می شود که رانندگان آن نقاطی که دستگاه های ثبت تخلفات نصب شده، نکات ایمنی را تا حدی رعایت کرده و مکان های که نصب نشده بی توجهی کرده و تخلف می کنند.

با نهادینه کردن فرهنگ مقررات ایمنی رانندگی می توان بسیاری از حوادث جاده ای را کاهش داد.

بی حوصلگی، بداخلاقی در رانندگی، عدم رعایت حق تقدم، نداشتن فرهنگ ترافیکی، سرعت های غیر مجاز و ..... از جمله مواردی است که حوادث ناگوار جاده ای را رقم می زند، با تغییر نگرش و نهادینه کردن نگاه اخلاق حرفه ای در رانندگی می توان از بروز تصادفات جاده ای پیشگیری کرد.

در زمینه نهادینه کردن اخلاق حرفه ای در رانندگی و کاهش تصادفات گفتگویی با محمد رضا نازک کار، مدیرکل راهدای، حمل و نقل جاده ای گیلان و علی رضا گل محمدی یکی از رانندگان شهرستان رشت انجام شده است:

 صدور مجوز 37 سامانه ثبت تخلفات جاده ای در گیلان

محمدرضا نازک کار، مدیر کل راهدای و حمل و نقل جاده ای گیلان با تاکید بر ضرورت نهادینه سازی فرهنگ ترافیک در استان اظهار کرد: ارتقا فرهنگ ترافیک از برنامه های مورد توجه راهداری و حمل و نقل جاده ای است.

وی با بیان اینکه برنامه های مدون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان، به سمت کنترل و نظارت هوشمند تردد در حال پیشروی است، گفت: راه اندازی ثبت تخلفات عبور و مرور از جمله مهمترین اقدام های است که دردست اجراست.

 نازک کار تصریح کرد: مجوز 37 سامانه جدید ثبت تخلفات عبور و مرور در دستور کار این اداره کل قرار دارد و با راه اندازی سامانه های جدید هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور در سطح محورهای گیلان تا پایان سال جاری، در مجموع 53 سامانه در محورهای گیلان فعال خواهد شد.

 وی به تخلفات جاده ای گیلان اشاره کرد و افزود: عدم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و تخطی از سرعت مطمئنه از مهمترین عوامل تصادفات در جاده های استان است که منجر به فوت هموطنان می شود.

نازک کار اذعان کرد: با نصب سامانه های هوشمند از وقوع انواع تخلفات ترافیکی، بروز تصادفات و حوادث جاده ای جلوگیری خواهد شد.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با تاکید براینکه وقوع حتی یک تصادف در استان گردشگر پذیر گیلان قابل پذیرش نیست و سعی بر این است که تصادفات جاده ای نسبت به گذشته با تدوین برنامه های نوین کاهش یابد،

وی خاطرنشان کرد: کاسته شدن تصادفات جاده ای نیازمند عزم ملی و بسیج همگانی است، ثبت تخلفات سرعت لحظه ای، ثبت پلاک خودرو، ثبت سرعت متوسط خودرو در فاصله دو سامانه، ثبت تخلفات عدم رعایت فاصله طولی ایمن با سایر خودروها از اهم فعالیت و ظرفیت های سامانه های هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور جاده ای شمرده می شود.

 نازک کار خاطرنشان کرد: جمعیت طرفداران ایمنی راه های استان گیلان از جمله مهمترین ظرفیت های است که در استان فعال بوده و اعضای این جمعیت می توانند عموم مردم را با فرهنگ ترافیک و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی آشنا کنند.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان اظهار کرد: این جمعیت با اطلاع رسانی سامانه هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور در بین کاربران جاده ای می توانند سبب کاهش تصادفات و حوادث جاده ای شوند.

وی خاطر نشان کرد: 74 محور مواصلاتی استان با نصب دستگاه های تردد شمار الکترونیکی تحت پوشش قرار می گیرد.

نازک کار تصریح کرد: حجم تردد، زمان تردد، نوع خودرو از جمله کارکرد دستگاه های تردد شمار الکترونیکی است و اطلاعات این دستگاه ها به صورت برخط به پایگاه های اطلاعاتی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای منتقل می شود.

عدم رعایت فرهنگ ترافیکی از دلایل افزایش تصادفات

علیرضا گل محمدی یکی از راننده های شهرستان رشت به سامانه ثبت تخلف اشاره و اظهار کرد: با راه انداری دستگاه های الکترونیکی ثبت تخلفات در برخی از محورهای گیلان شاهد رعایت قوانین رانندگی توسط رانندگان بیش از گذشته هستیم.

 وی با بیان اینکه دستگاه های الکترونیکی با همت مسئولان امر بایستی در تمامی راه های فرعی و اصلی استان راه اندازی شود، گفت: با راه اندازی ثبت تخلف آمار تلفات جاده ای گیلان نسبت به گذشته کاهش یافته است.

گل محمدی به شتاب زدگی رانندگان در حین رانندگی پرداخت و افزود: بسیاری از رانندگان بخاطر رسیدن زودتر به مقصد با عجله رانندگی کرده و حوادث ناگواری را برای خود و جامعه رقم می زنند.

وی به پیچ و خم های خطرناک برخی از راه های استان اشاره و تصریح کرد: نقاط پرحادثه در گیلان با توجه به وسیع بودن راه های گردشگری در روستا و شهر بسیار بوده و این نقاط شناسایی و نسبت به رفع موانع تصادفات اقدام شود.

این راننده شهرستان رشت اذعان کرد: فرهنگ رعایت قوانین رانندگی، آنگونه که باید و شاید در جامعه نهادینه نشده است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ ترافیکی با آموزش در سطح ابتدایی در جامعه نهادینه شود گفت: اداره کل راهدای و حمل و نقل جاده ای گیلان در این زمینه اقدامات موثری انجام داده و امید است که این آموزش ها در جامعه گسترده تر شود.

گل محمدی به اخلاق رانندگی اشاره و تصریح کرد: نداشتن اخلاق رانندگی یکی از موارد افزایش تصادفات جاده ای است.

وی اضافه کرد: در بسیاری از محورها خود شخصا شاهد بودم به دلیل عدم رعایت حق تقدم، سرعت و سبقت غیر مجاز و بسیاری از رفتارهای نادرست بسباری از هموطنان جان می سپارند.

این راننده شهرستان رشت افزود: اجرای طرح های آموزشی، اخلاق محوری در رانندگی، توسعه فرهنگ ترافیک و تعیین جریمه های نقدی برای متخلفین می تواند بسیاری از حوادث رانندگی را کاهش دهد.

 وی اذعان کرد: با توجه به افزایش طرح های نوین توسط راهداری اما متاسفانه باز شاهد حوادث ناگوار در جاده های گیلان هستیم.

گل محمدی خاطر نشان کرد: آموزش های ارتقا فرهنگ ترافیک و ایمنی در جاده ها بایستی همیشه و مداوم برای افرادی که گواهینامه رانندگی دارند، اجرا شود.

این راننده شهرستان رشت با تاکید بر اینکه با آموزش های تکراری و ماهانه از تصادفات جاده ای کاسته خواهد شد خاطرنشان کرد: بی حوصلگی، شتاب، خواب آلودگی از دیگر مقوله های حوادث رانندگی است.

کاهش تصادفات نیازمند آموزش های نوین، توسعه و ارتقاء فرهنگ ترافیکی و همچنین رعایت اخلاق حرفه ای حین رانندگی است، با توجه به تلاش های مسئولان ذی ربط، متاسفانه در محورهای گیلان شاهد از دست دادن هموطنان بر اثر بی دقتی به قوانین رانندگی هستیم، با رعایت حق تقدم، توجه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، عدم شتاب زدگی و..... می توان از بروز حوادث ناگوار تصادفات جاده ای جلوگیری کرد./ منبع : شبستان

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : تصادف کیهان

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان